Folketingets Socialudvalg
Dato: 25. april 2005
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af den 5. april
2005 følger hermed - i 5 eksemplarer - socialministerens svar på
spørgsmål nr. 84 ad L 38
Spørgsmål nr. 84 ad L 38:
Ministeren bedes yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer, at
enhver borger får retskrav på en udredning af sin sag i VISO, men hvor
VISO kan afvise at lave en udredning, hvis VISO skønner, at sagen ikke
høre under VISOs ansvarsområde.
Svar:
For så vidt angår teknisk bistand til udarbejdelse af det foreslåede ændring s-
forslag, henviser jeg til vedlagte bilag.
Jeg kan ikke støtte ændringsforslaget og skal bemærke, at udredning mod-
sat specialrådgivning er et egentligt sagsforberedende skridt. Udredning
danner grundlaget for den kommunale myndigheds beslutning om valg af
indsats. Det er derfor vigtigt, at der er tæt dialog mellem kommunen, som
beslutter, og den der udreder. I modsat fald risikerer borgeren at gennemgå
en udredningsproces, der ikke anvendes til noget.
Borgere vil kunne henvende sig direkte til VISO om specialrådgivning, men
i langt de fleste tilfælde er det mest hensigtsmæssigt for borgeren, at hen-
vendelsen går via kommunen for at sikre en dialog mellem borger, den an-
svarlige myndighed (kommunen) og den rådgivende i nstans (VISO).
Ligesom i dag er det også efter kommunalreformen kommunen, som har
ansvaret for at yde udredning til dens borgere. Dette ansvar tydeliggøres
efter kommunalreformen af, at der fremover kun er én myndighed, nemlig
kommunen, som har det fulde myndigheds- og finansieringsansvar i forhold
til borgerne. Kommunen kan søge hjælp til sin udredning hos andre kommu-
ner, hos private eller i regionale tilbud samt for så vidt angår de få mest sp e-
cialiserede og komplicerede sager, hvor den fornødne ekspertise ikke kan
forventes at være til stede i den enkelte kommune eller i regionens tilbud,
hos VISO.
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
E-mail [email protected]
Jhk, jet/ J.nr. 601-31