Stormgade 2-6
1470 København K
T 33 95 13 10
F 33 95 13 11
www.minff.dk
[email protected]
Folketingets Retsudvalg
Christiansborg
1240 København K
MINISTEREN
J.nr. 05-0800-00053
Init.: TDA
Dato: 2. juni 2005
Under henvisning til spørgsmål nr. 17 vedrørende L 27 fra Folketingets Retsudvalg
sendes hermed i 5 eksemplarer ministeren for familie- og forbrugeranliggenders be-
svarelse.
Spørgsmål:
Ministerens kommentar udbedes til henvendelsen af 29. maj 2005 fra Niels Christian
Wedell-Wedellsborg, jf. L 27
Svar:
I henvendelsen stiller Niels Christian Wedell-Wedellsborg mig tre spørgsmål, som jeg har
besvaret nedenfor. Det bemærkes, at det nedenfor anførte om ægtefæller efter lo
vforslaget
også gælder for faste samlevende.
1.
Jeg har forstået Niels Christian Wedell -Wedellsborgs første spørgsmål således, at jeg b
e-
des redegøre for, hvorfor en ægtefælle skal give samtykke til, at den anden ægtefælle t
a-
ger førstnævntes efternavn, mens der ikke kræves samtykke fra førstnævnte ved den e
r-
hvervende ægtefælles videregivelse af det erhvervede navn til en ny æ
gtefælle.
Lovforslaget ophæver sondringen mellem eget efternavn og giftenavn. Vælger man de
rfor
at samtykke til, at den anden ægtefælle får ens navn, erhverves dette som eget efte
rnavn.
Der skal derfor ikke længere registreres og administreres forskellige former for eftern av-
ne med hver deres adgang til benyttelse. Dette er efter den nuværende lov allerede gæ
l-
dende for efternavne erhvervet ved samtykke fra en sted- eller plejeforælder. I såda nne
tilfælde får sted - eller plejebarnet navnet som egentligt efternavn og har derfor ret til at
videregive dette på lige fod med den, der gav samtykke til erhvervelsen, uden at der skal
indhentes samtykke til enhver efterfølgende videreg ivelse.
2.
Niels Christian Wedell-Wedellsborg henviser til mit svar på spørgsmål nr. 11 fra Folk e-
tingets Retsudvalg og beder mig uddybe, hvilket eller hvilke hensyn til den tidligere æ g-
tefælle der refereres til og beder mig redegøre for baggrunden for, at et sådant/sådanne
hensyn ikke længere kan antages at være tilstrækkeligt tungtvejende til at oprethol
de den
eksisterende ordning.