Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender Dato 18. februar 2005 Høringsnotat til Folketingets Retsudvalg vedr. Forslag til lov om ændring af lov om forældremyndighed og samvær, lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og forskellige andre lov e (Udmøntning af kommunalreformen på det familieretlige område) Modtagne høringssvar Ministeriet  for  Familie-  og  Forbrugeranliggender  har  modtaget  i  alt  34  høringssvar . Herudover  er  der  modtaget  bidrag  fra  to  private  personer.  Disse  private  bidrag  kom- menteres ikke i det nedenstående. Følgende myndigheder og organisationer (i alt 22) har afgivet bemærkni  nger: Justitsministeriet,  Præsidenten  for  Vestre  Landsret,  præsidenterne  for  retterne  i  Aa  l- borg, Århus, Odense og Roskilde, Advokatrådet, Børnerådet, Bø   rns Vilkår, Den Dan- ske Dommerforening, Institut for Menneskerettigheder, Dansk Psykolog Forening, For- eningen af Familieretsadvokater (FAF), Foreningen af Offentlige Chefer i Statsamterne og  Københavns  Overpræsidium,  Foreningen  af  Statsamtmænd,  Foreningen  a   f  Stats- amtsjurister, Foreningen Far til Støtte for Børn og Forældre, Landsforeningen Børn og Samvær, Landsforeningen Et barn To forældre, Landsforeningen for bøsser og lesb   i- ske, Landsorganisationen af Kvindekrisecentre (LOKK) samt Mødrehjæ  lpen. Følgende ( i alt 12) har meddelt, at de ikke har bemærkninger til lovforslaget: Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integrati- on,  Skatteministeriet,  Socialministeriet,  Domstolsstyrelsen,  Københavns  Kommune, Præsidenten  for  Køb  enhavns  Byret,  Rigsrevisionen,  Amtsrådsforeningen,  Dansk  Ar- bejdsgiverforening, Dommerfuldmægtigforeningen og Foreningen af Statsautoriserede Revisorer. Følgende (i alt 24) har ikke afgivet høringssvar: Finansministeriet,  Kommunernes  Landsforening  (KL),  Frederiksberg  Kommune,  Præ- sidenten for Østre  Landsret,   Aktive  Fædre,  Danske  Familieadvokater,  Dansk  Kvinde- samfund,  Familiens  Forening,  Kvinderådet  samt  samtlige  statsamter  og  Københavns Overpræsid ium. Bemærkninger til lovforslaget I det følgende foretage s en tværgående gennemgang af de politisk centrale forslag til æn dringer af lovforslaget, som er fremkommet i høringssvarene.  Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders bemærkninger er markeret med ku rsiv. Det skal bemærkes, at ud over de punkter,  der omtales i det følgende, er der  – på bag- grund af høringsrunden og ministeriets egen kvalitetssikring af lovforslaget   – i lovfors-
2 laget indarbejdet en række mere tekniske, herunder lovtekniske, ændringer i forhold til det udkast til lovforslag, der blev sendt i høring den 1. december 2004. 1. Generelle indledende bemærkninger Advokatrådet, Børnerådet, Børns Vilkår, Den Danske Dommerforening, Foreningen af Familieretsadvokater,  Foreningen af Offentlige Chefer i Statsamterne og Københavns Overpræsidium,    Foreningen   af   Statsamtmænd,   Foreningen   af   Statsamtsjurister, Landsforeningen Børn og Samvær, Landsorganisationen af Kvindekrisecentre (LOKK), Mødrehjælpen  og  Præsidenten  for  Vestre  Landsret  har  alle  fremsat  generelt  positive bemærkninger  til  hove dsigtet  med  de  foreslåede  lovændringer  –  etableringen  af  en fælles indgang til myndighederne på det familieretlige område samt styrkelse af rådgiv- nings- og mæglingsindsatsen i familiere tlige sager. Advokatrådet finder det overordnet set hensigtsmæssigt, at familiens konflikter, såvel samværs -  som  forældremyndighedsproblematikken,  behandles  ved  samme  instans med udvidet anvendelse af konfliktmægling og børnesagkyndig rådgivning. Børnerådet er generelt positive over for sikringen af samt idighed i sagsbehandlingen af spørgsmålet om forældremyndighed og samvær ved at lade begge typer sager begy   n- de i statsforvaltningerne. Rådet har endvidere udtrykt tilfredshed med, at konfliktmæg- ling indskrives udtrykkeligt i loven. Børns Vilkår finder det positivt, at der foreslås en  fælles indgang til sagsbehandlingen af sager om forældremyndighed og samvær, således at disse sager behandles samlet. Den samlede sagsbehandling vil bl.a. betyde, at børnene ikke skal igennem flere u n- dersøgelser  og  samtaler.  Børns  Vilkår  ser  ligeledes  posi  tivt  på,  at  der  i  lovforslaget fokuseres på en forligsmæssig løsning i statsforvaltningerne. Den Danske Dommerforening har anført, at indførelse af en enstrenget ordning vil sk  a- be et mere gennemskueligt system for parterne. Det anses for positivt, at en stor del af sagerne om forældremyndighed og om separation eller skilsmisse må forventes at bli- ve afsluttet ved, at der i statsforvaltningerne opnås enighed mellem parterne. Forenin- gen  har  endvidere  anført,  at  forslaget,  hvorefter  domstolene  under  behan dlingen  af førstegangssager om forældremyndighed skal ku  nne træffe afgørelser om samvær, vil give en positiv mulighed for at træffe helhedsafg ø relser. Præsidenterne for retterne i Aalborg, Århus, Odense og Roskilde kan tilslutte sig Den Danske Dommerforenings høringssvar. Foreningen af Familieretsadvokater finder det bl.a. positivt, at der etableres et enstren- get system, der medfører, at familiens konflikter søges løst under ét. Foreningen finder det endvidere positivt, at der fokuseres mere på mægling, herunder konfliktmægling, at der  lægges  op  til  en  bredere  anvendelse  af  børnesagkyndige  undersøgelser  i  foræ l- dremyndigheds- og samværssager, og at domstolene tillægges kompetence til at træ   f- fe afgørelser om samvær. Foreningen  af  Offentlige  Chefer  i  Statsamterne  og  Københavns  Overpræsidium  kan tilslutte sig de hensyn og formål, der ligger bag reformen. Det er foreningens opfattelse,
3 at den forenkling og samling af kompetencer, der foreslås indført for sager om separ a- tion, skilsmisse, forældremyndighed og samvær,   vil medføre en bedre og mere sa m- menhængende opgaveløsning, hvilket vil komme de enkelte familier til gode. Foreningen  af  Statsamtmænd  har  bl.a.  anført, at  indførelsen  af  et  enstrenget  system med de muligheder for mægling og rådgivning, der vil blive indla gt i dette, vil være en betydelig serviceforbedring for borgere, der har problemer i relation til forældremyndi g- hed og samvær m.v., og at forslaget vil medføre, at flere samlivsophævelser vil foregå på en måde, der er acceptabel for parterne og til bedstefor børnene. Foreningen af Statsamtsjurister er enig i hovedsigtet med de foreslåede ændringer og kan fuldt ud tilslutte sig, at alle sager om forældremyndighed og opløsning af æ   gteskab skal starte i statsforvaltningerne. Foreningen er endvidere enig i, at statsforvaltningerne får kompetence til at træffe midlertidige forældremyndighedsafgørelser og i, at domst   o- lene tillægges kompetence til at træffe afgørelser om midlertidigt samvær. Landsforeningen Børn og Samvær har bl.a. anført, at der er meget rigtig   t i, at borgerne kun skal henvende sig et sted om et familieretligt anliggende. Foreningen kan endvide- re tilslutte sig, at der skal tilbydes konfliktmægling med henblik på at hjælpe parterne til at løse konflikter under hensyn til, hvad der er bedst for ba rnet. Landsorganisationen  af  Kvindekrisecentre  (LOKK)  finder  det  overordnet  positivt,  at afgørelser om forældremyndighed og samvær behandles af samme instans og i sa   m- me forløb, og at disse sager behandles på en måde, hvor konflikter søges nedtrappet mest  muligt,  og  løsninger  søges  fundet  parterne  imellem.  Landsorganisationen  hilser endvidere ændringerne i adgangen til fastsættelse af midlertidig forældremyndighed og samvær ve lkommen. Mødrehjælpen  betegner  det  som  en  velkommen  ændring,  at  domstolene  får  k   ompe- tence til at træffe afgørelser om samvær. Præsidenten for Vestre Landsret kan tiltræde, at der er behov for en ændring og fo   r- enkling af sagsbehandlingen på det familieretlige område, og har ikke bemærkninger til udkastet til ændringer i lovgivningen. 2. Bemærkninger, som direkte vedrører det udsendte udkast til lovforslag 2.1 Domstole og samvær Foreningen af Statsamtsjurister har udtrykt betænkelighed ved § 30 a, stk. 2, i forslaget til ændring af lov om forældremyndighed og samvær, hvorefter domst   olene i visse situ- ationer efter anmodning kan træffe afgørelser om samvær. Foreningen frygter uensa   r- tethed  i  samværspraksis  og  foreslår,  at  domstolene  ikke  tillægges  kompetence  til  at træffe a fgørelser om samvær. Forslaget har ikke givet anledning til ænd   ringer i lovforslaget, idet det efter Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders opfattelse er en naturlig og nødvendig følge af en familieretlig strukturreform, hvor enkle procedurer og helhedsløsninger prioriteres, at skabe adgang til at få en sam tidig og samlet løsning eller afgørelse af forældremyndi g-
4 heds- og samværsspørgsmålet, uanset om dette sker i statsforvaltningen eller i retten. Gensidig information om praksis i disse sager vil være betydningsfuld. Der henvises til afsnit 3.6 i de almindelige bemærkninger til lovforsl   aget. Børne rådet har foreslået, at det i § 30 a, stk. 2, i forslaget til ændring af lov om foræ l- dremyndighed og samvær tilføjes, at domstolene i særlige tilfælde kan inddrage sa    m- været  i  en  afgørelse  om  forældremyndighed  uden  a   nmodning  herom  fra  forældrene. Rådet anfører, at dette kan være relevant, hvis forældrene ønsker at aftale for børnene meningsløse samværsvilkår. Forslaget har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget, idet det almindelige u   d- gangspunkt, hvorefter afgørelser om samvær alene træffes efter anmodning, efter M i- nisteriet for Familie- og Forbrugeranliggenders opfattelse ikke bør fraviges. Der henv  i- ses  i  øvrigt  til  bemærkningerne  nedenfor  om  nedsættelse  af  et  nyt  lovforberedende udvalg om forældremyndighe   d og samvær. Advokatrådet har foreslået, at § 30 a, stk. 2, i forslaget til ændring af lov om forældr e- myndighed  og  samvær  udvides  til  også  at  omfatte  sager  om  overførsel  af  forældr   e- myndighed, jf. § 13 i lov om forældremyndighed og samvær. Rådet har nævnt  , at dette kan være relevant, f.eks. hvor barnet allerede under sagen har taget ophold hos den af forældr ene, der ønsker forældremyndigheden overført til sig. Forslaget har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget. Efter Ministeriet for Fam   i- lie- og Forbrugeranliggenders opfattelse, bør adgangen til at træffe afgørelser om sa m- vær  kun  tilkomme  domstolene,  når  der  første  gang  skal  tages  stilling  til  en  forældr e- myndighedstvist og ikke i senere sager om overførsel af foræ ldremyndighed efter § 13 i lov om forældremyndighed og samvær. Såfremt inddragelse også er mulig i forbindelse med en § 13-sag, vil det altid være muligt at få en dom om et samværsspørgsmål, når der er eneforældremyndighed, da der ikke er processuelle eller tidsmæssige begræn s- ninger i adgangen til at indlede en sådan sag. Dette er ikke intentionen med lovæn d- ringerne, hvorefter afgørelser i sa  mværssager som hidtil primært træffes administrativt. Den situation, rådet nævner, må i øvrigt normalt forventes at blive løst under den a d- ministrative behandling i statsforvaltningen. Landsforeningen Et barn To forældre har foreslået, at statsforvaltningernes kompeten- ce  til  at  træffe  afgørelser  om  samvær  ophæves  sådan,  at  denne  kompetence  alene skal tilkomme domstolene. Efter landsforeningens opfattelse er det i strid med grund- læggende retssikkerhedsprincipper at overlade løsning af tvistspørgsmål til administr   a- tive myndigheder. Forslaget har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget   , idet der  efter Ministeriet for  Familie-  og  Forbrugeranliggenders  opfattelse  ikke  er  grundlag  for  at  ændre  det gældende princip, hvorefter afgørelser om sa mvær i hovedsagen træffes administrativt. Forslaget strider i øvrigt   mod intentionerne i strukturforliget om, at familieretlige sager som  udgangspunkt  skal  begynde  i  statsforvaltningerne  med  henblik  på,  at  der  søges opnået forligsmæssige løsninger mellem forældrene. 2.2 Endelige afgørelser om   forældremyndighed
5 Foreningen af Statsamtsjurister har foreslået, at statsforvaltningerne tillægges kompe- tence til at træffe endelige afgørelser om forældremyndighed med mulighed for do   m- stolsprøvelse, jf. Grundlovens § 63. Forslaget har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget, idet det efter Mini   steriet for Familie- og Forbrugeranliggenders opfattelse er vigtigt for børn og forældre samt ud fra retssikkerheds- og menneskerettighedssynspunkter, at domstolenes kompetence til at træffe afgørelse i uløselige tvistsituationer bev ares. Dermed kan mulighederne for en domsforhandling, hvor forældrene og eventuelle vidn   er afgiver forklaring under strafan- svar, og hvor dommeren får et umiddelbart indtryk af parterne, for tsat udnyttes. 2.3 Midlertidige afgørelser om forældremyndighed Advokatrådet, Foreningen af Familieretsadvokater (FAF), Landsforeningen Et barn To foræl dre, Landsorganisationen af Kvindekrisecenter (LOKK) og Mødrehjælpen har f  o- reslået, at statsforvaltningerne ikke tillægges kompetence til at træffe midlertidige fo r- ældremyndighedsafgørelser. Det er navnlig anført, at afgørelser om midlertidig foræ l- dremyndighed  har  væsentlig  betydning for  børn og forældre  og kan få  indflydelse  på den  senere  endelige  afgø relse  om  forældremyndigheden,  og  at  sådanne  afgørelser derfor kun bør træffes af domstolene med de retssikkerhedsgarantier, som domstol  s- systemet indebærer. D et er endvidere anført, at det kan være problematisk, hvis sag  s- behandleren  i  statsforvaltningen  både  skal  virke  som  en  neutral  inspirator  til  forligs- mæssige  løsninger  og  samtidig træffe  juridiske  afgørelser  om  den  midlertidige foræ l- dremyndighed under sagen. Endelig er det fundet retssikkerhedsmæssigt betænkeligt, at der ikke vil være mulighed for advokatbeskikkelse i forbindelse med, at statsforval t- ningerne træffer midlertidige forældremyndighedsafg  ø relser. Forslaget har ikke givet anledning til ændringer    i lovforslaget. Når sager om forældr e- myndighed efter § 9, stk. 2, og §§ 12 og 13 i lov om forældremyndighed og samvær skal begynde i statsforvaltningerne, hvor der vil foregå sagsbehandling, forligsbestr æ- belser og sagsoplysning, er det efter Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders opfattelse  en  naturlig  konsekvens,  at  statsforvaltningerne  også  får  komp   etence  til  at træffe den midlertidige afgørelse under sagen. Såfremt sagsbehandlingen af forældr e- myndighedsspørgsmålet i statsforvaltningen enten al   tid skulle afsluttes eller alternativt sættes i bero, hvis der fremkom en anmodning om en midlertidig afgørelse om foræ l- dremyndighed,  som  kun  kunne  træffes  af  domstolene,  ville  enten  lange  sagsbehan   d- lingstider  eller  mulighed  for  omgåelse  blive  resultatet.   For  så  vidt  angår  spørgsmålet om advokatbeskikkelse henvises til bemær   kningerne nedenfor under punkt 2.4. 2.4 Advokatbistand Advokatrådet  og  Foreningen  af  Familieretsadvokater  har  udtrykt  generel  betænkelig- hed  ved,  at  muligheden  for  gratis  advokatbistand  afskæres  under  sagernes  forløb  i statsforvaltningerne – i modsætning til i forbindelse med domstolsbehandling. Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget. Efter Minist eriet for  Familie-  og  Forbrugeranliggenders  opfattelse  er  det  en  naturlig  konsekvens  af  en strukturreform,  hvor  sager  overføres  fra  domstolene  til  forvaltningen,  at  retten  til  en gratis advokat falder bort. Under den administrative behandling styrkes mæglingsfun   k- tionen  og  rammerne  herfor  med  henblik  på,  at  partern e  selv  finder  frem til  løsning  af
6 deres konflikt. I tilfælde, hvor det ikke har været muligt at opnå enighed under statsfo r- valtningens  sagsbehandling,  og  hvor  sagen  derfor  indbringes  for  retten,  vil  der  som  i dag fortsat være adgang til at få gratis adv okatbistand. 2.5 Møder i sager om forældremyndighed og samvær Institut for Menneskerettigheder har foreslået, at § 28 i forslaget til ændring af lov om forældremyndighed og samvær udvides sådan, at den obligatoriske mødevirksomhed i sager om forældremyndigh ed og samvær også omfatter sager om anden kontakt end samvær, jf. § 18 i lov om forældremyndighed og samvær. Forslaget har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget, idet d   et bemærkes, at der ikke i den foreslåede regulering er noget til hinder f or, at der konkret afholdes mø  de, selv om sagen udelukkende vedrører anden kontakt end samvær. Efter Minist eriet for Fami lie- og Forbrugeranliggenders opfattelse vil obligatoriske møder i sager om anden kontakt, jf. § 18, ikke være hensigtsmæssige, bl.a. f ordi anden kontakt navnlig fastsæ   t- tes, hvis fysisk kontakt ikke kan lade sig gøre, f.eks. pga. lang geografisk afstand me  l- lem forældrenes bopæle , hvilket også vil kunne vanskeliggøre mødeafholde lse. Landsorganisationen  af  Kvindekrisecentre  har  foreslået, at  det  i  administrative  regler reguleres, at statsforvaltningerne ved udeblivelse fra møder i relation til § 30 b i forsl a- get til ændring af lov om forældremyndighed og samvær, undersøger årsagen til ud   e- blivelsen henset til de skæve mag tstrukturer, der kan være i voldsramte familier. Forslaget  har  ikke  givet  anledning  til  ændringer  i  lovforslaget   ,  da  det  alene  vedrører indholdet  af  eventuel  efterfølgende  administrativ  regulering.    Bemyndigelsesbestem- melsen i § 31, stk. 2, i forslaget til ændring af lov om    forældremyndighed og samvær er tilstrækk   elig  bred  til  at  kunne  omfatte  nærmere  regler  om  udeblivelse,  hvis  sådanne findes  hensigtsmæssige.  Det  bemærkes,  at  konsekvensen  af  udeblivelse  i  forhold  til lovforslagets § 30 b ikke er indholdsmæssig, men derimod d   et rent formelle, at sagen efter anmodning fra den anden part kan indbringes for domstolene til afgøre  lse. 2.6 Konfliktmægling Foreningen   af   Familieretsadvokater   (FAF)   har   påpeget,   at   det   er   vigtigt,   at konfliktmæ gling  gennemføres  af  personale,  der  har  t ilstrækkelig  uddannelse,  og  som har sæ rlig indsigt i familieretlige forhold. Foreningen har i den forbindelse anført, at der blandt  familieretsadvokater  findes  en  række  veluddannede  mediatorer,  som  foreslås inddraget,  f.eks.  i  form  af  en  autorisationsordning  i  lighed  med  den  der  findes  for bobehandlere  i  dødsboer.  Foreningen  har  endvidere  anført,  at  de  konfliktmæglinger, som statsamterne i dag gennemfører, ofte er for langvarige. Advokatrådet og Landsforeningen Børn og Samvær har foreslået, at konfliktmæg  lingen placeres uden for statsforvaltningernes regi og i stedet privatiseres. Det anføres bl.a., at  der må  skabes  vandtætte  skodder mellem  den,  der mægler,  og  den der  eventuelt skal træffe afgørelse i sagen (f.eks. om midlertidig forældremyndighed). Børn s Vilkår har foreslået, at der oprettes specielle rådgivningslokaler til bl.a. gennem- førelse  af  konfliktmægling  sådan,  at  mæglingen  tilbydes  i  lokaler  adskilt  fra  sagsb   e- handlingen.
7 Landsorganisationen af Kvindekrisecentre har anført, at vellykket mægling   dels kræ ver en  erfaren mægler,  og dels  at  mæglingen foregår  mellem jævnbyrdige  parter,  hvi  lket bl.a. ikke er tilfældet i voldsramte familier. Landsorganisationen opfordrer til, at stat s- forvaltningerne  grundigt  forberedes  på  løsningen  af  denne  opgave.  Advok atrådet  har ligeledes foreslået, at der stilles uddannelsesmæssige krav til konfliktmæglere. Forslagene har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget, men det kan oplyses, at ministeren for familie- og forbrugeranliggender har tilkendegivet, at arbejdsgruppen om én fælles indgang til opløsning af ægteskab og afklaring af uenighed om forældremy n- dighed ved et tillæg   skommissorium vil blive givet til opgave at arbejde videre med bl.a. en nærmere gennemgang af de foreliggende tilbud om konfliktløsning i forskellige situ- ationer,  herunder  børnesagkyndig  rådgivning,  konfliktmægling,  retsmægling  og  adv o- katmediation, med henblik på at sikre, at de forskellige tilbuds fordele udnyttes bedst muligt.  Foreningernes  bemær   kninger  vil  indgå  i  det  beskrevne  foreståen   de  arbejde. Det bemærkes, at det naturligvis er en forudsætning, at de personer, der skal forestå konfliktmægling i de familieretlige sager besidder forudsætningerne herfor, herunder i form af relevant uddannelse m.v. Forud for lovændringernes foreslåede i krafttræden vil der i nødvendigt omfang blive uddannet nye mæ glere. Landsforeningen Børn og Samvær har foreslået, at konfliktmæglingen straks udvides til også at omfatte børn. Foreningen Far til Støtte for Børn og Forældre har foreslået, at konfliktmæg    lingen ikke udvides til at omfatte børn. Forslagene  har  ikke  givet  anledning  til  ændringer  i  lovforslaget.  Efter  Minist   eriet  for Familie- og Forbrugeranliggenders opfattelse er rammerne for at tilbyde børn konflik  t- mægling i dag ikke til stede, men det er    sandsynligt, at dette vil blive tilfældet inden for overskuelig tid. Der henvises til ovenstående om, at en arbejdsgruppe under Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender vil arbejde videre med bl.a. en nærm   ere analyse af de forskellige mæglingstilb   ud, hvilket det ikke har været muligt at ge   nnemføre som led  i  det  foreliggende  lovforslag.  Foreningernes bemærkninger  vil  indgå  i  det  forest å- ende arbejde. Der henvises endvidere til bemærkningerne til § 29 i forslaget til ændring af lov om forældremyndighe   d og samvær, hvoraf fremgår, at konfliktmæ glingen på sigt også vil kunne omfatte børn. 2.7 Vilkårsforhandling/mægling i separations - eller skilsmissesager Advokatrådet har foreslået, at spørgsmål om bodeling – bortset fra de helt enkle boer, hvor parterne selv indgår aftale herom – holdes ude fra vilkårsforhandlingerne i stats- forvaltningerne,  da  statsforvaltningerne  efter  rådets  opfattelse  ikke  har  den  fornødne indsigt i sådanne spørgsmål. Det kan derfor give anledning til bekymring, hvis statsfor- valtningerne  skal  rådgive  herom.  Det  bemærkes,  at  det  forudsættes,  at  bodeling s- spørgsmål efter etablering af én indgang på det familieretlige område fremover i højere grad end i dag må forventes inddraget i vilkårsforhandlingen. Forslaget har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget   , men rådets bemærkni n- ger vil indgå i et forestående arbejde for arbejdsgruppen om én fælles indgang til o p- løsning af ægteskab og afklaring af uenighed om forældremyndighed, jf. nedenfor. Lov-
8 forslaget tilsigter ikke at ændre d   e gældende regler om bodeling og rådgivning i forbi n- delse hermed ved separation og skilsmisse. Dette spørgsmål vil senere blive overvejet i Arvelovsudvalget. Spørgsmål om deling af pensionsrettigheder på skifte og rådgivni n- gen herom overvejes for tiden i Æ   gtefællepensionsudvalget. Ved lovforslaget indføres som noget nyt adgang til mægling ved uenighed om vilkårene for separation og skil s- misse. Som nævnt ovenfor vil    det indgå i et forestående arbejde på baggrund af et ti l- lægskommissorium for arbejdsgruppen o   m én fælles indgang   til opløsning af æ gteskab og afklaring af uenighed om forældremyndighed at    gennemgå de allerede eksisterende konfliktløsningstilbud og at   overveje, hvilken eller hvilke mæglingsordninger der vil v   æ- re mest hensigtsmæssig   (e) i forskellige  tilfælde, herunder om der ud over at stille krav til mæglingskompetencen også skal stilles krav til mæglernes øvrige faglige kvalifikati- oner. 2.8 Anvendelse af børnesagkyndige undersøgelser Landsforeningen Et barn To forældre har foreslået, at børnesag  kyndige undersøgelser ikke gennemføres i statsforvaltningerne, men at det i stedet fører til, at sagen afsluttes og indbringes for retten, hvis der opstår behov for at indhente en børnesagkyndig e r- klæring. I tilknytning hertil advarer landsforeningen mod d en foreslåede bestemmelse i § 29 a i forslaget til ændringer i lov om forældremyndighed og samvær. Forslaget har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget   , idet det efter Ministeriet for  Familie-  og  Forbrugeranliggenders  opfattelse  er  afgørende,  a  t  børnesagkyndige undersøgelser,  der  kan  omfatte  både  foræ ldreevne  og  samvær,  som  udgangspunkt skal  gennemføres  i  statsforvaltningerne.  Der  henvises  til  afsnit  3.3.4  i  de  almindelige bemærkninger til lovforslaget. Foreningen  af  Familieretsadvokater  lægger   meget  vægt  på,  at  de,  der  gennemfører børnesagkyndige  undersøgelser    –  også  i  statsforvaltningernes  regi –  er  uvildige,  og foreslår, at undersøgelserne gennemføres af de børnesagkyndige, som i dag anvendes af  domstolene.  Foreningen  anfører  endvidere,  at  de t,  når  børnesagkyndige  unders ø- gelser efter reformen som udgangspunkt skal gennemføres i statsforvaltningerne, må sikres, at der bliver gennemført undersøgelser i langt større omfang end tilfældet er i statsamterne i dag. Landsforeningen  Børn  og  Samvær  har    foreslået,  at  der  i  forbindelse  med  børnesa g- kyndige undersøgelser i statsforvaltningerne entydigt bør anvendes børnesagkyndige, som er uafhængige af det statslige system. Forslaget har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget. Det er Ministeriet    for Fa- milie- og Forbrugeranliggenders opfattelse, at de børnesagkyndige undersøgere, som gennemfører  undersøgelser  for  statsamterne  i  dag,  besidder  de fornødne  kvalifikati o- ner for også fremover at kunne gennemføre sådanne undersøgelser. Mange af disse er tillige  privat  praktiserende  psykologer,  der  udover  at  arbejde  for  private  klienter  også udfører opgaver for domstolene og andre offentlige myndigheder. Forslag  ene vedrører efter ministeriets opfattelse en del af den praktiske implementering af lovgivningen og bør ikke reguleres i lovforslaget. For så vidt angår antallet af børnesagkyndige unde r- søgelser er Ministeriet for Familie  - og Forbrugeranliggender enig i, at børn  esagkyndige undersøgelser skal gennemføres i det omfang, der konkret er indik    ation for det.
9 2.9 Indbringelse for retten Advokatrådet  og  Foreningen  af  Familieretsadvokater  har  foreslået,  at  der  foretages æn dringer i forslaget til ændring af lov om forældremyndighed og samvær og forslaget til  ændring  af  æ  gteskabsloven  sådan,  at  sagerne –  i  tilfælde  af  at  enighed  ikke  har kunnet  opnås  i  statsforvaltningen –  ikke  indbringes  for  retten  af  statsforvaltningerne, men derimod af en advokat. Rådet anfører, at begge parter vil have behov for advoka t- bistand  under  retssagen,  hvorfor  det  er  hensigtsmæssig t,  at  advokaten  udfærdiger stævning og indbringer sagen for retten. Det bemærkes endvidere, at der ikke ved lo  v- forslaget  er  taget  stilling  til,  om  påstande  og  anbringender,  som  efter  retsplejeloven fortsat skal formuleres for  retten,  skal  udarbejdes  af  statsforvaltningen  eller  af  andre, herunder en advokat. Forslaget  har  ikke  givet anledning  til  ændringer  i  lovforslaget.  Hovedsigtet  med refo   r- men er at forbedre mulighederne for, at sagerne afsluttes i enighed, uden at indbringel- se  for  domstolene  bliver  nødv  endig.  Kun  hvis  enighed  ikke  opnås  under  statsforval t- ningernes sagsbehandling, indbringes sagen efter anmodning for retten af statsforvalt- ningen.  Retsplejelovens  bestemmelser  foreslås  ændret  i  overensstemmelse  hermed. Efter Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders opfattelse er princippet, hvoref- ter sagerne indbringes for retten af statsforvaltningen, centralt. Efter det foreslåede har parterne  ikke  umiddelbart  behov  for  advokatbistand,  og  der  skal  ikke  udfærdiges  en stævning. Dette indebærer efter ministeriets opfattelse en forenkling for parterne. For så vidt angår formulering af påstande og anbringender skal det understreges, at stat s- forvaltningen  ved  sagens  oversendelse  til  retten  ikke  skal  formulere  sådanne.  Efter modtagelsen af sagen fra statsforvaltningen kan retten, hvis der skønnes at være b e- hov for det, anmode parterne om et processkrift. Der vil ved udfærdigelsen heraf fo   r- mentlig  ofte  medvirke  advokat.  Allerede  i  dag  er  skriftvekslingen  i  ægteskabssager  i praksis  begrænset  som  følge  af  sag ernes  karakter.  Der  henvises  til  afsnit  2.3.2  i  de almindelige bemærkninger til lovforslaget. Foreningen  Far  til  Støtte  for  Børn  og  Forældre  har  foreslået,  at  det  bestemmes,  at statsforvaltningerne,  når  sagen  indbringes  for  retten,  skal  oplyse  om  mislykkede  for- ligsbestræbelser. Foreningen finder det relevant for dommeren derved at kunne få et indtryk af forældrenes evne, vilje og motivation til at søge gode løsninger for alle me   d- lemmer af familien. Forslaget  har  ikke  givet  anledning  til  ændringer  i  lovfor   slaget.  Når  statsforvaltningen indbringer sagen for domstolene medsendes oplysninger, som statsforvaltningerne har indhentet, herunder f.eks. børnesagkyndige   erklæringer   , notater fra samtaler med stø  r- re børn og lignende. Efter Ministeriet for F  amilie- og Forbrugeranliggenders opfattelse er  det  ikke  befordrende  for  sagen  eller  for  parterne,  hvis  der  yderligere  medsendes oplysninger om mislykkede forligsbestræbe   lser. Mødrehjælpen har anført, at § 30 b, stk. 3, i forslaget til ændring af lov om forældr e- myndighed og samvær bør kunne bringes i anvendelse i tilfælde, hvor det ikke er m   u- ligt eller sikkert for den ene part at møde op. Der kan f.eks. være tale om kvinder, som har været udsat for vold og trusler. Forslaget har ikke givet anledning til ændringer i l   ovforslaget, idet det kan oplyses, at efter den foreslåede bestemmelse i § 30 b, stk. 3, i  lov om forældremyndighed og sa   m-
10 vær  kan  statsforvaltningen  i  særlige  tilfælde  imødekomme  en  anmodning  fra  en  part om, at sagen afsluttes og indbringes for retten, selv om de betingelser, der følger af de foreslåede bestemmelser i   § 30 b, stk. 1 og 2, ikke er opfyldt. Der er tale om en ”sik- kerhedsventil”, der netop er indført af retssikkerhedsmæssige grunde. Om denne kan bringes i anvendelse vil bero på en konkret vurde ring i det enkelte tilfælde. Der henv   i- ses til afsnit 3.4.1 i de almindelige bemærkninger til lovfor   slaget. 2.10 Hurtig sagsbehandling Foreningen  af  Familieretsadvokater  frygter  lange  sagsbehandlingstider  i  familieretlige sager efter reformen. Den Danske Dommerforening har anført, at det er vigtigt, at begrænsningen i den e  n- kelte  borgers  direkte  adgang  til  at  søge  sin  sag  afgjort  ved  domstolene  ikke  fører  til unødig forlængelse af den samlede sagsbehandlingstid for de sager, der ikke løses i enighed.  En  stram  sagsstyring  er  nødvendig,  herunder  sådan  at  sager,  der  ikke  kan forventes løst i enighed, afsluttes i statsforvaltningen uden forsinkelse og straks ove r- sendes til retten, hvis der fremsættes anmodning herom fra en berettiget part. Mødrehjælpen foresl  år, at det sikres, at eventuel indbringelse af en sag for domstole- ne, ikke kan forhales administrativt. Mødrehjælpen bemærker, at der ikke efter det f   o- reslåede er tidsfrister for, hvornår forskellige sagsskridt skal foretages, idet f.eks. be- slutningen om at afslutte en sag beror på statsforvaltningens skøn. Mødrehjælpen f   o- reslår, at der angives frister for, hvor lang tid der må gå mellem møder og indkaldelser m.v. Forslagene giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget, men det skal understr   eges, at Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender er enig i, at det er vigtigt, at sagerne ikke  forsinkes  unødigt.  Sagsbehandlingen  i  statsforvaltningerne  må  derfor  tilrettelæ g- ges på en sådan måde, at dette sikres. For så vidt angår spørgsmålet om indbri ngelse af en sag for retten, henvises der til de foreslåede bestemmelser i § 30 b, stk. 2, i lov om forældremyndighed og samvær og § 43, stk. 2, i ægteskabsloven om partens krav på in dbringelse af sagen for retten. Angående forslaget om indførelse af faste tid   sfrister bemærkes, at det må forventes, at de enkelte individuelle sag sforløb kan være meget forskellige, hvorfor det vil være umåde vanskeligt at indføre generelle frister i sagsb e- handlingen.  Der  henvises  til  hensigtserklæringen  i  de  almindelige  b   emærknin   ger  om hurtighed i sagsbehandlingen. Advokatrådet har anført, at der kan knytte sig det problem til, at sager om opløsning af ægteskab  indledes  i  statsforvaltningerne,  at  fastlæggelsen  af  skæringsdagen  for  fo   r- muefællesskabets ophør kan trække ud. Bemærkn   ingerne har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget   , men det kan op- lyses, at det af det tillægskommissorium, som ministeren for familie   - og forbrugeranlig- gender vil udarbejde, vil fremgå, at arbejdsgruppen om én fælles indgang til opløsning af æg   teskab og afklaring af uenighed om forældremyndighed også skal unders ø  ge og pege på muligheder for at imødekomme behovet for så tidligt som muligt at få fastlagt skæringsdagen for formuefællesskabets o phør. 2.11 Sagsoplysning
11 Foreningen af Familieretsadvokater har anført, at foreningen frygter, at sagerne ikke vil blive oplyst i tilstrækkeligt omfang i statsforvaltningerne. Bemærkningerne    har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget   . I afgørelsess  ager er statsforvaltningerne omfattet af det almindelige officialprincip og dermed forpligtet til at indhente de fornødne oplysninger. I sager, der på grund af manglende opnået eni g- hed indbringes for domstolene, vil det stå domstolene frit for at indhente yderligere o p- lysninger, før der afsiges dom i sa  gen. 2.12 Oprettelse af familieretsdomstol Foreningen af Familieretsadvokater har foreslået, at der i stedet for at overføre sager fra domstolene til statsforvaltningerne oprettes en egentlig ”familieretsdomstol”. Forslaget har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget   , idet  det er Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders opfattelse, at de sager om opløsning  af ægteskab og om forældremyndighed, der efter det foreslåede skal begynde i statsforvaltningerne, egner  sig  til  den  mere  smidige  administrative  behandling,  mulighed  for  forligsbestræ- belser m.v. Forslaget strider i øvrigt   mod aftaleteksten i forliget om strukturaftalen 2.13 Helhedsløsninger Landsforeningen Børn og Samvær har anført betænkelighed i forhold til anvendelsen i lovforslaget af begrebet ”helhedsløsninger”. Foreningen har navnlig anført, at børn ikke bør in dgå i helhedsløsninger i betydningen samlede ”handler”, der også vedrører andre familieretlige spørgsmål, herunder økonomiske spørgsmål. Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget   , idet det bemæ   r- kes, at Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender er enig med landsforeningen i, at  begrebet  helhedsløsninger  ikke  bør  anvendes  i  den  betydning,  som  foreningen nævner. Med ”helhedsløsninger” i rela tion til børnene i de familieretlige s  ager, tænkes der navnlig på samlede og samtidige løsninger af forældremyndigheds - og samvær   s- spørgsmålet, hvilket efter ministeriets opfattelse også allerede fremgår af lo vforslaget. Foreningen Far til Støtte for Børn   og Forældre har foreslået, at ”samarbejdsvilje” indf ø- res i lov om forældremyndighed og samvær som et kriterium for at få forældremyndi  g- heden alene. Forslaget har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget   , idet der efter Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders opfattelse ikke er behov for en sådan ændring, der  vil  være     vanskelig  at  administrere  som  følge  af  et  meget  bredt  og  ikke  nærmere defineret indhold. Det bemærkes, at samværschikane allerede efter de gældende re g- ler skal tillægges be   tydning i sager om placering af forældremyndighed   . 2.14 Betydningen af statsforvaltningernes placering Foreningen  af  Statsamtsjurister  har  udtrykt  betænkelighed  ved,  om  det   –  henset  til statsforvaltningernes  forventede  placering  –  vil  være  muligt  at  opfy lde  den  styrkede
12 vejlednings-  og  mæglingsindsats,  hvor  mødeaktivitet  vil  være  væsentlig.  Møder  bør finde sted i rimelig afstand fra parternes bopæle. Landsforeningen  Et  barn  To  forældre  har  i  samme  retning  anført,  at  den  fremtidige geografiske  afstand for borgerne til  statsforvaltningerne  er  problematisk, navnlig fordi statsforvaltningernes opgavevaretagelse forudsætter at borgerne møder personligt op. Børnerådet har ligeledes udtrykt bekymring i forhold til, at der fremover alene bliver 5 statsforvaltninger og 5 regionskontorer, navnlig i relation til børnene, der ikke kan være tjent med at skulle rejse langt for at komme til f.eks. samtaler i medfør af § 29 b i fo r- slaget til ændring af lov om forældremyndighed og samvær. Rådet anbefaler, at anta  l- let af steder, hvor børn kan møde en børnesa   gkyndig som minimum bevares uændret, eller  at  der  indføres  en  praksis,  hvor  meda rbejderen  ved  statsforvaltningen  i  stedet rejser til barnets hjemby for at gennemføre samtaler og rådgivning m.v. der. Forslagene har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget   , da spørg  smålet om den nærmere placering af statsforvaltningerne ikke er omfattet heraf. Minist   eriet for Familie- og Forbrugeranliggender bemærker, at det naturligvis er hensigten, at sagsbehandli   n- gen  i  statsforvaltningerne  vil  blive  tilrettelagt  på  en  sådan  måde,  at  eventuelle  a f- standsmæssige gener reduceres mest muligt, så borgerne ikke får for langt til myndi g- hederne i familieretlige sager. 2.15 Økonomiske   konsekvenser Advokatrådet,  Den  Danske  Dommerforening  og  Foreningen  af  Familieretsadvokater har  fremført  bemærkninger  vedrørende  de  økonomiske  kalkulationer,  der  ligger  til grund for vurderingen af lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser. Det er  bl.a.  anført,  at  de  sager,  hvor  enighed  ikke   opnås,  og  som  derfor  indbringes  for domstolene, vil være ”tungere” end en ge nnemsnitlig familieretlig domstolssag i dag. Bemærkningerne     har  ikke  givet  anledning  til  ændringer  i  lovforslaget   .  Der  henvises  i det hele til afsnit 4 i de almindelige bemærknin   ger til lovforslaget. 3.  Bemærkninger  vedrøre nde  familieretlige  spørgsmål,     som  ikke  er  omfattet  af det udsendte udkast til lovforslag Den gældende    § 16 i lov om forældremyndighed og samvær Børnerådet, Børns Vilkår og Landsforeningen Børn og Samvær har    foreslået, at § 16 i lov  om  forældremyndighed  og  samvær  ændres,  så  hensynet  til  barnet  vejer  tungere end forældrenes ret til samvær, og bestemmelsen formuleres som vedrørende ba   rnets ret til samvær  – ikke forældrenes. Det skærpede ændringskriterium i de n gældende § 17 i lov om forældremyndi g- hed og samvær Landsforeningen Børn og Samvær og Mødrehjælpen har fremført forslag om æ  ndring af eller andre bemærkninger til indholdet af § 17, stk. 2, i lov om forældremyndi  ghed og
13 samvær, som affattet efter lov nr.  446 af 9. juni 2004 om regelforenkling på det familie- retlige område. Den gældende    § 28 i lov om forældremyndighed og samvær (forslagets § 29) Børnerådet  har  foreslået,  at  bestemmelsen  ændres,  så  statsforvaltningen  altid  skal tilbyde alle børn børnesagky  ndig rådgivning, uanset om forældrene i mindelighed ind- går aftaler om forældremyndighed og samvær m.v. Den gældende    § 29 i lov om forældremyndighed og samvær (forslagets § 29 b) Institut for Menneskerettigheder, Børnerådet og Børns Vilkår har foreslået,  at bestem- melsen ændres, så aldersgrænsen ophæves, og der indføres et rent modenhedskrit   e- rium.  Institut  for  Menneskerettigheder  har  tilføjet,  at  man  er  opmærksom  på,  at  a  r- bejdsgruppen bag det foreliggende lovforslag har peget på revision af § 29 som et for- hold, som det ikke har været muligt at gå ind i i forbindelse med arbejdet med komm u- nalreformen. Instituttet  anbefaler,  at  arbejdet med  revision  af  bestemmelsen  indledes uden yderligere ophold. Foreningen  Far  til  Støtte  for  Børn  og  Forældre  har  ligeledes  f   remført  en  række  b  e- mærkninger vedrørende formuleringen af den gældende § 29 i lov om forældremyndi    g- hed og samvær, der videreføres som lovforslagets § 29 b. Tvangsfuldbyrdelse af samvær Børnerådet og Børns Vilkår har foreslået, at reglerne om tvangsfuldby rdelse af samvær æn dres. Fælles forældremyndighed, selv om forældrene er uenige Foreningen Far til Støtte for Børn og Forældre har fremhævet, at forældre i tvister om bl.a.  samvær  ikke  kan  betragtes  som  ligeværdige,  selv  om  begge  forældre  har  taget del i børnenes daglige pasning. Foreningen foreslår, at lovgivningen ændres s  åledes, at en forælder ikke kan fratages sit ansvar for børnene, dvs. miste del i forældremy   n- digheden, blot fordi den anden forælder nedlægger påstand herom over for retten. ”Tillidsp erson” eller lignende for børn i familieretlige sager Børnerådet har foreslået, at der skabes mulighed for at tilkende et barn, som ønsker det, eller som findes at have behov for det, en tillidsperson, der kan støtte barnet under forældrenes  tvister.  Land sorganisationen  af  Kvindekrisecentre  har  i  samme  retning foreslået, at børn i sager om forældremyndighed og samvær gives en egen bisidder, mens Mødrehjæ  lpen har foreslået, at børnene tildeles en egen advokat. Obligatorisk vilkårsforhandling Børnerådet ha r opretholdt sit høringssvar afgivet forud for vedtagelsen af lov nr. 446 af 9. juni 2004 om regelforenkling på det familieretlige område og har foreslået, at obliga- torisk vilkårsforhandling i separations- eller skilsmissesager fastholdes (genetableres).
14 Samvær for ugifte sociale forældre af samme køn Landsforeningen for Bøsser og Lesbiske har foreslået ændringer i den gældende lo   v- givning sådan, at statsforvaltningen får mulighed for at give en ”medmor”, der ikke har indgået  registreret  partnerskab  med  barnets  mor  (ugifte  sociale  forældre),  adgang  til samvær. Overvåget samvær Mødrehjælpen har foreslået, at der skabes øget klarhed i forhold til overvåget samvær, f.eks. i forhold til formulering af mål for overvågningen samt retningslinier for, hvem der varetager overvågningen. De i det forudgående beskrevne f orslag har ikke givet anledning til ændringer i lovfor   - slaget. Ændring af det materielle indhold af    de gældende bestemmelser i    § 16, § 17, § 28  eller  §  29  i  lov  om forældremyndighed  og  samvær på  de  pu nkter,  der  er skitseret ovenfor, har ikke været omfattet af det lovforberedende arbejde, der ligger til grund for det foreliggende lovforslag. Det kan imidlertid oplyses, at ministeren for familie- og for- brugeranliggender  inden  for  nærmeste  fremtid  nedsætt er  et  lovforberedende  udvalg om forældremyndighed og samvær , der bl.a. får til opgave at overveje æn dring af be- stemmelserne i §§ 16-17 og § 29 i lov om forældremyndighed og samvær, af re glerne om tvangsfuldbyrdelse af samvær og en række andre spørgsmål på forældremyndi   g- heds-  og  samværsområdet .  De  indkomne  bemærkninger  vil  indgå  i  denne  samme n- hæng. Domstolenes behandling af forældremyndighedssager Landsforeningen  Børn  og  Samvær  opfordrer  til,  at  der  nedsættes  en  arbejdsgruppe, der  skal  foretage  en  vurdering  af,  om  procesformen  i  forældremyndighedssager  bør tilpasses den øvrige domstolsbehandling for så vidt angår bevisførelse m.v. Forslaget har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget   , idet det falder uden for den familieretlige strukturreform, som lovforslaget medfører  . Udarbejdelse af diverse informationsmateriale Børnerådet har foreslået, at Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender udarbej- der  forskelligt  informationsmateriale,  navnlig  om  børns  rettigheder  i  forbi ndelse  med forældrenes  skilsmisse m.v. Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender kan oplyse, at det vil indgå i Famili e- styrelsens  administration  af  forældremyndigheds   -  og  samværsområdet  at  udarbejde det nødvendige informationsmateriale på området, herunder materiale ret tet mod børn.