Folketingets Socialudvalg Dato: 31. maj 2005 Hermed  fremsender  jeg  i  5  eksemplarer  ændringsforslag  ad  forslag  til lov om ændring af l  ov om retssikkerhed og administration på det sociale område og andre love  (L 39). Ændringsforslag Af socialministeren 1) Titlen affattes således: ” Forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administrat  ion på det sociale område og andre lov  e og ophævelse af lov om u  dlægning af åndssvageforsorgen og den øvrige særforsorg mv. og lov om visse tjenestemandsretlige og pensionsmæssige forhold mv. i forbindelse med gennemfø relsen af lov nr. 333 af 19. juni 1974 om social bistand. (Konsekvensrettelser på det sociale område som følge af kommunalrefo   r- men) [Korrektion] Til § 1 2) Efter nr. 3 indsættes   som nyt nummer: ”01.  I § 9 a, stk. 4 ændres ”   kapitel 8”  to steder til ” kapitel 11”. [Korrektion] 3) Nr. 6 affattes således: I § 9 c, stk. 2, nr. 6,  ændres   §§ 49 og 51, jf. § 62 a til ”  §§ 67 og 142, jf. § 76”. [Korrektion] Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] LSC/ J.nr. 601-31
2 4) I den under nr. 18 foreslåede  § 37 a affattes stk. 3 således: ” Stk. 3. Handicaprådet sammensættes af     3 - 7 medlemmer fra handicap- organisationerne i  kommunen  udpeget efter  indstilling  fra  De  Samvirkende Invalideorganisationer  og  3  –   7  medlemmer  udpeget  af  kommunalbestyrel- sen,  heraf  et  antal  af  dens  medlemmer.  Handicaprådet  vælger  selv  sin  fo   r- mand. [Fastsættelse  af  antallet  af  udpegede  medlemmer  af  handicaprådet  til 3-7 medlemmer. Handicaprådets kompetence til selv at vælge sin formand.   ] 5) I den under nr. 33 foreslåede  § 50 a affattes stk. 2, således: ”  Stk. 2. Ankestyrelsens beskæftigelsesudvalg består af 2 ankechefer samt et  medlem  eller  en  stedfortræder    for  hvert  medlem  udpeget  af  beskæftige  l- sesministeren efter indstilling fra henholdsvis 1) KL, 2) Landsorganisationen i Danmark, 3) Dansk Arbejdsgiverforening og 4) De Samvirkende Invalideorganisationer. [Beskæftigelsesministeren  udpege  r   også   stedfortrædere  for     de  indstillede medlemmer] 6) Efter nr. 37 indsættes som nyt nummer: ” 02. I § 56, stk. 1, udgår sidste punktum. ” [Korrektion] 7) I nr. 48 ændres   ”  § 62”  til: ”  § 62 a”  og ”  § 76 til: ”  § 76, stk. 2”. [Korrektion] 8)  I  den  i  nr.  52  foreslåede   §  76  indsættes  efter  ”kommunerne   ,”:  ”sta  ten  i jobcenteret,”. [Korrektion] 9)  I  den  i  nr.  54  foreslåede   §  78,  stk.  2  indsættes  efter  ”kommunerne”:  ” , staten i jobcenteret” . [Korrektion] Til § 8 10) I § 8 indsættes som nyt stk. 4: ”Stk. 4.    I kommuner, som ikke sammenlægges nedsættes det i § 37 a næv  n- te handicapråd den 1. april 2006.  I de kommuner, som sammenlægges   ned-
3 sættes  et  fælles  handicapråd  for  den  sammenlagte  ko mmune  den  1.  april 2006. [Etablering af handicapråd  fra 1. april 2006] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Der  er  tale  om  en  teknisk  ændri  ng,  således  at  det  også  fremgår  af  ove   r- skrif ten,  at lov om udlægning  af  åndssvageforsorgen og den øvrige særfo r- sorg mv. og lov nr. 652 af 19. december 1975 om visse tjenestemandsretlige og  pensionsmæssige  forhold  mv.  i  forbindelse  med  gennemførelsen  af  lov nr. 333 af 19. juni 1974 om social bistand, ophæves. Til nr. 2 Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af det samtidigt fremsatte forslag til ny lov om social service. Ændringen blev ved en teknisk fejl ikke medtaget  i det fremsatte  forslag  til  æn  dring af lov om retssikkerhed  og ad- ministration på det sociale område og andre love. Til nr. 3 Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af en teknisk fejl i henvi s- ningen til §§ 67, 142 jf. § 76 i det samtidigt fremsatte forslag til ny lov om social service. Til nr. 4 Bestemmelsen  om  handicaprådets  sammensætning  ændres,  således  at  det fremgår  af  lovteksten,  at  handicaprådet  består  af  3   -7  medlemmer  fra  hen- holdsvis  handicaporganisationerne  i  kommunen  og  kommunalbestyrelsen. Endvidere  fastsættes  det  i  b  estemmelsen,  at  handicaprådet  selv  vælger  sin formand. Der henvises endvidere til bemærkningerne til nr. 10. Til nr. 5 Bestemmelsen om Ankestyrelsens beskæftigelsesudvalg ændres, s å ledes at det fremgår af bestemmelsen, at der også skal udpeges ste  dfortræd  ere for de medlemmer,  som  udpeges  af  beskæftigelsesminist  eren  efter  indstilling  fra henholdsvis  KL,  Landsorganisationen  i  Danmark,  Dansk  Arbejdsgiverfor- ening og De Samvirkende Invalideorganisationer. Til nr. 6 Der er tale om en konsekvensrettelse som følg e af oprettelsen af beskæft  i- gelsesudvalget under Ankestyrelsen. Den bestemmelse, som foreslås oph æ-
4 vet,  findes  i  stk.  5  i  den  foreslåede  nye  §  50  a   om  beskæftigelsesudvalget under Ankestyrelsen. Til nr. 7 Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af e n teknisk fejl i henvis- ningerne i den gældende  lov  om social service og i    det  samtidigt fremsatte forslag til ny lov om social service. Til nr. 8 og 9 Det foreslås, at bestemmelserne i lov om retssikkerhed og administration på det   sociale   område   om    beskæf  tigelsesankenævnenes   og   Ankestyre  lsens praksiskoordinering også kommer til at gælde for staten i jobcenteret.  Afg   ø- relser truffet af såvel staten som  kommunen i jobcenteret vil fremover kunne påklages til  beskæftigelsesankenævnet, og derefter til Ankest yrelsen, der vil kunne  optage  en  sag  til  behandling,  hvis sagen  vurderes  at  have  principiel eller generel betydning. Såvel beskæftigelsesankenævnet som Ankestyre lsen har pligt til inden for sit område at koordinere , at afgørelserne træffes i ove   r- ensstemmelse  med  lovgivningen  og  har  pligt  til  at  følge  praksis  i  komm u- nerne og med ændringsforslaget fremover også i staten i jobcenteret. Til nr. 1 0 Det foreslås, at  der etableres handicapråd allerede fra den 1. april 2006  i de kommuner, som ikke sammenlægges  . I kommuner som sammenlægges   etab- leres  et  fælles  handicapråd     for  den  sammenlagte  kommune,  som  følge r sammenlægningsudvalgets  arbejde  og  b  eslutninger.  Det  fælles  handicapråd for den sammenlagte kommune etableres også fra den 1. april 2006. Økonomiske konsekvens  er for det offentlige Da man med ændringsforslaget hæver antallet af medlemmer fra handica p- organisationerne fra i gennemsnit 4 pr. råd til i gennemsnit 5 pr. råd, vil der være øget kommunale udgifter til transportgodtgørelse, diæter og kompens a- tion for tabt arbejdsfortjeneste. De kommunale merudgifter hertil skønnes til 0,6 mio. kr. årligt i 2007 og frem. Derudover er der kommunale merudgifter i 2006 som følge af, at hand i- caprådene skal startes op pr. 1. april 2006. De kommunale merudgifter hertil skønne s til 4,4 mio. kr. Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer