Stormgade 2-6
1470 København K
T 33 95 13 10
F 33 95 13 11
www.minff.dk
[email protected]
Folketingets Retsudvalg
Christiansborg
1240 København K
MINISTEREN
J.nr. 05-0800-00053
Init.: TDA
Dato: 2. juni 2005
Under henvisning til spørgsmål nr. 18 vedrørende L 27 fra Folketingets Retsudvalg
sendes hermed i 5 eksemplarer ministeren for familie- og forbrugeranliggenders be-
svarelse.
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 30. maj 2005 fra Mette Lerche -
Lerchenborg, jf. L 27
Svar:
Mette Lerche-Lerchenborg har i henvendelsen stillet mig tre spørgsmål, som jeg har be-
svaret nedenfor.
1.
Mette Lerche-Lerchenborg spørger, hvad formålet er med at frigive navne, der bæres af
flere end 1.000 personer.
Udgangspunktet for lovforslaget er, at en persons navn i første række er et privat anli g-
gende og kun i anden række et spørgsmål, som samfundet har interesse i at regulere. He
r-
af følger, at den enkelte som udgangspunkt selv bør have ret til at bestemme sit navn,
medmindre der er stærke grunde til at hindre den pågældende heri. Sådanne grunde er
hensynet til at beskytte slægtsfølelsen hos andre, der bærer samme mellem
- eller efter-
navn. Ud fra dette udgangspunkt er der i lovforslaget - som i Norge - indført en or dning,
hvorefter efternavne, der bæres af mere end et bestemt antal personer i landet, er frie og
kan tages af enhver. I Norge er denne grænse sat til 200. Det vil herved bl.a. blive m uligt
for udlændinge, som ønsker et dansk efternavn at tage et sådant og derved undgå de va
n-
skeligheder, et udenlandsk efternavn kan medføre.
Om fastsættelsen af grænsen henvi
ses til lovforslagets almindelige bemærkninger pkt.
2.1., betænkning nr. 1446 om Personnavne, s. 115 -121 og mine svar på Folketingets
Retsudvalgs spørgsmål nr. 6, 11 og 12.
2.
Som jeg forstår Mette Lerche -Lerchenborgs andet spørgsmål, spørger hun, hvorfor det
ikke kan kræves af ugifte samlevende, at disse gifter sig, eller at partneren giver samtykke
til navneændringen, hvis de ønsker fælles navn.
Jeg skal understrege, at der efter lovforslaget også for ugifte samlevende gælder et sa m-
tykkekrav, jf. lovforslagets § 5, stk. 2, jf. § 5, stk. 1.