Til lovforslag nr. L 4 Folketinget 2004-05 (2. samling) Betænkning afgivet af Miljø   - og Planlægningsudvalget den   30. marts 2005 Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om aktindsigt i miljøoplysni   nger (Gennemførelse af direktiv om Århuskonventionen) [af miljøministeren  (Connie Hedegaard)] 1. Ændrings   forslag Enhedslistens medlem af udvalget har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 23. februar 2005 og var til 1. behandling den 1. marts 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø - og Planlægningsudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. Tidligere behandling Lovforslaget er i hovedtræk en genfremsættelse af lovforslag nr. L 60 fra folketingsåret 2004 -05, 1. samling. Udvalget har fået omdelt det mater iale, der forelå i forbindelse med behandlingen af L 60, herunder de høringssvar, som miljøministeren sendte til udvalget  , samt et notat herom. Spørgsmål Udvalget har stillet 7 spørgsmål til miljøministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besv   a- ret. To af udvalgets spørgsmål samt miljøministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkni  n- gen. 3. Udtalelse fra miljøministeren Miljøministeren har sendt udvalget følgende udtalelse: Overvågningsudvalg Jeg  vil  gerne  bekræfte,  at  mit  tilsagn  i  Miljø   -  og  Planlægningsudvalgets  betænkning  over  L  60, afgivet den 12. januar 2005, også gælder for L 4. Når loven er vedtaget, vil der således blive nedsat et udvalg, der vil få til opgave løbende at overvåge lovens anvendelse i praksis og indsamle erfari   n- ger. Det er hensigten, at udvalget i sin sammensætning skal være så dækkende som muligt i forhold til de væsentligste kommunale parter, miljømyndigheder og ministerier samt i forhold til de væsentli g-
2 ste miljøorganisationer, erhvervslivets væsentligste organisati   oner og andre væsentlige interessenter på lovens område. Miljøministeriet varetager formandskabet. Udvalget skal i 2008 afgive en samlet redegørelse til miljøministeren om erfaringer med loven i praksis. Udvalget kan på den baggrund fremkomme med forslag t il forbedringer af lov om aktind- sigt i miljøoplysninger. Udvalget skal tilrettelægge sit arbejde på en sådan måde, at resultaterne af det igangværende a r- bejde i Offentlighedskommissionen kan indgå i udvalgets arbejde. Jeg vil orientere Folketingets Miljø - og Planlægningsudvalg om resultatet af arbejdet, når det for   e- ligger i 2008. Offentlighedskommissionen Det  fremgår  af  Miljø  -  og  Planlægningsudvalgets  betænkning  over  L  60,  afgivet  den  12.  januar 2005, at »[Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre og Kristendemokraterne har] overvejet at fremsæ  tte et ændringsforslag om, at miljøsager, som overgives til politiet, også burde være unde rlagt aktindsigt, i det omfang denne ikke hæmmer opklaringen. Baggrunden herfor er, at [partierne] finder det uhe  n- sigtsmæssigt,  a  t  offentligheden  har  ret  til  indsigt  i  akter  vedrørende  miljøsager  af  ikkestrafferetlig karakter, men ikke i alvorlige miljøsager. Når dette ændringsforslag ikke er stillet, skyldes det de fremadrettede initiativer, som er iværksat eller  vil  blive  det.  [Partierne]  finder  det  bedst,  at  offentlighedskommissionen  får  m ulighed  for  at lave en generel vurdering af offentlighedsloven, frem  for at enkeltområder revid eres uden blik for helheden. [Partierne] skal derfor på det kraftigste opfordre til, at miljøminist  eren gør offentlighed s- kommissionen opmærksom på de forhold, der er redegjort for, og at arbejdsgruppen, som skal følge implementeringen af det vedtagne lovforslag, følger udvikli ngen.« Jeg vil gerne kvittere for dette betænkningsbidrag ved at give tilsagn   om, at de overvejelser, som partierne her har givet udtryk for, vil blive oversendt til Offentlighedskommissionen, samt at Over- vågningsudvalget vil følge udviklingen som ønsket. 4. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret  . Et mindretal i udvalget (S, RV, SF, EL og IA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stille- de ændring  sforslag. Enhedslistens medlem af udvalget har stillet ændringsfo  rslag om at indskrive direktivets formål i loven. Enhedslisten mener, at det  er  en vigtig markering af lovens ånd , en rettesnor for de myndig- heder, der skal praktisere loven, og dermed et ønske om at forstå lovændringen som fremmende for offentlighedens adgang til miljøoplysninger.   Der er imidlertid en række spørgsmål om implement e- ringen  af  EF-direktivet,  som  er  påpeget  i  flere  henvende lser  i  forbindelse  med  lovbehandlingen. Henvendelserne  omhandler  overordnet  forhold,  hvor  man  enten  mener,  at  implementeringen  ikke sker i det omfang, der lægges op til i   direktivet, eller at implementeringen direkte forringer de nu- værende mu  ligheder for aktindsigt som givet via Århuskonventionen. Det afvises   af miljømin isteren med  henvisninger  til  fortolkninger  af  direktivteksten  eller  tidligere  fortolkninger  af  Århus konven- tionen i den danske implementering af konventionen eller i regler for aktindsigt i miljø nger. Enhedslisten  finder,  at  de  mange  forskelle  i  fortolkninger  af  regler,  og  hvorvidt  de  begrænser  a  d- gangen til aktindsigt i miljøoplysninger , må  give anledning til en snarlig revision eller evaluering af området ,  navnlig  vedrørende ,  i  hvilket  omfang  reglerne  er  tilstrækkelig  omfattende,  i  hvilket  o  m-
3 fang de bliver snævert fortolket  , i den forstand at aktindsigt bliver yderligere begrænset eller   nægtet, og i hvilket omfang der er praktiske forhindringer, såsom gebyrstørrelser, dataformater og tilgæng e- lighed. Derfor anerkender Enhedslisten, at ministeren i sin udtalelse i betænkningen   lover at ivær  k- sætte en overvågning af loven. Dog finder    Enhedslisten det stadig bekymrende, at loven vedtages på et uklart grundlag, hvis ikke formålet med loven pointeres og kan give retning.  Enhedslisten finder, at loven blot vedtages, fordi der er et pres fra EU om at implementere direktivet, hvor man i stedet burde gennemarbejde et forslag med bl.a. inddragelse af de bemærkninger  , der er kommet, og even- tuelt  også  Offentlighedskommissionens  overvejelser.  Enhedslisten  indstiller   lovforslaget  til  vedta- gelse med det stillede ændringsforslag, men vil stemme imod  , såfremt  ændringsforslaget ikke ve  d- tages. Tjóðveldisflokkurin,    Siumut og Fólkaflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse i k- ke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med in  d- stillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. 5. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    et mindretal (EL), tiltrådt af  et mindretal (S, RV, SF og IA): Til § 1 1) Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer: »01. § 1 ophæves, og i stedet indsættes »§ 1. Formålet med loven er 1) at sikre retten til adgang til miljøoplysninger, som er i de offentlige myndigheders besiddelse eller opbevares for dem, samt opstille de grundlæggende vilkår og betingelser samt konkre   te ordninger for udøvelsen af denne ret og 2) at sikre, at miljøoplysninger som en selvfølge gradvis stilles til rådighed for og formidles til offentligheden med henblik på at sikre den videst mulige grad af systematisk tilrådighedsstille  l- se og formidling af miljøoplysninger til offentligheden. Med henblik herpå skal navnlig anve  n- delsen af telekommunikation og elektronisk teknologi, når en sådan er til rådighed, fremmes. § 1 a. Loven gælder for alle myndigheder m.v., der er omfattet af § 1 i lov om offentli  ghed i for- valtningen. Stk. 2. Loven gælder endvidere for organer, herunder fysiske og juridiske personer, der har offen  t- ligt ansvar for eller udøver offentlige funktioner eller tjenesteydelser i relation til miljøet, og som er underlagt offentlig kontrol. Stk. 3. Lovens § 5 a gælder for domstolene.  «« [Præcisering af lovens formål]
4 B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Med  bestemmelsen  gennemføres  formålsbestemmelsen  i  artikel  1  i  Europa  -Parlamentets  og  Rå- dets direktiv 2003/4/EF af 28. januar 2003 om offentlig adgang til miljøoplysninger og om oph æ- velse af Rådets direktiv 90/313/EØF i loven. Af lovtekniske årsager indsættes formålsbestemmelsen som ny § 1. Den gældende § 1 benævnes herefter § 1 a. Der er ikke foreslået indholdsmæssige æ n- dringer af denne bestemmelse. Såfremt  ændringsforslaget vedtages, vil forslagsstiller til 3. behan  d- ling stille de nødvendige konsekvensændringsforslag.   Erling Bonnesen (V)   Birgitte Josefsen (V) nfmd.  Lars Christian Lilleholt (V)   Inger Støjberg  (V) Eyvind Vesselbo (V)   Jørn  Dohrmann (DF)   Walter Christophersen (DF) Christian Wedell-Neergaard (KF) fmd.  Helle Sjelle (KF)   Pernille Blach Hansen (S) Torben Hansen (S)   Helle Thorning-Schmidt (S)   Martin Lidegaard (RV)   Johannes Poulsen (RV) Steen Gade (SF)   Per Clausen (EL)   Kuupik Kleist (IA) Tjóðveldisflokkurin,    Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
5 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 4 Bilagsnr.    Titel 1 Meddelelse om materiale, der forelå i forbindelse med behandlingen af lovforslag nr. L 60 i folketingsåret 2004 -05, 1. samling 2 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 3 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 4 1. udkast til betænkning 5 Betænkningsbidrag fra miljøministeren 6 2. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 4 Spm.nr. Titel 1 Spm. om betænkningsbidrag vedrørende Offentlighedskommissi   o- nens behandling af problemstillinger, som er rejst i henvendelserne fra Oluf Jørgensen, Danmarks Journalisthøjskole, til miljøministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om forbedringer af EU’s implementering af Århuskonventi  o- nen, til miljøministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om sikring af en aktiv formidling af lovgivningen, til miljøm i- nisteren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om betaling for aktindsigt, til miljøministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om en »prisliste« for mulig betaling for aktindsigt, til miljøm i- nisteren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om forskel på lovens juridiske indhold, hvis Enhedslistens æ   n- dringsforslag vedtages, til miljøministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om vedtagelse af Enhedslistens ændringsforslag, til miljømin   i- steren, og ministerens svar herpå
6 Bilag 2 To af udvalgets spørgsmål   til miljøministeren og dennes  svar herpå Spørgsmålene og ministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra SF. Spørgsmål   1: Vil ministeren i et betænkningsbidrag tilkendegive, at ministeren vil   anmode Offentlighedskom- missionen  om  at  behandle  de  problemstillinger,  som  er  rejst  i  henvendelserne  fra  Oluf  Jørgens en, Danmarks Journalisthøjskole? Svar: Som det fremgår af mit bidrag til Miljø  - og Planlægningsudvalgets b  etænkning over L 4, har jeg givet tilsagn om, at de overvejelser, som partierne har givet udtryk for vedrørende de straffesager, som behandles af politiet og anklagemyndigheden, vil blive oversendt til Offentlighedskommissio- nen, samt om at Overvågningsudvalget vil følge udvikli  ngen som øn sket. Jeg  vil  samtidig  til  Offentlighedskommissionens  orientering  oversende  Oluf  Jørgensens  henve n- delser til Miljø - og Planlægningsudvalget og de svar til udvalget, som de har givet anledning til u  n- der behandlingen af L 60 fra folketingsåret 2004 -05, 1. samling. Spørgsmål   2: Vil ministeren supplerende give Overvågningsudvalget til opgave  at komme med forslag til fo r- bedringer af EU’s implementering af Å  rhuskonventionen? Svar: Som det fremgår af mit bidrag til betænkning over L 4, gælder det tilsagn, som jeg afgav i Miljø - og Planlægningsudvalgets betænkning over L 60 fra folketingsåret 2004 -05, 1. samling om nedsæ  t- telse af et overvågningsudvalg, også for L 4. Overvågningsudvalget  vil  få  til  opgave  løbende  at  overvåge  miljøo plysningslovens  anvendelse  i praksis og indsamle erfaringer. Udvalget skal tilrettelægge sit arbejde på en sådan måde, at resultaterne af det igangværende a r- bejde i Offentlighedskommissionen kan indgå i udvalgets arbejde. Udvalget skal i 2008 afgive en samlet redegørelse til miljøministere  n om erfaringer med loven i praksis. Udvalget kan på den baggrund fremkomme med forslag til forbedringer af lov om aktin d- sigt i miljø EU’s medlemslande skal i 2009 aflægge rapport  til Kommissionen om deres erfaringer med a   n- vendelsen  af  miljøopl ysningsdirektivet.  Kommissionen  skal  herefter  aflægge  rapport  til  Europa  - Parlamentet og Rå det sammen med eventuelle forslag til ændringer. Resultatet af overvågningsudvalgets ar bejde kan  hvor relevant tillige indgå i den danske  rapport til EU-Kommissionen.