Folketingets Socialudvalg Dato: 25. april 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs brev  af  den 5.  april 2005  følger  hermed  -  i  5  eksemplarer  -  socialministerens  svar  på spørgsmål nr.  84 ad L 38 Spørgsmål nr.  84 ad L 38: ”Ministeren  bedes  yde  teknisk  bistand  til  et  ændringsforslag,  der  sikrer,  at enhver  borger  får  retskrav  på  en  udredning  af  sin  sag  i  VISO,  men  hvor VISO  kan  afvise  at  lave  en  udredning,  hvis  VISO  skønner,  at  sagen  ikke høre under VISOs ansvarsområde. ” Svar: For så vidt angår teknisk bistand til udarbejdelse af det foreslåede ændring   s- forslag, henviser jeg til vedlagte bilag. Jeg kan ikke støtte ændringsforslaget og skal bemærke, at udredning – mod- sat  specialrådgivning   –  er  et  egentligt  sagsforberedende  skridt.  Udredning danner  grundlaget  for  den  kommunale  myndigheds  beslutning  om  valg  af indsats.  Det  er  derfor  vigtigt,  at  der  er  tæt  dialog  mellem  kommunen,  som beslutter, og den der udreder. I  modsat fald risikerer borgeren at gennemgå en udredningsproces, der ikke anvendes til noget. Borgere vil kunne henvende sig direkte til VISO om specialrådgivning, men i  langt  de  fleste  tilfælde  er  det  mest  hensigtsmæssigt  for  borgeren,  at  hen- vendelsen går  via kommunen for at sikre en dialog mellem borger, den an- svarlige myndighed (kommunen) og den rådgivende i nstans (VISO). Ligesom  i  dag  er  det  også  efter  kommunalreformen  kommunen,  som  har ansvaret  for  at  yde  udredning  til  dens  borgere.  Dette  ansvar  tydeliggøres efter  kommunalreformen  af,  at  der  fremover  kun  er  én  myndighed,  nemlig kommunen, som har det fulde myndigheds- og finansieringsansvar i forhold til borgerne. Kommunen kan søge hjælp til sin udredning hos andre kommu- ner, hos private eller i regionale tilbud samt for så vidt angår   de få mest sp e- cialiserede  og  komplicerede  sager,  hvor  den  fornødne  ekspertise  ikke  kan forventes  at  være  til  stede  i  den  enkelte  kommune  eller  i  regionens  tilbud, hos VISO. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] Jhk, jet/ J.nr. 601-31
2 Udgangspunktet er at fastholde princippet om kun én myndighed, og at  hen- visning  til  udredning  i  VISO  sker  gennem  kommunen.  Det  er  kommunen, som  træffer  afgørelse  om  de  tilbud,  borgeren  skal  have,  og  især  når  der  er tale om meget komplicerede og specialiserede sager, er det vigtigt, at borger og kommune så hurtigt som  muligt  er i dialog om  mulighederne for hjælp. På  ba ggrund  af  en  udredning  af  sagen  træffer  kommunen  afgørelse  om  de ydelser, borgeren skal have. Såfremt kommunen mener at have brug for det, kan  den  henvise  borgeren  til  en  vejledende  udredning  hos  VISO,  ligesom borgeren selv kan bede om det. Det er således det mest hensigtsmæssige  for borgeren, at henvendelsen går via kommunen , dels for at sikre en hurtig dia- log  mellem  kommune  og  borger  dels for  at  sikre  en dialog  mellem  borger, den ansvarlige myndighed (kommunen) og den rådgivende instans (VISO). Et  kommunalt afslag  på  udredning  i VISO vil kunne indbringes for det s o- ciale nævn. Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer BILAG Ændringsforslag til forslag til lov om social service Til § 13 1) I stk. 2 udgår 3. pkt.. [Udeladelse  af  reglen  om,  at  kommunalbestyrelsen  træffer  afgørelse  om henvisning  af  borgeren  til  udredning  i  den nationale videns-  og  specialrå d- givningsorganisation (VISO)] Bemærkninger Ændringen  indebærer,  at  kommunalbestyrelsen  ikke  træffer  afgørelse  om henvisning  af  borgeren  til  udredning  i  den nationale videns-  og  specialrå d- givningsorganisation (VISO). Borger kan henvende sig direkte til VISO, der kan  yde  gratis  vejledende  udredning  i  de  få  mest  sjældent  forekommende specielle  og  komplicerede  enkeltsager,  hvor  den  fornødne  ekspertise  ikke kan forventes at være til stede i den  enkelte kommune eller i regionens til- bud.