Socialministeriet
Dato 22. februar 2005
Høringsnotat til Boligudvalget vedr.
Forslag til lov om ændring af lov om almene boliger samt støttede private
andelsboliger m.v., lov om fremme af privat udlejningsbyggeri og forskellige andre
love (Konsekvensrettelser på boligområdet som følge af ko mmunalreformen) (L 40)
Modtagne høringssvar
Socialministeriet har modtaget i alt 35 høringssvar til lovforslaget. Udkast til lovforslaget blev
sendt i høring den 1. december 2004 med høringsfrist til den 7. januar 2005 kl. 12.00.
Høringssvarene har givet anledning til 2 ændringer af lovforslaget. Begge ændri
ngerne vedrører
ældreboliger til personer med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktions evne.
Nederst i notatet findes en oversigt over, hvilke myndigheder og organisationer der har afgivet
høringssvar, herunder hvilke der har haft bemærkninger mv.
Bemærkninger til lovforslaget
I det følgende foretages en tematiseret gennemgang af de kommen tarer og politisk centrale
forslag til ændringer af lovforslaget, som er fremkommet i høringssvarene.
Det skal bemærkes, at ud over de punkter, der omtales i det følgende, er der - på ba ggrund af
høringsrunden og ministeriets egen kvalitetssikring af lov forslaget - indarbejdet en række mere
tekniske, herunder lovtekniske ændringer i lovforslaget i forhold til det udkast til lovforslag, der
blev sendt i høring.
1. Lov om almene boliger samt støttede private andelsboliger m.v. (ældreboliger til
personer med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne)
Generelt
Kommunernes Landsforening har ingen bemærkninger til lovforslaget. Vedr. de øk onomiske
konsekvenser henviser KL til de igangværende DUT -forhandlinger om lovfor-slaget.
Finansiering
Realkreditrådet bemærker , at det ifølge lovforslaget er kommunalbestyrelsen, der bet aler
grundkapitallånet til regionsrådet, hvis kommunalbestyrelsen beslutter, at region srådet skal være
byg
-
og driftsherre. Samtidig synes det ifø lge Realkreditrådet at fremgå af lovforslaget, at det er
regionerne, der selvstændigt yder grundkapital og stiller gara nti. Begge dele forekommer ifølge
Realkreditrådet ulogisk, når det kun er kommunalb estyrelsen, der kan træffe beslutning om
opførelse af ældreboligerne. Realkredi trådet finder derfor, at det bør være
kommunalbestyrelserne, der stiller garantier, eller i hvert fald refunderer regionsrådene de tab,
rådene måtte få på sådanne g
arantier.
Svar:
Der skal udarbejdes en årlig redegørelse fra regionens kommuner om behov fo r og
kom
munernes forventede brug af ældreboliger til personer med betydelig og varigt nedsat fysisk
eller psykisk funktionsevne i regionen. Redegørelserne danner grundl aget for den årlige
rammeaftale mellem kommuner og region med henblik på at fastlæ gge det antal ældreboliger,
som regionen skal opføre og drive. Kommunerne har det fulde finansieringsansvar for
etablering af almene ældreboliger til denne personkreds.