Spørgsmål nr. 9:
Hvordan vil ministeren sikre uafhængigheden, når statsforvaltningerne både skal varet
age mægling og
træffe juridiske beslutninger i verserende sager?
Svar:
Når en sag om separation, skilsmisse eller forældremyndighed indledes i statsf orvaltningen, indkaldes
parterne til et vejledningsmøde med en sagsbehandler (typisk jurist), der vejleder parterne om sagens
juridiske problemstillinger og om løsningsmuligh ederne.
Bliver parterne på dette første vejledningsmøde enige om de spørgsmål, s
om skal afklares, afsluttes sagen
ved, at de indgår en aftale. Bliver parterne ikke umiddelbart enige, ti lbydes de børnesagkyndig rådgivning,
konfliktmægling eller anden mægling (i sager om separation/skilsmisse).
Vælger parterne at tage imod et tilbud om konfliktmægling, lukkes sagen i statsforval tningen. Bliver parterne
enige under mæglingen, kan sagen afsluttes. Bliver de ikke enige, kan parterne eller en af dem anmode om,
at sagen indbringes for retten til afgørelse.
Statsforvaltningerne kan ikke træf fe afgørelser om separation eller skilsmisse eller end elig afgørelse om
forældremyndighed. Afgørelser herom træffes af domstolene. Statsfo
rvaltningerne kan derimod som
statsamterne i dag træffe afgørelser om samvær. En meda
rbejder, der har fungeret som konfliktmægler, kan
ikke træffe afgørelse i parternes samværssag, og oplysninger fra konfliktmæglingen må aldrig videregives til
brug for statsforvaltningens øvrige sagsbehandling.
Ønsker parterne børnesagkyndig rådgivning, sættes statsforvaltningens sag
i bero, mens rådgivningen
foregår, og parterne indkaldes til rådgivning hos en børnesagkyndig. Bety dningen af, at parterne enten opnår
eller ikke opnår enighed, er som beskrevet oven for u nder konfliktmæglingen. Udgangspunktet er, at
oplysninger fra den børnesagkyndige rå dgivning ikke indgår i stat sforvaltningens eventuelle senere
sagsbehandling. Parterne kan dog, hvis de ønsker det, give samtykke til, at oplysninger fra rådgivningen
videregives til brug for statsforvaltningens øvrige sagsbehandling.
Der er således vandtætte skodder mellem konfliktmæglingen og den børnesagkyndige rådgivning på den
ene side og den øvrige sagsbehandling på den anden. Der er ikke t ale om personsammenfald i
statsforvaltningerne, der kan begrunde bekymring i forhold til uafhæ ngigheden eller upartiskheden hos
statsforvaltningernes personale.