Folketingets Socialudvalg
Dato: 18. marts 2005
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 14. marts 2005
følger hermed i 5 eksemplarer socialministerens svar på L 34 -
spørgsmål nr. 3 (SOU).
Spørgsmål nr. 3:
Hvilke krav mener ministeren, der skal stilles til det personale, der skal
indgå i den foreslåede ordning, og har ministeren i den forbindelse sikret sig,
at personalet har den uddannelse og den tid, der skal til?
Svar:
Jeg går ud fra, at der med spørgsmålet henvises til det personale, som udf ø-
rer de forebyggende hjemmebesøg.
Det fremgår af bemærkningerne til § 1 i lov om forebyggende hjemmebesøg
nr. 1117 af 20. december 1995, at samtalerne ved de forebyggende hjem-
mebesøg bør varetages af en person, som har grundigt kendskab til såvel
sociale som sundhedsmæssige forhold i bred forstand.
Af Vejledning om sociale tilbud til ældre m.fl. (1998) fremgår hvorf or, dette
er vigtigt. De forebyggende hjemmebesøg skal indeholde en helhedsoriente-
ret samtale, hvor den ældres forhold i al almindelighed gennemgås og eve n-
tuelle spørgsmål drøftes. Samtalerne kan fx omhandle da gligdag, trivsel,
socialt netværk, bolig, økonomi, sundhedstilstand m.v. På baggrund af sa m-
talen skal der henvises til forskellige forebyggende og aktiverende tilbud,
som findes i kommunen, og er tilrettelagt af frivillige organisationer m.v.
eller af kommunen selv. Efter behov kan der endvidere vejledes om andre
relevante sociale eller sundhedstilbud, boligtilbud mv.
For at opfylde formålet med besøgene er det derfor vigtigt, at de varetages af
personer, som har kendskab til sociale og sundhedsmæssige forhold i bred
forstand. Det er væsentligt, at personalet er godt orienteret om bl.a. kommu-
nens sociale tilbud og om andre aktivitets- og samværsmuligheder m.v.
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
E-mail [email protected]
JLO/ J.nr. 20-889