Til lovforslag nr. L 33 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Betænkning afgivet af Socialudvalget den   28. april 2005 Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om social service (Revision af reglerne om frit valg af leverandør i hjemmeplejen m.v.) [af socialministeren (Eva Kjer Hansen)] 1. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 23. februar 2005 og var til 1. behandling den 10. marts 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Socialudvalget. Tidligere behandling Lovforslaget er en genfremsættelse af lovforslag nr. L 143 fra   folketingsåret 2004 -05, 1. samling. Udvalget har fået omdelt det materiale, der forelå i forbindelse med behandlingen af L 143, heru  n- der de høringssvar og et notat herom, som socialministeren sen dte til udvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. 2. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget kan støtte de justeringer i regelsættet, der er lagt op til i lovforslaget. Dansk Folkeparti mener, det er godt, at det præciseres, at kommunerne bliver forpli  g- tet til at skabe grundlaget for, i hvilken grad og på hvilke områder de vil indføre det frie valg.    Dansk Folkeparti kan også støtte, at der igangsættes et arbejde for at udvikle e n  frit valg-attest, for Dansk Folkeparti  går  ind  for  at  forenkle  den  procedure,  leverandørerne  skal  igennem  i  forbindelse  med godkendelsen i kommunerne. Attesten skal fungere som dokumentation for, at en leverandør l ever op til en række generelle krav, der s  tilles i alle kommuner. Når en leverandør så har attesten i hå n- den, vil der alene skulle fokuseres på de helt specifikke kvalitetskrav, som kommunalbestyre lserne har fastsat. Dansk Folkeparti ser det som en fordel, at attesten vil medvirke til at reducere den ad- ministrative byrde for både leverandører og kommuner i forbindelse med godkendelsen. Der indf  ø- res  også  en  forpligtelse  for  kommunerne  til  at  efterbetale  leverandørerne,  såfremt  timeprisen  fas   t- sættes kunstigt lavt i godkendelsesmodellen.    Hermed sikrer man så en reel  fri konkurrence mellem offentlige og private leverandører. Dansk Folkeparti kan også støtte, at frit valg  -basen moderniseres, så den bliver mere brugervenlig, og at det bliver muligt at udvide mulighederne for at frembringe analyser af udviklingen på omr å- det.  Det  vigtigste  er  selvfølgelig  at  få  at  vide,  hvad  hjemmehjælpsmodtagerne  selv  mener  om  det frie leverandørvalg. Derfor ser Dansk Folkeparti frem til den landsdækkende brugertilfredshedsu   n- dersøgelse, der skal genne mføres i 2005.
2 Et mindretal i udvalget (S, RV , SF og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Socialdemokratiets medlemmer af udvalget er meget bekymrede for den  danske hjemmehjælp.  I dag  er  der  færre  ældre ,  der  får  hjemmehjælp     end  for  4  år  si den,  og  de,  der  får ,  oplever,  at  deres hjemmehjælp  ere har mere travlt end tidligere. En lang række undersøgelser viser   , at det er gået den gale vej. Ældre  Sagen  har  lavet  en  undersøgelse    ,  der  viser,  at  27  pct.  af  de  ældre  oplever,  at  de  har  fået mindre hjemmehjælp, alt   imens kommunerne er tvunget til at spare på ældreområdet. Det ser sort ud med VK-regeringens valgløfter .  Derfor har Socialdemokratiet igen og igen gjort regeringen op- mærksom på pr   oblemerne. Dette  lovforslag  er  en  revision  af  frit  valg-loven,  og  det  er  et  klart  bevis  på,  at  VK -regeringen vender det døve øre til, når de   , der har forstand på området  , gør opmærksom på virkeligheden, på vilkårene i hjemmeplejen og på hverdagen hos de ældre. Det tankevækkende er, hvilket frit valg man vil kæmpe for i den her rev ision, for det er ikke de ældres,    det er ikke kampen for at forbedre hverdagen ude i de danske pensionisters hjem,  og det er heller ikke kampen for at skaffe mere tid i hjemmeplejen eller en kamp for at give den ældre muli  g- hed for at købe en time hos sin e gen hjemmehjælper fra kommunen. Der står intet om bedre vilkår for de ældre, intet om mere tid hos de ældre eller mere medinddr a- gelse af de ældre    og  intet om bedre uddannelse af det personale, der til daglig er sammen med de æl  dre. Denne revision er først  og fremmest en forbedring af markedet for ældreplejen. For Socialdemokratiet handler god ældrepleje om at sætte de ældre i centrum ,  at give dem nogle gode rammer og en tryg og værdig alderdom. Netop derfor hverken vil eller kan Socialdemokratiet stemme for et forslag om ældrepleje, der i  k- ke bruger så meget som et eneste ord på at beskrive, hvordan man tager udgangspunkt i det enke  lte menneske for at forbedre det enkelte menneskes vilkår. For Socialdemokratiet er det klart: Socialdemokratiet kan ikke bakke op om det marked, de æ  ldre ikke selv ønsker,  og derfor heller ikke om dette lovforslagder betyder mere administration og fæ  rre midler til rigtige hjemmehjælpstimer. For   Socialdemokratiet er bægeret fuldt    – vi står af her    , for vi sætter me  nnesket i centrum. Det  Radikale  Venstres  medlemmer  af  udvalget  stemmer  imod  lovforslaget,  fordi  Det  Radikale Venstre er imod den tvang, lovforslaget påfører kommune  rne. Det Radikale Venstre har intet imod, at kommunerne selv beslutter sig for en frit valg-ordning. Det Radikale Venstre synes det er godt, at borgerne får frit valg,  og at der kommer konkurrence på o mrådet. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut     og  Fólkaflokkurin  var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udva  lget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.   Hans Andersen (V)   Anne-Mette Winther Christiansen (V)   Inge-Lene Ebdrup (V) nfmd. Inger Støjberg  (V)   Pia Kristensen (DF) fmd.  Birthe Skaarup (DF)   Tina Petersen (DF) Tom Behnke (KF)   Per Ørum    Jørgensen  (KF)   Hüseyin   Arac (S)   Lise von Seelen (S)
3 Mette Frederiksen (S)   John Dyrby (S)   Lone Dybkjær   (RV)   Ole Glahn (RV) Anne Baastrup (SF)   Line Barfod (EL) Tjóðveldisflokkurin,    Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
4 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 33 Bilagsnr.    Titel 1 Omdeling af det materiale, der forelå i forbindelse med den tidligere behandling af lovforslaget i folketingsåret 2004 -05, 1. samling (L 143) 2 Tidsplan over udvalgets arbejde med lovforslaget 3 1. udkast til betænkning