Spørgsmål nr. 11:
Hvorledes har ministeren tænkt sig, at barnets retsstilling sikres i sager om forældr
emyndighed set i relation
til høringssvaret fra Børnerådet vedr. lovforslagets § 30 a, stk. 2?
Svar:
Ifølge lovforslagets § 30 a, stk. 2, kan hver a f forældrene anmode om, at også spørgsmål om samvær eller
anden kontakt end samvær afgøres under retssagen, når en forældr
emyndighedssag efter § 9, stk. 2, eller § 12
i lov om forældremyndighed og samvær, in
dbringes for retten.
I sit høringssvar foreslår Børnerådet bl.a., at det i § 30 a, stk. 2, tilføjes, at domstolen i særlige tilfælde kan
inddrage samværet i afgørelsen uden anmodning fra forældrene. R
å det anfører, at dette kan være nødvendigt,
hvis forældrene ønsker at fastsætte for barnet meningsløse s
amvær svilkår, med overdreven rejseaktivitet for
barnet eller lignende.
I dag træffer myndighederne (statsamterne) alene afgørelser om fastsættelse eller ændring af samvær efter
anmodning fra forældrene eller en af dem. Forældre kan således indgå a
ftaler om samvær uden indblanding
fra nogen myndighed. Baggrunden herfor er navnlig, at forældre som u dgangspunkt er de nærmeste til at
vide, hvad der er bedst for deres børn. Forældrene forudsættes også selv at tale med deres børn om
tilrettelæggelsen af samværet
i takt med, at børnene bliver ældre.
Hvis en sagsbehandler eller en børnesagkyndig rådgiver under behandlingen af en sag i statsamtet i dag
bliver opmærksom på, at forældrene er ved at indgå en samvær
saftale, der er til skade for barnet, har den
pågælden de i medfør af servicelovens §§ 35 og 36 pligt til at foretage indberetning til kommunen herom.
Den pågældende sagsbehandler eller børnesagkyndige rådgiver vil dog
forinden indberetning foretages
gøre forældrene opmærksomme på, at en aftale af den omha
ndlede karakter vil være til skade for deres barn.
Fastholder forældrene imidlertid aftalen, vil der ske indberetning. Er foræ
ldrene ved at indgå en sådan aftale
under konfliktmægling, vil konfliktmægleren kunne trække sig ud af sagen. Mæglerne har i øvrig
t også pligt
til at foretage indberetning til kommunen i medfør af de nævnte regler i serviceloven.
Det er derfor min opfattelse, at barnets retsstilling også efter den foreslåede n yordning må anses for sikret
ved de foreslåede regler sammenholdt med serv icelovens regler om indberetningspligt.