Jeg skal takke for de faldne bemærkninger og konstatere, at der egentlig har været meget lidt forholden sig til lovforslagets konkrete elementer.
Tager vi f.eks. den socialdemokratiske ordførers indlæg, så gik det vel egentlig meget generelt på hjemmehjælpen og det frie valg frem for på, hvad det lige præcis er, Socialdemokratiet har imod de enkelte elementer i lovforslaget. Er det udbudsmodellen, der ikke skal skrives ind på lige fod, er det frit valg-attesten, som man ikke bryder sig om, eller er det kravet om efterbetaling, sådan at de private leverandører får samme beløb for at levere en hjemmehjælpstime som det, kommunen har beregnet den koster?
Det står hen i det uvisse, hvad det egentlig er for nogle elementer i lovforslaget, som Socialdemokratiet måtte være imod, ligesom det i øvrigt også er tilfældet for bl.a. SF's og Enhedslistens vedkommende.
Jeg skal til den radikale ordfører sige, at jeg undrer mig over kritikken om, at frit valg-reglerne er detailregulering. Jeg synes, det er nogle meget vigtige rettigheder, vi har udstyret de ældre med. Vi har skabt gennemsigtighed på området. Det bliver klargjort, hvad det kommunale serviceniveau er; hvad det er, man kan forvente. Vi har sikret, at den ældre får begrundede afgørelser og skriftlige afgørelser, så man kan vende tilbage til det og forholde sig til, hvad det er for en afgørelse, kommunen har truffet.
Jeg synes, vi med frit valg-reglerne har fået gennemført en strukturændring i kommunerne, der i den grad kommer de ældre og servicen over for de ældre til gode. Det er et markant fremskridt, og jeg synes faktisk, at kommunerne burde have taget fat på det for længst, ikke alene for at sikre en god udnyttelse af ressourcerne, men også netop for at sikre den her gennemsigtighed og den styrkelse af de ældres retssikkerhed, der ligger i det nye regelsæt.
At kalde det en fiasko - ja, jeg synes jo, det er en succes, at vi har fået gennemført denne her gennemskuelighed og denne her retssikkerhed. Man må jo sige, at det er en markant melding fra Det Radikale Venstres side til de mange ældre, der rent faktisk benytter det frie valg, hvor vi som tidligere nævnt er oppe på, at hver femte helt eller delvis benytter det frie valg, og det er i løbet af den ganske korte tid, hvor frit valg-reglerne har været i brug. Det synes jeg vidner om en meget stor succes.
Så skal jeg undlade yderligere at kommentere diskussionen om, hvorvidt kommunerne skal have mulighed for tilkøb eller ej. Jeg vil nøjes med at konstatere, at nye medlemmer af Folketinget også skal have en vis frihedsgrad, i hvert fald i de første indlæg fra talerstolen.
Jeg skal ikke på ny begynde hele omgangen med hr. Villy Søvndal i forhold til hjemmehjælpstallene. Det er velkendt. Vi har været omkring dem mange gange og bl.a. jo i forbindelse med et samråd i Socialudvalget, hvor det jo helt tydeligt kom til udtryk, at ser vi på de kommunale budgettal, så er der både en stigning i antallet af modtagere og en stigning i antallet af timer og en væsentlig stigning i den økonomi, der er afsat på området.
Så vil jeg glæde mig over, at hr. Villy Søvndal har fundet endnu noget at rose regeringen for - det bliver så to gange i dag - nemlig at vi jo ud over de 500 mio. kr., som har været afsat årligt til en forbedring af indsatsen på det her område i den tidligere periode, nu yderligere afsætter
500 mio. kr., der netop skal komme ældreområdet til gavn. Og det må jo kun gøre det endnu mere positivt for hr. Villy Søvndal i forhold til dagen i dag. Jeg skal endnu en gang understrege med hensyn til det, som nogle kalder bureaukrati, de 127 mio. kr., der er blevet brugt til omstrukturering, at jeg mener, det er udtryk for en markant forbedring i forhold til tilrettelæggelsen på området. Og som tidligere nævnt til den radikale ordfører indeholder det jo en masse rettigheder for de ældre, styrker retssikkerheden. Så skal man heller ikke glemme, at der jo også i det regelsæt i forbindelse med loven om frit valg blev gennemført regler om, at der skal gives erstatningshjemmehjælp, og at den ældre har mulighed for selv at vælge, hvad det er for nogle opgaver, man vil have udført. Det er blot for at understrege, at hele frit valg-pakken i den grad har imødekommet nogle ønsker og er en hensyntagen til de ældre. Til hr. Frank Aaen skal jeg sige: Nej, jeg støtter ikke tankegangen om, at vi bare konverterer dagpenge til nogle flere hoveder på området. Faktisk er der en stigning i antallet af medarbejdere på området. Dertil kommer jo så også de mange medarbejdere i den private sektor, der nu efterhånden er beskæftiget med at varetage opgaver på det her område. Jeg er ikke så forundret over en række af hr. Frank Aaens kommentarer, for det er jo helt tydeligt, at Enhedslisten mener, at systemet, at kommunen er den, der skal bestemme i forhold til indsatsen, og derfor ligger der vel også i forlængelse af det, at hr. Frank Aaen er imod, at vi arbejder videre med det, der nu er i gang som et forsøg i syv kommuner, altså at man også kan få et personligt budget, hvor man kan få udbetalt pengene i forhold til visitationen af hjemmehjælp og dermed selv bestemme, hvem man vil ansætte til at udføre hjemmehjælpen. Det ligger i fin forlængelse af regeringens tanker om det frie valg, at det gælder om at give den ældre så megen selvbestemmelse som muligt, selvfølgelig når den ældre ønsker det. Derfor arbejder vi med at se på muligheden for et personligt budget, som vi kalder det, som et tilbud til flere ældre. Som nævnt er det en forsøgsordning, der nu er i gang i syv kommuner. Der er jo så en markant forskel på Enhedslistens politiske linje og så den linje, regeringen står for. For regeringen er det afgørende at åbne op for frie valg, mulighed for selvbestemmelse, og det vil vi arbejde videre med at udbrede til flere områder.