Til lovforslag nr. L 38
Folketinget 2004 - 05 (2. samling)
Ændringsforslag stillet den 7. juni 2005 uden for betænkningen
Ændringsforslag
til 2. behandling af
Forslag til lov om social service
(socialministeren (Eva Kjer Hansen)
Af socialministeren:
Til § 13
22)
I
stk. 1, 2. pkt., indsættes efter »institutioner m.v.«: »samt borgere«.
[Henvendelse fra borgere om gratis specialrådgivning fra den nationale videns - og specialrådgi v-
ningsorganisation (VISO)]
B e m æ r k n i n g e r
Til nr. 22
Ved ændringsforslaget gives der borgere adgang til gratis specialrådgivning ved den na tionale vi-
dens- og specialrådgivningsorganisation (VISO) i sager om specialundervisning og specialpædag o-
gisk bistand svarende til borgeres adgang til specialrådgivning på det sociale område.
Det er en del af den statslige videns- og rådgivningsorganisation s (VISOs) opgave at betjene spe-
cialundervisningsområdet, og dette vil blive afspejlet i såvel sammensætningen af VISOs faglige
bestyrelse som VISOs organisation i øvrigt, herunder det eksterne netværk, der knytter sig til org a-
nisationen.
Socialministeren fastsætter - efter forhandling med undervisningsministeren - nærmere regler i en
bekendtgørelse om VISOs virksomhed og organis ering.
VISO er en landsdækkende netværksorganisation bestående af en mindre, central enhed tilknyttet
et netværk bestående af specialister, der er placeret decentralt. Specialisterne vil være ansat i ko m-
munale eller regionale specialundervisningstilbud, i den kommunale administration eller i private
tilbud. Det vil sige, at personer, der indgår i netværket, fo rbliver lokalt i de tilbud, hvor de i øvrigt
arbejder. VISO betjener sig via kontrakt af ydelser i netvæ rket, og det er uden indflydelse herpå, om
ekspertisen er knyttet til specialskoler eller for eksempel en almindelig folkeskole med ekspertise
inden for en særlig børnegrup pe.
Der nedsættes en faglig bestyrelse for VISO bestående af repræsentanter for staten, KL og regi
o-
nerne i forening samt brugerorganisationerne. Undervisningsministeriet deltager, for så vidt angår
specialundervisning i fastlæggelsen af den overordnede ind sats på VISOs område, i løbende eval u-
eringer af VISOs virksomhed og i drøftelse af dimensioneri ngen af indsatsområderne inden for