Folketingets Socialudvalg
Dato: 4. maj 2005
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 21. april 2005
følger hermed i 5 eksemplarer socialministerens svar på spørgsmål
nr. 186 ad L 38.
Spørgsmål nr. 186 ad L 38:
Ministeren bedes, med udgangspunkt i formuleringerne af § 13, stk. 1 og 2,
uddybe forskellen på "de mest specialis erede og komplicerede enkeltsager",
hvor VISO kan benyttes til specialrådgivning og "de får mest sjældent for e-
kommende specielle og komplicerede enkeltsager", hvor VISO kan benyttes
til udredning, ved hjælp af 5 konkrete eksempler på handicappede, hvor
VISO kan benyttes til specialrådgivning, men ikke udredning.
Svar:
Med kommunalreformen overgår amternes hidtidige opgaver på rådgi v-
ningsområdet, herunder specialrådgivningsområdet generelt til kommunerne.
Til at bistå kommunerne og borgerne med disse opgaver etableres en
national videns- og specialrådgivningsorganisation, VISO.
VISOs opgaver fremgår af lovforslagets § 13. VISO skal stille gratis specia l-
rådgivning til rådighed for kommuner og borgere i de mest specialis erede og
komplicerede enkeltsager, og VISO yder over for kommunerne vejledende
udredning i de få mest sjældent forekomme nde specielle og komplicerede
enkeltsager, hvor den fornødne ekspertise ikke kan forventes at være til stede
i den enkelte kommune eller i regionens tilbud.
Som hovedregel er det altså kommunen, der varetager specialrådgivning s-
funktionerne over for den enkelte.
Afgørende for om VISO vil gå ind i et specialrådgivningsforhold vil være, at
der er tale om et meget specialiseret område , der kræver stor ekspertise. De
rå dgivningsopgaver, som VISO vil kunne gå ind i, vil f.eks. omfatte den
specialiserede rådgivning i forhold til mennesker med flere diagnoser, hvor
indsatsen kræver en særlig viden og indsats. Der kan herudover fx være tale
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
E-mail [email protected]
FRS/ J.nr. 601-90