Stormgade 2-6
1470 København K
T 33 95 13 10
F 33 95 13 11
www.minff.dk
[email protected]
Folketingets Retsudvalg
Christiansborg
1240 København K
MINISTEREN
J.nr. 05-0800-00053
Init.: TDA
Dato: 14. juni 2005
Under henvisning til spørgsmål nr. 36 vedrørende L 27 fra Folketingets Retsudvalg
sendes hermed i 5 eksemplarer ministeren for familie- og forbrugeranliggenders be-
svarelse.
Spørgsmål:
Ministeren bedes indhente en udtalelse fra Økonomi - og Erhvervsministeriet til det af
adv. Christian Schow Madsen anførte om beskyttelse af vitterligt kendte mærker i he n-
hold til internationale forpligtelser, herunder konventioner og EU forordninger på omr å-
det. Der henvises til L 27
Økonomi - og Erhvervsministeriet til det af Lego i deres henvendelser anførte.
Svar:
Erhvervs- og Økonomiministeriet har over for mig udtalt følgende:
Advokat Christian Schow Madsen anfører i sin henvendelse af 9. juni 2005, at Danmark
i følge internationale forpligtelser er forpligtet til at beskytte udenlan dske vitterlig kendte
mærker, og at æ
ndringen i navneloven vil lukke op for en omgåelse af varemærkeloven.
I henvendelse af 24. maj 2005 fra Lego Juris A/S rejses der på tilsvarende måde spørg s-
mål om velkendte varemærkers beskyttelse overfor perso nnavne.
Et vitterligt kendt varemærke, er et mærke, der er notorisk kendt, heru nder kendt ud over
landegrænser.
Et velkendt varemærke, er et mærke, der er kendt både inden for og i et vist o
mfang uden
for den branche, hvor det benyttes. Et velkendt varemærke kan være velkendt i et eller
flere lande.
Danmarks forpligtelse til beskyttelse af vitterligt kendte udenlandske varemærker u d-
springer af Pariserkonventionen artikel 6b og TRIPS-aftalen fra 1994, artikel 16. Efter
disse bestemmelser har Danmark en forpligtelse til at beskytte udenlandske mærke r, der
ikke er registreret i Danmark, under forudsætning af, at det udenlandske mærke er vitte
r-
ligt kendt. Bestemmelserne tager sigte på at yde visse udenlandske varemærker en tilsv a-
rende beskyttelse som varemærker registreret med gyldighed for Danmark.
Varemærkerettens indhold fremgår af varemærkelovens § 4. Indehaveren af en varemæ
r-
keret kan forhindre andre i at gøre erhvervsmæssig brug af et tegn, hvis nærmere fastsatte
betingelser er opfyldt. Velkendte varemærker, herunder vitterligt kendte udenlandsk e
mærker, nyder en særlig udvidet beskyttelse. Reglerne om vitterligt kendte og velkendte