Folketingets Socialudvalg 13. april 2005 Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 23. marts 2005 ad  L  39  følger  hermed  –  i  5  eksemplarer  –  socialministerens  svar  på spørgsmål nr.  3 og 4. _____________________________________________________________ Spørgsmål nr.  3: ”Ministeren  bedes  kommentere  henvendelsen  af  21. marts  2005  fra  medar- bejderne ved Det Sociale Nævn, Statsamtet Fyn, jf. L 39 – bilag 3.” Svar: Spørgsmålet er stillet i forbindelse med behan dlingen af L 39, forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og andre love. Dette forslag indeholder en bestemmelse om, at der nedsættes et eller flere sociale nævn i hver region. Der er ikke i lovforslaget taget stil- ling   til,   hvor   de   enkelte   nævn   geografisk   skal   placeres,   da   antallet   af nævn vil afhænge af antallet af sager, som skal behandles i de sociale nævn. Tilsvarende  gælder  for  de  beskæftigelsesankenævn,  som  nedsættes  efter beskæftigelsesministerens  lovgivning,  som  også  skal  sekretar iatsbetjenes  af statsforvaltningerne. Til  brug  for  besvarelsen  har  jeg  indhentet  en  udtalelse  fra  indenrigs-  og sundhedsministeren,  som  oplyser,  at  placeringen  af  de  kommende  statsfor- valtninger  er  fastlagt  i  strukturreformens  udmøntningsplan  fra  september 2004.  Det  er  heri  fastsat,  at  Statsforvaltningen  Syddanmark  placeres  med hovedsæde i Åbenrå og afdeling   skontorer i Odense og Ribe. Placeringen er sket på baggrund af grundige overvejelser, hvori indgår de nødvendige he  n- syn til en faglig og økonomisk bæredygtig opgavevaretagelse. Beslutningen afspejler en samlet afvejning, hvori bl.a. indgår hensyn til regional balance, borgernes retssikkerhed og service og tilgængelighed i forhold til borgerne. Statsforvaltningernes  hovedkontorer  skal som  udgangspunkt  omfatte  stats- forvaltningens ledelse, administration og faglige opgaver. Dog skal opgaver, hvor  den  personlige  kontakt  mellem  borgeren  og  statsforvaltningen  har  be- tydning for statsforvaltningens sagsbehandling og service over for borgerne, primært  inden  for  familieretten,  deles  mellem  hovedkontoret  og  afdelings- kontorerne. Den nøjagtige fordeling af opgaver og arbejdspladser vil ske ud fra en afvejning af hensynet til borgerbetjening og muligheden for at sikre en rimelig   arbejdsfordeling   mellem   de   enkelte   arbejdssteder.   Indenrigs-   og Sundhedsministeriet har igangsat et planlægningsarbejde, som skal forberede de   nye   statsforvaltningers   organisation. Synspunkterne   fra medarbejderne ved Statsamtet Fyn vil tilgå dette arbe jde. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] LSC/ J.nr. 601-31
2 Spørgsmål nr.  4: ”Som en konsekvens af lovforslaget oprettes et obligatorisk handicapråd på linje  med  ældrerådene.  Ingen  af  disse  råd  kan  anvendes  af  målgruppen  fra forsorgshjem  og  herberger.  Vil  ministeren  være  indstillet  på,  at  det  gøres pligtigt  for  kommunerne  at  oprette  et  råd for  socialt udsatte  grupper,  så  de også får et talerør i forhold til lokalpolitikerne? Såfremt det ikke er tilfældet, vil ministeren så være indstillet på   at oprette et regionalt råd, så målgruppen får  eget  talerør  ad  den  vej  i  forbindelse  med  indgåelse  af  årlige  aftaler  om rammeplaner på det sociale område?  .” Svar: Efter § 16 i forslag til servicelov (L 38) sørger kommunalbestyrelsen for, at brugerne  af  tilbud  efter  serviceloven  får  mulighed  for  at  få  indflydelse  på tilrettelæggelsen og udnyttelsen af tilbuddene. I dag er brugerindflydelsen på forsorgshjem og herberger sikret ved adga n- gen til at organisere sig på boformen. Dette foregår typisk ved oprette  lse af   beboer- eller brugerråd. Denne adgang til organisering på de enkelte bofo  r- mer videreføres uændret. På det regionale eller amtslige niveau omfatter organiseringen af brugerin d- flydelsen på hjemløseområdet alle boformer for hjemløse i amtet. Hensigte  n er at få in dflydelse på amtets eller kommunernes politik på hjemløseområdet. Dette arbejde varetages af nærudvalgene, der består af repræsentanter fra de enkelte boformer i amtet. Alle  nærudvalg  dannede  i  2001  en  landsdækkende  interesseorganisation: Sam menslutningen af Nærudvalg i Danmark (SAND). SAND har til formål at arbejde for og modvirke årsagerne til og virkningerne af hjemløshed, bl.a. ved at skabe kontakt til og samarbejde med relevante myndigheder med hen- blik på at skabe acceptable forhold i til buddene til hjemløse, sikre tilstrække- lige tilbud og fastholde kvaliteten i tilbuddene. Brugerorganisering  på  hjemlø seområdet  er   en  skrøbelig  konstruktion.  Bru- gerorganiseringen på regionalt og nationalt plan er derfor via satspuljen u n- derstøttet  af   ”Vidensfunktionen  på  hjemløseområdet”,  der  er  koblet  til  V  i- dens- og Formidlingscentret for Socialt Udsatte. Det  er  min  vurdering,  at  de  hjemløse  ved  forslaget  i  §  16  i  L  38  er  sikret mulighed for at få indflydelse på tilrettelæggelsen og udnyttelsen af tilbu  d- dene for hjemløse. Eva Kjer Hansen Anders Lynge Madsen