Folketingets Boligudvalg
Dato: 6. april 2005
Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 29. marts 2005
følger hermed i 5 eksemplarer socialministerens svar på spørgsmål
nr. 7 (L 35).
Spørgsmål nr. 7:
Ministeren bedes redegøre for, hvilken klageinstans der tænkes etableret ift.
reglerne og afgørelser fra afdelingen, subsidiært boligorganisationen.
Svar:
Da der tales om afgørelser fra afdelingen, må spørgsmålet vedrøre den
foreslåede nye bestemmelse i almenboligloven, hvorefter afdelingsmødet får
mulighed for at bestemme, at der kan gennemføres bestemte forbedringer i
de lejligheder, hvor lejeren måtte ønske det.
Beslutningerne skal træffes efter de almindelige regler det vil sige på
samme måde som andre afdelingsmødebeslutninger , f.eks. beslutninger om
at modernisere alle afdelingens lejligheder.
Da det er boligorganisationen, som har det overordnede ansvar for afdelin-
gernes drift, er det foreslået, at organisationen skal godkende afdelingsm ø-
dets beslutninger. Er der uenighed mellem boligorganisationen og afde-
lingsmødet, er det ligesom ved uenighed om budgettet kommunalbesty-
relsen, der træffer den endelige administrative afgørelse.
I øvrigt er der mulighed for efter de allerede gældende regler - at indbringe
tvister om lovligheden af beslutninger truffet af de beboerdemokratiske or-
ganer for beboerklagenævnet.
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
E-mail [email protected]
EBN/ J.nr. B-5212-49