Stormgade 2-6
1470 København K
T 33 95 13 10
F 33 95 13 11
www.minff.dk
[email protected]
Folketingets Retsudvalg
Christiansborg
1240 København K
MINISTEREN
J.nr. 05-0800-00057
Init.: TDA
Dato: 26. april 2005
Under henvisning til spørgsmål nr. 6 vedrørende L 27 fra Folketingets Retsu dvalg
sendes hermed i 5 eksemplarer familie- og forbrugerministerens besvarelse.
Spørgsmål nr. 6:
Ministeren bedes kommentere vedlagte udkast til ændringsforslag, herunder redegøre for
de mulige konsekvenser af ændringsforslagene.
Svar:
Der er vedlagt ændringsforslag til L 27 af et mindretal (DF). Nedenfor er anført mine be-
mærkninger til de enkelte ændringsforslag.
Ændringsforslag nr. 1 og 2:
Det foreslås, at man ændrer personantalsgrænsen fra 1.000 til 3.000.
Til nr. 1 og 2:
Hvis grænsen i lovforslagets §§ 2 og 3 hæves fra 1.000 personer til 3.000 personer, vil der
blive frigjort ca. 110 efternavne mod ca. 315 navne, hvis grænsen fastholdes på 1.000
personer. Der henvises til bilag 5 i Navnelovsudvalgets betænkning 1446/2004.
Den foreslåede grænse på 1.000 personer er udtryk for en afvejning melle m de hensyn,
der på den ene side er til at liberalisere navnereglerne, og på den anden side er til slægt s-
følelsen hos bærerne af de frigivne navne, se pkt. 2.1. i lovforslagets almindelige be-
mærkninger. Der er her lagt vægt på, at der ved meget udbredte na vne ikke kan antages at
være nogen krænkelsesrisiko, da personer, der bærer et meget udbredt efternavn, ikke har
nogen forventning om slægtsmæssig tilknytning til andre personer, der bærer samme
navn. Jeg mener, at når et navn bæres af 1.000 personer eller mere, er det så udbredt, at
den enkelte ikke kan have nogen forventning om en slægtsmæssig tilknytning til de øvri-
ge bærere af det samme navn. En forhøjelse af grænsen til 2.000 eller 3.000 vil være be-