Folketingets Socialudvalg Dato: 13. april 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  den  14.  marts 2005   følger   hermed   -   i   5   eksemplarer   -   socialministerens   svar   på spørgsmål nr. 7  ad L 38 Spørgsmål nr.  7 ad L 38: ”  Ministeren  bedes  kommentere  henvendelsen  af  10.  marts  2005  fra  Vejle Amt - Overmarksgården, Det sociale  Døgncenter, jf. L 38 - bilag 3 .” Svar: Vejle Amts forsorgshjem Overmarksgården peger i brevet til Socialudvalget på  en   række  punk ter,  der  giver  anledning  til  bekymring  i  forbindelse  med kommunalreformen, ligesom der stilles nogle spørgsmål : 1) Boformerne er afhængig af et fast budget 2) Ved overgang til kommunal drift vil det landsdækkende samarbejde blive nedtonet 3) Kommunerne har ikke faglig kompetence til at drive et forsorgshjem 4) Hvordan vil folketinget sikre, at forsorgshjemmenes målgruppe ikke bliver ringere stillet end i dag? 5) Hvilken sikkerhed er  der for  at kommunen nu hvor de får myndi g- hedsansvaret ikke vil placere husvilde på forsorgshjemmene? Ad 1) Der  skal  selvfølgelig  også  efter  kommunalreformen  hvert  år  budgetlæ  gges, så der på de enkelte boformer opnås en økonomisk og rationel drift. Foru   d- sætningerne for budgetlægningen vil være som i dag, dog med den fordel, at man inden for regionen – kommuner og region – skal drøfte de(t) kommende års  behov,  samt  fastlægge  dette  i  rammeaftalen.  Dette  kan  være  med  til  at formindske det skøn, der altid vil være i en budgetlægning. Ad 2) Det  landsdækkende  samarbejde  mellem  boformer  for  hjemløse  i  amtskom- munerne samt Københavns og Frederiksberg kommuner foregår i dag inde n- for rammerne af  ”Sammenslutningen af boformer efter servicelovens § 94”   – SBS§94. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] leh/ J.nr. 601-31
2 Udgangspunktet  er,  at  forsorgshjem  m.v.  overgår  til  regional  drift.  Der  er intet i vejen for, at dette arbejde kan fortsætte, hvad enten botilbuddene dri- ves af en region eller en kommune. Ad 3) Efter de gældende regler kan botilbud for hjemløse tilvejebringes af en amts- kommune  alene  eller  i  samarbejde  med  en  eller  flere  amtskommuner  eller kommuner.   Botilbuddene   kan   endvidere   tilvejebringes   af   en   eller   flere kommuner efter aftale med amtskommunen. Kommunerne har jo en stor driftserfaring og har bestemt også fagli g kompe- tence til at kunne drive et forsorgshjem. Herudover har ledelsen på forsorg s- hjemmet fortsat den faglige kompetence til den daglige drift. Ad 4) Efter regeringens opfattelse  er  en  høj statslig  medfinansiering på hjemløs e- området  nødvendig  for  at kunn e  leve  op til  det  fælles  ansvar  for  de socialt udsatte  grupper.  Der  er  derfor  ikke  i  forbindelse  med  kommunalreformen foreslå et ændringer hverken i den nuværende finansieringsordning, hvorefter staten refunder 50% af udgifterne til boformer for hjemløse, eller i de opga- ver og tilbud, boformerne har i dag. Boformerne  vil  fortsat  være  landsdækkende  med  mulighed  for  gadeplans- henvendelse  uden  forudgående  visitation .  Der  ændres  hverken  på   selvmø- derprincippet eller lederens beføjelse til at træffe beslutning om optagelse. Med kommunalreformen samles myndigheds-, forsynings- og finansierings- ansvaret i forhold til borgeren og finansieringsansvaret for tilbud og ydelser efter serviceloven i kommunerne. Hele forsyningsansvaret er således placeret i kommunerne. På  udsatteområdet  har  r  egionerne  efter  aftale  med  kommunerne  i  regionen ansvaret for at etablere pladser i boformer og tilbud, der hidtil har været om- fattet af amtskommunernes opgavevaretagelse. Regionernes  forsyningspligt  fastlægges  på  baggrund  af  årlig  e  redegørelser, hvor kommunerne skal beskrive behovene og kommunernes forventede brug af pladser i regionalt drevne tilbud. Redegørelserne fra kommunerne danner grundlaget for den årlige rammeaftale. Også oprettelse af evt. nye tilbud skal fremgå af rammea ftalen. Kommunerne  kan  løse  opgaverne  på   udsatteområdet  ved  selv  at  etablere tilbuddet, ved at træffe aftale med et regionsråd eller andre kommuner eller ved at indgå aftale med private institutioner.
3 Med det nuværende finansieringssystem har kommunerne ikke noget incita- ment til at stille andre tilbud til rådighed for personer, der opholder sig i en boform  for  hjemløse.  Dette  ændres  der  væsentligt  på  m ed  kommunalrefor- men, hvor kommunerne skal betale for deres borgeres ophold på en boform for hjemløse. Med  kommunalreformen  ændres der  ikke  på  opholds -  og  handlekommune- reglerne. Ad 5) Efter  de  gældende  regler  i  servicelovens  §  66  kan  kommunen  henvise  en enlig husvild til et botilbud efter servicelovens § 94, idet det dog i vejlednin- gen vedrørende den sociale indsats for de mest udsatte voksne er understre- get,  at  henvisning  til  et  sådant  botilbud  kun  bør  anvendes  som  en  absolut nødløsning for en kortere periode, og at der hurtigst muligt bør tilbydes an- den form for indkvartering. Kommunerne vil også efter  kommunalreformen kunne henvise en husvild til et botilbud for hjemløse under samme betingelser som nu. Det må dog fo r- udsættes, at kommunerne i og med de skal betale for deres borgeres ophold på  sådanne  tilbud  vil  være  mere  motiveret  for  at  finde  en  mere  pe  rmanent løsning på borgerens boligsituation. Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer