Folketingets Socialudvalg Dato: 4. april 2005 Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 16. marts 2005 følger hermed  –   i 5 eksemplarer –  socialministerens svar på spørg  smål nr. 1-7 (L 37). Spørgsmål nr.   1: ” Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt ministeren vil imødekomme KL`s ønske  om,  at  det  efter  strukturreformen  bliver  kommunerne,  der  alene  står med ansvaret for den samlede varetagelse af den  unge og dennes familie. I bekræftende  fald  vil  ministeren  da  sikre,  at  dette  præciseres  i  lovforslaget evt. gennem et ændringsforslag?” Svar: Med  kommunalreformen  stilles  forslag  om  at  samle  myndigheds-,  forsy- nings- og finansieringsansvaret for behandling af blandt andet stofmisbrug i kommunerne. For borgeren indebærer dette, at henvendelse kan rettes   ét sted med anmod- ning om støtte. Det vil forbedre helheden og sikre en sammenhængende in   d- sats. I forslag til lov om  social service (L 38) stilles i § 101  forslag om en videreførelse af den gældende bestemmelse i § 85 i serviceloven    om behand- ling af stofmisbrugere, således at  myndigheds-, forsynings- og finansierings- ansvaret nu bliver kommunalt som konsekvens af strukturaftalen.  Vedtagel- se af L 37 indebærer, at   den foreslåede § 85, stk. 3  bliver omfattet af § 101 i den kommende lov om social service. Spørgsmål nr. 2: ”Ministeren bedes oplyse, hvorvidt det efter ministerens opfattelse er muligt for både den implicerede unge , dennes forældre og kommunerne at henvende sig vedrørende behandling eller om det kun er den unge, der har denne m u- lighed.” Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] Apo/ J.nr. 648-570
2 Svar: En amtskommune kan involveres i en sag om iværksættelse af behandling af såvel en kommune , forældre eller den unge.    Forældr  ene skal imidlertid være med fra starten af behandlingsforløbet  – og hele ve   jen igennem. Der er sål e- des ikke med lovforslaget lagt op til en mulighed for, at forældr  ene til unge under 18 år først involveres senere eller slet ikke involveres. Spørgsmål   nr.3: ” Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt ministeren vil imødekomme Land  s- foreningen for Socialpædagogers forslag om, at denne gruppe, uanset om de er registrerede i det offentlige eller ej, ikke blot sættes ind i de eksisterende tilbud  til  voksne,  men  at  der  tages  de  specielle  hensyn,  som  netop  denne gruppe har brug for.” Svar: Det  fremgår  af  de  almindelige  bemærkninger  til  lovforslaget,  at  amtsko   m- munens forpligtelse alene er at iværksætte en social behandling for stofmi s- bruget inden for 14 dage.  Forslaget ændrer ikke ved, at det fortsat er ko  m- munen, der har ansvaret for, at sagen undersøges og i øvrigt tager sti  lling til den samlede sociale støtte. Den støtte  , der kan tilbydes børn og unge under 18 år , fremgår af kapitel 8 i serviceloven.  I amtskommunens misbrugscentre har man en specialviden vedrørende stofmisbrugsbehandling. Det er hensi g- ten, at denne viden aktivt skal inddrages i tilrettelæggelsen af indsatsen over for unge under 18 år med behov for stofmisbrugsbehandling. For hele gru p- pen af unge stofmisbrugere skal der udarbejdes en handleplan for behandlin- gen efter § 58 a. For en ganske lille gruppe med et stort og massivt skadeligt misbrug skal der efter lovforslaget handles hurtigt og inden for 14 dage. Spørgsmål   nr. 4: ”Kan ministeren bekr æfte, at der vil blive udstedt en bekendtgørelse i me   d- før af § 85, stk. 3 og i bekræftende fald, hvornår vil en sådan have virkning fra?” Svar: Der vil med hjemmel i forslagets § 85, stk. 3 blive udstedt en bekendtgø til ikrafttræden samtidig med lo  vens forventede ikrafttræden den 1. oktober 2005.
3 Spørgsmål   nr. 5: ” Ministeren bedes præcisere indholdet af reglerne om behandling, herunder indholdet i en eventuel bekendtgørelse.” Svar: Det fremgår af de almindelige bem ærkninger til lovforslaget,   at kommuner- nes ansvar over for børn og unge også   omfatter gruppen af unge stofmisbru- gere  under  18  år .  Det  er  amtskommunerne,  der  efter  servicelovens  §  51  er ansvarlige for antallet af pladser og muligheden for ambulant behandling på institutioner for børn  og unge med stofmisbrugsproblemer. Amtskommunens forpligtelse efter forslaget vedrører alene en pligt til at ivær   ksætte en social behandling for stofmisbruget inden for 14 dage.   Det er ligeledes kommuner og amtskommuner, der har det faglige ansvar for behandlingen. Bekendtgørelse n  vil  behandle  de  problemstillinger,  der  fremgår  af  lovens forarbejder, herunder blandt andet en nærmere afgrænsning af målgruppen . Spørgsmål   nr. 6: ” Ministeren bedes oplyse, hvilke personer der ikke er omfattet af lovforsla- get, jf. L 37 – bilag 1, side 2.   ” Svar: Alle  unge  under  18  år  med  behov  for  behandling  for  deres  stofmisbrug  er omfattet af de almindelige regler om særlig støtte til børn og unge i servic e- lovens  kapitel  8.  Hos  en  lille  gruppe  af  unge  med  et  behandlingskræv  ende stofmisbrug er der herudover brug for, at der handles hurtigt og iværksættes en behandling inden for 14 dage, jf. svar på spørgsmål nr. 3   . Det fremgår af de almindelige bemærkninger, at det antages  , at denne lille gruppe på land s- plan  omfatter  75  personer.  Det  er  disse  unge,  der  er  målgruppen  for  L  37.   Der skelnes ikke hos denne gruppe af unge til hvilke stoffer, der er tale om eller måden , stofferne indtages på. Det er de unges afhængighed og den sk   a- de, denne afhængighed medfører   , der er afgø Spørg smål  nr. 7: Ministeren bedes sende udvalget en beskrivelse af samspillet mellem hand- leplaner og behandlingstilbud eventuelt gennem inddragelse af eksempler.
4 Svar: Handleplaner for unge under 18 år med et behandlingskrævende stofmisbrug skal følg e reglerne i servicelovens kapitel 8 om særlig støtte til børn og unge. Handleplanen skal indeholde følgende: Beskrivelse af formålet med indsatsen Beskrivelse af hvilken indsats, der er nødvendig for at nå formålet Indsatsens forventede varighed Særlige   forhold vedrørende barnet eller den unge  – fx behandling og uddannelse. Med anbringelsesreformen bliver der yderligere indført krav om, at handl e- planen indeholder en række faste punkter, bl.a. skole  - og fritidsforhold. Kommunen  skal  udarbejde  handleplanen  sammen  med  den  unge,  dennes familie og med inddragelse af den eksisterende viden i amtets misbrugscen- ter. Ved at inddrage amtets misbrugscenter, tilføres kommunen den nødve  n- dige  viden  om,  hvorledes  der  tilrettelægges  en  behandling  for  den  unges misbrug. Det er amtskommunerne, der er ansvarlige for antallet af pladser og mulig- heden for ambulant behandling på institutioner for børn og unge med sociale vanskeligheder,  herunder  unge  med  misbrugsproblemer.  Gruppens  samlede problemkompleks  kræver  imidlertid  o  fte såvel amtslig som  kommunal ek s- pertise og et tæt samarbejde. Amternes traditionelle tilbud på stofmisbrug   s- behandlingsområdet  matcher  ikke  altid  de  unges  behov  for  behandling  og støtte, ligesom tilbuddene ikke opleves som attraktive, idet de unge ikke se r sig selv som misbrugere og ikke vil sættes i bås med ældre stofmisbrugere. Der er derfor behov for, at der i kommuner og amter udvikles behandlings- tilbud, der matcher de unges behov. En del af disse initiativer støttes af pu l- jemidler afsat som led i satspuljeaftalen for 2004. Eva Kjer Hansen                                                                                          / Sigrid Fleckner
5