Til lovforslag nr. L 37 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Betænkning afgivet af Socialudvalget den   28. april 2005 Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om social service (Bemyndigelse til socialministeren til at fastsætte regler om garanti for social behandling for sto  f- misbrug af unge under 18 år i  særlige tilfælde) [af socialministeren (Eva Kjer Hansen)] 1. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 24. februar 2005 og var til 1. behandling den 10. marts 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Socialudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. Høring Den  25.  februar  2005  sendte  socialministeren  de  indkomne  høringssvar  samt  et  notat  herom  til udvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 2  skriftlige henvendelser fra Misbrugs- politik.dk. Socialministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser. Spørgsmål Udvalget har stillet 10 spørgsmål til socialministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva- ret. 2. Indstillinger og politiske bemærkninger Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret  . Det er vigtigt for Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget først at nævne   , at det naturligvis er glædeligt,   at unge under 18 år , som er havnet i et stort og afhængigt misbrug, nu også får mulighed for at møde den rigtige  hjælp inden for 14 dage, således  at chancen for ,  at den berør te og dennes familie finder sporet igen, opstår . Det  er  også  vigtigt  for  Dansk  Folkeparti  at  sikre,  at  behandlingen  foregå r  i  tæt  samarbejde  med kommunen, som i d ag står for alt andet , som har med den unge at gøre, og at familien bliver en vi g- tig brik, som også tages med i denne fase.
2 Dansk Folkeparti kan sagtens følge K ommunernes Landsforenings bemærkninger   til forslaget om, at det efter strukturreformen vil være   kommunerne, som helt og alene står for det samlede o mkring varetagelsen af den unge og dennes familie, og at det derfor bør indgå i dette lovforslag, at det efter lovens ikrafttræden d  en 1. oktober i år udelukkende er kommunerne , som bør stå for visiterin  g, be- handling og for/efterbehandling. Ligeledes kan Dansk Folkeparti også godt følge KL  ’s bemærkninger om, at økonom   ien bør v ære på plads inden vedtagelsen. Dansk Folkeparti ser naturligvis også gerne , at det skal være muligt at henvende sig fra flere i  n- volverede parters side , således at andre involverede parter ikke forhindres i at komme i behandling. Andre involverede parter såsom f.eks. forældrene skal ikke blot spises    af med de eksisterende til- bud om behandling. Der bør tages  specielle hensyn til de behov for behandling, som de involverede parter måtte have. Selv  om forslaget bemyndiger socialministeren til alene at lave regler for denne gruppe, og selv om det ikke er afgjort, om der ved forhandlingerne om satspuljerne for 2006 og frem afsættes mi  d- ler, så  er Dansk Folkeparti  meget positivt stemt over  for dette lovforslag, som trods alt vil foranle- dige, at en udsat gruppe får  en større chance for en hverdag uden misbrug. Enhedslistens medlem af udvalget vil gerne støtte alle børn og unge, der er i vanskel  igheder,  i at få et godt liv. De unge, der er i fokus i dette forslag , har et meget komplekst problemsæt, herunder kraftig brug af euforiserende stoffer. Det er vigtigt, at man i indsatsen fokuserer på at løse de sociale problemer, som de unge kan have  , så som manglende skolekundskaber, problemer i familien, at de har været udsat for overgreb, man  g- lende  arbejde  osv.,  frem  for  at  tilbyde  de  unge  en  behandling,  der  ligner  den,  som  voksne  stofaf- hængige modt  ager.   Forslaget indebærer kun en indsats frem til 20  06 og kan derfor betragtes som et forsøg , og det må formodes, at de udøvende organisationer laver en evaluering, der  viser, om loven har sin berettigel- se eller der skal andre foranstaltninger til. På trods af at  Enhedslisten støtter det forsøg  , der ligger i forslaget, vil Enhedslisten pege på den asociale finansiering via satspuljemidlerne. Partierne bag satspuljen – dvs   . alle andre end Enhedsli- sten – har ansvaret for, at det er arbejdsløse, pensionister og andre på overførselsindkomster, som er tvangsindlagt til at stå for finansieringen af en lang række tiltag på social - og sundhedsområdet. Det er altså nogle af de absolut dårligst stillede økonomisk, der skal betale gildet. Det ville være langt mere  socialt  ansvarligt  at  finansiere  forslaget  solidarisk  over  skatterne  eller  målrettet  tage  fra  de rige. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut     og  Fólkaflokkurin   var  på  tidspunktet  for  betæn   k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.   Hans Andersen (V)   Anne-Mette Winther Christiansen (V)   Inge-Lene Ebdrup (V) nfmd. Inger Støjberg  (V)   Pia Kristensen (DF) fmd.   Birthe Skaarup (DF)   Tina Petersen (DF) Tom Behnke (KF)   Per Ørum    Jørgensen  (KF)   Hüseyin   Arac (S)   Lise von Seelen (S)
3 Mette Frederiksen (S)   John Dyrby (S)   Lone Dybkjær   (RV)   Ole Glahn (RV) Anne Baastrup (SF)   Line Barfod (EL) Tjóðveldisf   lokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
4 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 37 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssv ar og høringsnotat,  fra socialministeren 2 Tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget 3 Henvendelse af 31/3 05 fra Misbrugspolitik.dk 4 1. udkast til betænkning 5 Henvendelse af 24/4 05 fra Misbrugspolitik.dk Oversigt over spørgsmål og sva  r vedrørende L 37 Spm.nr. Titel 1 Spm., om det efter strukturreformen bliver kommunerne, der står med ansvaret for den unge og dennes familie, til socialministeren, og mi- nisterens svar herpå 2 Spm., om både den unge, dennes familie og den pågældende kom mu- ne kan henvende sig, eller om det kun er den unge, som har denne mulighed, til socialministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm., om der tages specielle hensyn, som netop denne gruppe har brug for, til socialministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm., om der vil blive udstedt en bekendtgørelse i medfør af § 85, stk. 3, til socialministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om en præcisering af indholdet af reglerne om behandling, til socialministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om, hvilke personer der ikke er omfattet af lovforslaget, til so- cialministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om en beskrivelse af samspillet mellem handleplaner og be- handlingstilbud, til socialministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om præcisering af den nærm ere afgrænsning af målgruppen, til socialministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om kommentar til henvendelsen af 31/3 05 fra Misbrugspoli- tik.dk,til socialministeren, og ministerens svar he  rpå 10 Spm. om kommentar til henvendelse af 24/4 05 fra Misbrugsplitik.dk, til socialministeren, og ministerens svar herpå