Folketingets Socialudvalg
Dato: 15. april 2005
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 7. april 2005
følger hermed i 5 eksemplarer socialministerens svar på spørgsmål
nr. 9 ad L 37
_____________________________________________________________
Spørgsmål nr. 9:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 31. marts 2005 fra Mis-
brugspolitik.
Svar:
I henvendelsen foreslås en ændring af bestemmelsen i servicelovens § 85 ,
stk. 2, således at det præciseres, at amtskommunens forpligtelse efter § 85
omfatter sociale og ikke medicinske - behandlingstilbud for stofmisbrug,
og at tilbuddet også omfa tter døgnbehandling.
Efter de gældende regler er det amterne og Københavns og Frederiksberg
kommuner, der varetager den samlede behandling af stofmisbrugere, det vil
sige såvel den sociale som den medicinske behan dling.
Lovgrundlaget for social behandling for stofmisbrug er lov om social ser-
vice, jf. §§ 85 (behandlingsindsatsen) og § 93, stk. 1, nr. 2 og stk. 2, 2. pkt.
(botilbud
eller døgnophold i forbindelse med behandling).
De retlige rammer for den medicinske behandling er lov om sygehusvæsenet
og lov om udøvelse af lægegerning.
Det følger af Socialministeriets vejledning om den sociale indsats for de
mest udsatte voksne, at tilbud om social behandling for stofmisbrug bør om-
fatte døgntilbud, dagtilbud og ambulante tilbud, helst med differentierede
målsætnin ger, ambitions- og kravniveau, som fx kan være familiepleje, tera-
peutisk samfund, Minnesota-modellen, pædagogiske aktivitets- og produkti-
onsorienterede kollektiver.
Det er amtskommunen, der visiterer til social behandling for stofmisbrug.
Amtets visitationsprocedure, overholdelse af behandlingsgarantien, mulig-
heden for frit valg m.m. er beskrevet i den kvalitetsstandard for stofmis-
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
E-mail [email protected]
LEH/ J.nr. 648-570