Til lovforslag nr. L 27
Folketinget 2004 - 05 (2. samling)
Tilføjelse til tillægsbetænkning afgivet af Retsudvalget den
15. juni 2005
Tilføjelse til t illægsbetænkning
over
Forslag til navnelov
[af familie- og forbrugerministeren (Lars Barfoed)]
1. Ændringsforslag
Der er i tillægsbetænkning
en af 9. juni 2005 stillet 1 ændringsforslag af familie - og forbrugermi-
nisteren. Familie- og forbrugerministeren har den 13. juni 2005 uden for tillægsbetænkning
en stillet
2 æ ndringsforslag.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. februar 2005 og var til 1. behandling den 10. marts 2005. Lov-
forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget. Udvalget afgav betænkning
den 4. maj 2005. Lovforslaget var til 2. behandling den 10. maj 2005. Den 9. juni 2005 afgav Rets-
udvalget tillægsbetænkning over l
ovforslaget. Den 14. juni 2005 var lovforslaget til 3. behandling,
som blev afbrudt. Lovforslaget blev herefter henvist til fornyet behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget
i 1 møde.
Spørgsmål
Udvalget har efter lovforslaget blev henvist til fornyet udvalgsbehandling stillet 5 spørgsmål til
familie- og forbrugerministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, S, KF og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede æ n-
dringsforslag.
Et mindretal (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse. Mindretallet kan stemme for de stillede
ændringsforslag.
Dansk Folkeparti beklager, at regeringen ikke har lyttet tilstrækkeligt til de mange protester fra
borgerne.
Dansk Folkeparti er ikke tilhænger af den omfattende liberalisering , som regeringen lægger op til.
Dansk Folkeparti har grundlæggende den holdning , at et navn er en vigtig del af en persons identi-
tet, og derfor ønsker DF ikke at forringe slægtsbeskyttelsen , som lovforslaget lægger op til. Dansk
Folkeparti anerkender de historiske bånd , der eksisterer i samfundet, og Dansk Folkeparti vil ikke
være med til at svække de historiske bån
d.
2
Dansk Folkeparti betragter ægteskabet som en central del af den danske kultur og ønsker , at ægt e-
skabet bevarer sin særstilling i befolkningen såvel som i navneloven. Når regeringen lægger op til at
sidestille papirløse parforhold med ægteskabet , er det i Dansk Folkepartis øjne en nedprioritering af
ægteskabet.
Dansk Folkeparti finder det ikke hensigtsmæssigt , at regeringen vil afskaffe begrebet giftenavn.
Dansk Folkeparti finder det ikke hensigtsmæssigt , at et tungtvejende argument for at liberalisere
navneloven er hensynet til fremmede navneskikke. Dansk Folkeparti kan godt se behovet for en vis
modernisering, men mener, at regeringen er gået for vidt.
Et andet mindretal i udvalget (RV og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det i tillægsb e-
tæn kningen stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de 2 uden for tillægsbetænkni
n-
gen stillede ændringsforslag.
Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin var på tidspunktet for tilføjelsen
til tillægsb etænknings afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i tilføjelsen til tillægsbetæn
k-
ning.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i tilføjelsen til tillægsbetænknin
g.
Birthe Rønn Hornbech (V) Michael Aastrup Jensen (V) Karsten Nonbo (V) Søren Pind (V)
Peter Skaarup (DF) fmd. Kim Christiansen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Tom Behnke (KF)
Charlotte Dyremose (KF) Frode Sørensen (S) Lissa Mathiasen (S) Morten Bødskov (S)
Per Kaalund (S) Elisabeth Arnold (RV) Simon Emil Ammitzbøll (RV) Anne Baastrup (SF) nfmd.
Line Barfod (EL)
Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva l-
get.
Folketingets sammensætning
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52
Enhedslisten (EL)
6
Socialdemokratiet (S)
47
Tjóðveldisflokkurin (TF)
1
Dansk Folkeparti (DF)
24
Inuit Ataqatigiit (IA)
1
Det Konservative Folkeparti (KF)
18
Siumut (SIU)
1
Det Radikale Venstre (RV)
17
Fólkaflokkurin (FF)
1
Socialistisk Folkeparti (SF)
11
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 27
Bilagsnr. Titel
31
Tillægsbetænkning afgivet 9/6
-05
32
Ændringsforslag, fra familie - og forbrugerministeren
33
Ændringsforslag
til 3. behandling, fra familie- og forbrugerministeren
34
1. udkast til tilføjelse til tillægsbetænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 27
Spm.nr.
Titel
38
Spm. om den negative økonomi i lovforslaget, til familie - og forbru-
gerministeren, og ministerens svar herpå
39
Spm. om, hvorfor grænsen bliver hævet til 2000, til familie
- og for-
brugerministeren, og ministerens svar herpå
40
Spm. om afskaffelse af giftenavnet, til familie- og forbrugerministe-
ren, og ministerens svar herpå
41
Spm. om sidestilling mellem ægteskab og papirløse forhold, til fam i-
lie- og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå
42
Spm. om ægteskabet som en kulturbærende institution, til fam
lie
-
og
forbrugerministeren, og ministerens svar herpå
4
Bilag 2
Nogle af udvalgets spørgsmål til familie - og forbrugerministeren og dennes svar herpå og
udvalgets spørgsmål til videnskabsministeren og dennes svar herpå
Spørgsmål og svar er optrykt efter ønske fra DF.
Spørgsmål 2:
Vil der ved opgørelse af antal bære re af et bestemt slægtsnavn blive medregn et bærere, som bor i
udlandet ?
Svar:
Antal bærere af et bestemt efternavn vil blive opgjort efter Danmarks Statistiks å rlige opgørelse,
som bygger på CPR, se lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt. 2.1. Person er, der er udrejst
fra Danmark, men som har haft bopæl i Danmark figurerer fortsat i CPR. Disse personer vil umi d-
delbart være omfattet af en sådan opgørelse. Personer, der skønnes alene at have midlertidigt ophold
i udlandet eksempelvis på grund af en udst ationering for et dansk selskab eller en dansk myndighed,
vil skulle regnes med i den endelige opgørelse, se lovforslagets specielle bemærkninger til §§ 2 og
3. Dette skyldes, at disse personer er domicileret i Danmark og derfor efter dansk international pri-
vatret er omfattet af dansk lovgivning.
Opgørelsen af, hvor mange personer her i landet og i udlandet, der bærer et bestemt efternavn, kan
således medføre en del arbejde for myndighederne. Der skal foretages en vurdering af karakteren af
personernes ophold i udlandet. Vurderingen vil skulle foretages i de sager, hvor der søges om et nyt
efternavn efter lovforslagets § 6, og hvor de udrejste personer er de eneste, som bærer det pågæ
l-
dende efternavn. Det samme gælder de sager, hvor de udrejste personer bl iver afgørende for, om et
efternavn efter lovforslagets §§ 2 og 3 er beskyttet eller ej. Endelig vil vurderingen skulle foretages
i de sager, hvor der søges et navn på samtykkegrundlag efter lovforslagets § 4, stk. 1, nr. 7. Det fo r-
ventes dog, at det vil væ re meget få sager, hvor dette bliver r elevant.
Spørgsmål 3:
Vil navneloven kun gælde danske statsborgere eller alle, som er bosat i Danmark ?
Svar:
En ny navnelov vil som den nuværende navnelov gælde for alle personer med fast bopæl i Da
n-
mark uanset statsborgerskab.
Spørgsmål 4:
Ministeren bedes beskrive konsekvenserne ved at hæve grænsen i § 2 fra 1000 til 3000 pers
oner.
Svar:
Hvis grænsen i lovforslagets § 2 hæves fra 1.000 personer til 3.000 personer, vil der alene blive
frigjort ca. 110 efternavne mod ca. 315 navne, hvis grænsen fastholdes på 1.000 personer. Der he n-
vises til Bilag 5 i Navnelovsudvalgets betæn kning 1446/2004.
5
Spørgsmål 5:
Ministeren bedes redegøre for hensigten med § 7 og herunder oplyse, hvilke hensyn der er taget til
fremmede navneskikke i lovforslaget.
Svar:
Som det fremgår af lovforslaget og dets bemærkninger, har lovforslagets § 7 til formål at tilgodese
en række udenlandske navneskikke, således at disse, hvor dette ikke giver nævneværdige probl
e-
mer, kan anvendes i Danmark. Der er herved lagt vægt på hensynet til de mange herboende, som
ønsker at anvende en anden navneskik end den danske og på, at Ministeriet for Familie - og Forbru-
geranliggender som Navnelovsudvalget ikke finder, at en adgang til at anvende andre navneskikke
vil true den danske navnebrug, som naturligt udvikler sig i takt med tiden. Der henvises til lovfors-
lagets almindelige bemærkninger pkt. 2.8.1. og de specielle bemærkninger til § 7.
Efter lovforslagets § 4, stk. 1, nr. 6, kan man som efternavn tage et efternavn med ændring af en
kønsbestemt endelse, hvis navnet har tradition i en kultur, som tillader dette. Herved tilgodeses
navnlig en række østeuropæiske navnetraditioner, hvorefter efternavnene har en forskellig endelse
afhængigt af, om de bæres af en mand eller
en kvinde. Det gælder f.eks. i Polen, hvor kvinders e f-
ternavne i mange tilfælde får endelsen –a, mens mænds tilsvarende efternavne får endelsen
–
i. Na v-
neskikken med en kønsbestemt endelse kendes bl.a. også i Grækenland. Der henvises til lovforsl
a-
gets almindelige bemærkninger pkt. 2.8.4. og de specielle bemærkninger til § 4, stk. 1, nr. 6.
Efter lovforslagets § 7, stk. 1, nr. 2, kan man som efternavn tage en af sine forældres fornavn med
en tilføjelse, der viser slægtskabet, se lovforslagets § 7, stk. 1, nr . 2. Der er herved taget hensyn til
den islandske navneskik, hvorefter man som efternavn bærer en af forældrenes fornavn med tilføje
l-
sen –son eller –dottir. Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 2.8.2. og de
specielle bemærkninger ti l § 7, stk. 1, nr. 2.
Efter lovforslagets § 7, stk. 1, nr. 3, kan man tage en af sine forældres eller bedsteforældres eller
ens ægtefælles fornavn som efternavn. Dette er indført for at tilgodese navneskikke, hvor der ikke
skelnes mellem for- og efternavne. Dette er tilfældet for visse lande i fjernøsten, f.eks. Sri Lanka,
nogle af de muslimske lande og for nogle ikke-muslimske afrikanske lande. Der henvises til lov-
forslagets almindelige bemærkninger pkt. 2.8.3. og de specielle bemærkninger til § 7, stk. 1,
nr. 3.
Spørgsmål 6:
Ministeren bedes kommentere vedlagte udkast til ændringsforslag, herunder redegøre for de mul i-
ge konsekvenser af ændringsforslagene.
Svar:
Der er vedlagt ændringsforslag til L 27 af et mindretal (DF). Nedenfor er anført mine bemærkni
n-
ger til de enkelte ændringsforslag.
Ændringsforslag nr. 1 og 2:
Det foreslås, at man ændrer personantalsgrænsen fra 1.000 til 3.000.
Til nr. 1 og 2:
Hvis grænsen i lovforslagets §§ 2 og 3 hæves fra 1.000 personer til 3.000 personer, vil der blive
frigjort ca. 110 efternavne mod ca. 315 navne, hvis grænsen fastholdes på 1.000 personer. Der he n-
vises til bilag 5 i Navnelovsudvalgets betænkning 1446/2004.
Den foreslåede grænse på 1.000 personer er udtryk for en afvejning mellem de hensyn, der på den
ene side er til at liberalisere navnereglerne, og på den anden side er til slægtsfølelsen hos bærerne af
6
de frigivne navne, se pkt. 2.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger. Der er her lagt vægt på, at
der ved meget udbredte navne ikke kan antages at væ re nogen krænkelsesrisiko, da personer, der
bærer et meget udbredt efternavn, ikke har nogen forventning om slægtsmæssig tilknytning til andre
personer, der bærer samme navn. Jeg m ener, at når et navn bæres af 1.000 personer eller mere, er
det så udbredt, at den en kelte ikke kan have nogen forventning om en slægtsmæssig tilknytning til
de øvrige bærere af det samme navn. En forhøjelse af grænsen til 2.000 eller 3.000 vil være b
e-
grænsning af den tænkte liberalisering, men det vil stadig frigøre et betydeligt antal na
vne.
Ændringsforslag nr. 3, 4, 5, 7 og 8:
Det foreslås, at faste samlevende ikke skal sidestilles med ægtefæller.
Til nr. 3, 4, 5, 7 og 8:
Hvis dette ændringsforslag gennemføres, vil det fortsat ikke være muligt for faste samlevende og
deres eventuelle fæ lles familie at bære samme mellem - og/eller efternavn, medmindre der er tale
om et navn, der ikke er beskyttet efter lovforslagets § 3.
Jeg har forståelse for de betænkeligheder, der kan være med at liberalisere navnereglerne på dette
punkt. På baggrund a f det høje antal af ugifte samlevende i Danmark (ca. 600.000 i 2003) er det
imidlertid min opfattelse, at man også på navneområdet i nogen grad bør sidestille ugifte samleve
n-
de med ægtefæller. Der er dog fortsat skærpede krav til ugifte samlevende i forhol
d til ægtefæller,
idet de pågældende skal have levet sammen i 2 år eller have fælles barn under 18 år, der har eller
skal have navnet som efternavn.
Et fælles efternavn anses ofte som udtryk for en familietilknytning, og jeg finder, at også ugifte
samlevende og især disses børn kan have en stærk og beskyttelsesværdig interesse i over for o
m-
verdenen at blive anset for en familie og herved styrke familiefølelsen. Det bemærkes, at retsstilli n-
gen for ugifte samlevende på en række områder er blevet forbedret be
tragteligt. Der henvises her
bl.a. til børneloven og lov om forældremyndighed og samvær.
Der henvises i det hele til lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 2.3.
Ændringsforslag nr. 6:
Det foreslås, at der indsættes en bestemmelse, hvorefter en tidlige re ægtefælles efternavn ikke kan
videregives uden den tidligere ægtefælles tilladelse.
Til nr. 6:
Herved fjernes delvist den i lovforslaget foreslåede ophævelse af sondringen mellem giftenavn og
eget efternavn (efter ændringsforslagets ordlyd vil det såled es være muligt for en forælder at vid
e-
regive sit giftenavn til et særbarn – dette er i dag kun muligt ved første navngivning af særbarnet).
Jeg finder fortsat, at sondringen mellem giftenavn og eget efternavn helt bør ophæves. Dette sky l-
des, at hensynet til den tidligere ægtefælle ikke længere kan antages at være tilstrækkeligt tungtv
e-
jende til at opretholde den eksisterende ordning. En videreførelse af et efternavn erhvervet ved æ g-
teskab kan således alene antages at være aktuelt, hvor bæreren har en sådan
stærk tilknytning til
navnet, at det reelt opleves som en del af den pågældendes identitet. Herudover skal det bemærkes,
at antagelse af ens ægtefælles (eller faste samlevers) efternavn efter lovforslaget kræver samtykke
fra ægtefællen (eller den faste sam
lever). Man kan allerede i dag på andet grundlag end biologisk
slægtskab (sted - og plejebarnsforhold) med samtykke antage et efternavn, som herefter bliver ens
eget efternavn, og som man derfor kan videregive som var det ens eget efternavn. Endelig vil en
ophævelse af sondringen mellem giftenavn og eget efternavn indebære en væsentlig administrativ
forenkling, idet der ikke længere er behov for at opretholde en registrering af, hvilke navne der er
7
erhvervet på grundlag af ægteskab, og hvilke der er erhverve t på andet grundlag. Der henvises til
lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 2.2.
Ændringsforslag nr. 9
Det foreslås, at der i lovforslaget indføres en bestemmelse om, at det ikke skal være tilladt at væ
l-
ge et fornavn, som kan være til ulempe for barn et.
Til nr. 9
Jeg har forstået ændringsforslaget således, at der alene ønskes et sådant krav ved navngivning af
børn, dvs. personer under 18 år. Efter min opfattelse er forældremyndighedsindehavere de nærmeste
til at vurdere, om et fornavn vil være til ule mpe for et barn. Forældremyndighedsindehavere træffer
således dagligt beslutninger om deres børns forhold, herunder om barnets frisure, påklædning m.v.,
der kan give anledning til drillerier, uden at offentlige myndigheder kan forbyde dette. Hertil kom-
mer, at det af lovforslaget fremgår, at der ved antagelse af nye fornavne skal være tale om et egen t-
ligt fornavn (man kan bl.a. ikke hedde Hansen eller Sneleopard til fornavn), der ikke må betegne det
modsatte køn eller være uegnet som fornavn her i landet. De t fremgår videre, at navnet ikke må
være upassende eller kunne vække anstød. Herved er der således sat grænser for, hvilke fornavne
der kan tillades, og helt bizarre navne som f.eks. Anus vil derfor heller ikke efter lovforslaget kunne
tillades. Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 4.1. og de specielle bemær
k-
ninger til §§ 13 og 14. Da der således allerede i lovforslaget er fastlagt grænser for, hvilke fornavne
man kan give sine børn, finder jeg ændringsforslag nr. 9 unødvendigt.
Spør gsmål 20:
Kan ministeren oplyse, hvor mange der har henvendt sig til ministeren og bedt om ændringer i
lovforslaget?
Svar:
Jeg kan oplyse, at jeg fra den 31. maj til den 7. juni 2005 modtog ca. 19.000 henvendelser vedrø-
rende navneloven. Langt størstedelen af disse henvendelser var sendt via www.mitfamilienavn.dk
og var således kritiske over for lovforslaget. Jeg har ikke mulighed for at opgøre, hvor mange af
henvendelserne der stammer fra de samme borgere.
Spørgsmål 21:
Har der efter ministerens vurdering været et ønske om at kunne tage navne der i dag, efter den
gæ ldende navnelov, er beskyttede?
Svar:
Jeg har af Familiestyrelsen fået oplyst, at man gennem de senere år løbende har fået henvendelser
fra borgere, der ønsker et navn, der i dag er beskyttet, og som efter lovforslaget frit vil kunne tages
af enhver. Dette ønske har bl.a. været udtrykt af udlændinge, som ønsker et mere ”dansk” navn for
nemmere at kunne begå sig i Danmark, og af personer som af den ene eller den anden grund har
ønsket at være mere a nonym, f.eks. piger, der har været udsat for trusler fra familien eller en tidlig e-
re kæreste. Det er dog ikke min opfattelse, at der er tale om et meget stort antal personer.
Spørgsmål 22:
Vil ministeren forholde sig til de protester, der er blevet sendt bl.a. fra hjemmesiden
www.mitfamilienavn.dk?
8
Svar:
Jeg har selvfølgelig bemærket mig indholdet af de protester, det har været muligt for mig at læse,
men jeg finder fortsat ikke, at der bør ske grundlæggende ændringer i lovforsl
aget.
Da der er tale om en væsentlig liberalisering af de gældende navneregler, har jeg dog, som det er
Retsudvalget bekendt, fremsat et ændringsforslag, hvorved der indføres en revisionsbestemmelse.
Efter denne vil Folketinget få lejlighed til at vurd ere lovens virkning i praksis, når loven har været i
kraft i to år. Fremgår det på dette tidspunkt, at loven har haft utilsigtede virkninger, f.eks. at langt
flere navne end forventet er blevet frigivet, idet de har passeret 1.000-antalsgrænsen, vil jeg fre m-
sætte forslag om ændring af
de relevante bestemmelser. Jeg skal i den forbindelse bemærke, at det
forventes, at der frigives en række navne udover de 315 navne lige efter vedtagelsen og herefter ca.
10-30 nye navne hvert år.
Spørgsmål 23:
Vil ministeren forholde sig til erfaringerne fra Norge, som bl.a. er beskrevet i Kristeligt Dagblad
den 21. marts 2005?
Svar:
Jeg skal i den anledning bemærke, at man i Norge i 2001 ændrede personantalsgrænsen fra 500 til
200. Denne ændring, hvorved personantalsgrænsen blev sat ned, kan næppe have sk
yldtes dårlige
erfaringer med en så dan grænse i norsk ret.
I Kristeligt Dagblad den 21. marts 2005 udtaler den norske navneforsker Gulbrand Alhaug, at det
ikke er selve loven, men administrationen heraf, som han finder for lempelig. Han oplyser, at der i
Norge er flere kendte personer, som har fået mellem - og efternavne som ”Hværsaagod”, ”Gude
r-
god” og ”Batman”. Han oplyser, at denne administration kan skyldes proceduren for behandling af
navnesager, idet det i Norge er de lokale folkeregistre, der behandler navneansøgningerne. Han o p-
fordrer derfor til, at man i Danmark sø rger for en central godkendelse af nye navne.
Jeg skal for det første henvise til lovforslagets § 6, til pkt. 2.9 i lovforslagets almindelige bemær k-
ninger samt de specielle bemærkninger t il § 6. Heraf fremgår, at der som nyt e fternavn ikke kan
tillades et navn, der ikke er egnet til at blive anvendt som efternavn, er upassende eller kan vække
anstød. Dette indebærer bl.a., at sætningskonstruktioner og visse or
dtyper som navneord normalt
ikke vil tillades.
Jeg skal for det andet oplyse, at ansøgninger om nye for - og efternavne forventes at ville skulle
træffes af statsamtet efter forelæggelse for Familiestyrelsen. Jeg henviser i den forbindelse til lo
v-
forslagets § 16, stk. 3 og § 20 samt bemærkningerne hertil. Der vil således i modsætning til det o
p-
lyste om Norge være en central kontrol med godkendelsen af nye for - og efternavne.
Spørgsmål 24:
Hvad er grunden til, at regeringen er kommet med et ændringsforslag til lovforsl aget?
Svar:
Jeg skal henvise til mit svar på spørgsmål nr. 22.
Spørgsmål 25:
9
Kan ministeren komme med en nærmere uddybning af de eventuelle bekymringer, som regeri n-
gen har vedrørende en liberalisering af navneloven set i lyset af regeringens æ ndringsforslag?
Svar:
Lovforslaget liberaliserer i væsentlig grad de gældende regler. Der indføres bl.a. som noget nyt en
personantalsgrænse, hvorefter ca. 315 af de 160.000 efternavne, der anvendes i Danmark, frigives.
Herudover afskaffes sondringen mellem giftenavn og eget efternavn, og ugifte samlevende i faste
samlivsforhold sidestilles med ægtefæller. Regeringen finder det på den baggrund naturligt, at der,
som ved andre væsentlige æ
ndringer af gældende ret (f.eks. straffuldbyrdelsesloven), indføres en
revisionsbestemmelse, hvorefter lovens virkning i praksis kan vurderes, og det herefter kan vurde-
res, om der er behov for at justere bestemmelserne, herunder bl.a. personantalsgrænsen på 1.000.
Spørgsmål 26:
Hvis en revision af navneloven viser, at navneloven har haft uhensigtsmæssige konsekvenser,
hvilke tiltag vil regeringen så komme med?
Svar:
Såfremt der viser sig at være behov for at justere eller ændre loven, vil regeringen fremsætte fo
r-
slag om ændring af de relevante bestemmelser. Men det må jo bero på hvilke uhensigtsmæssige
konsekvenser, der er tale om.
Spørgsmål 28 :
Hvilke konsekvenser vil forslaget til ny navnelov (L27) få for slægtsforskningen?
Svar, fra videnskabsministeren:
Da området fagligt hører under Forskningsrådet for Kultur og Kommunikation har jeg hørt fors
k-
ningsråd et om konsekvenserne af forslaget til ny navnelov.
Navneloven vil naturligvis ændre situationen for slægtsforskerne, hvorfor disse vil skulle tilpasse
deres arbejdsformer som følge af ændringen af navneloven. Slægtsforskere lever i forvejen med, at
der ingen lovkrav var om fast slægtsnavn for bondestanden før reskriptet af 18.7.1828 (præciseret
6.8.1856), der først var fuldt gennemført omkring år 1900.
Forskningsrådet har ud fra en forskningsmæssig betragtning ikke betænkeligheder ved den nye
navnelov. Forskningsrå det har dog udtalt, at en liberaliseret navnelov, som der lægges op til, vil
give historikere og slægtsforskere øgede va nskeligheder med at finde tilbage i slægter og med i det
hele taget orientere sig i familieskaber. Personnumre vil kunne sikre identifikation i tilfælde af na v-
neskift, men ofte foreligger personnummeret ikke kendt. Slægtsforskere vil derfor skulle udvikle
nye arbejdsformer som følge af lovændringen.
Spørgsmål 29 :
Er det ikke korrekt, at det med forslaget til en ny navnelov i høj grad vil blive vanskeligt at orien-
tere sig i familieskaber ?
Svar, fra videnskabsministeren:
Jeg henviser til mit svar på spørgsmål 28.
10
Spørgsmål 30 :
Er det ikke korrekt, at liberaliseringen af navneloven vil give øgede vanskeligheder for slægtsfo r-
skere og andre at finde tilbage i slægter, og dermed forrin ge slægtsforskningen i Danmark?
Svar, fra videnskabsministeren:
Jeg henviser til mit svar på spørgsmål 28.
Spørgsmål 36:
Ministeren bedes indhente en udtalelse fra Økonomi - og Erhvervsministeriet til det af adv. Chri-
stian Schow Madsen anførte om beskyttelse af vitterligt kendte mærker i he nhold til internationale
forpligtelser, herunder konventioner og EU forordninger på området. Der henvises til L 27 – bilag
29. Ministeren bedes tillige indhente en udtalelse fra Økonomi - og Erhvervsministeriet til det af
Lego i deres henvendelser anfø rte.
Svar:
Erhvervs- og Økonomiministeriet har over for mig udtalt følgende:
»Advokat Christian Schow Madsen anfører i sin henvendelse af 9. juni 2005, at Danmark i følge
internationale forpligtelser er forpligtet til at beskytte udenlandske vitterlig kendte mærker, og at
ændringen i navneloven vil lukke op for en o mgåelse af varemærkeloven.
I henvendelse af 24. maj 2005 fra Lego Juris A/S rejses der på tilsvarende måde spørg smål om
velkendte varemærkers beskyttelse overfor perso nnavne.
Et vitterligt kendt varemærke, er et mærke, der er notorisk kendt, herunder kendt ud over land
e-
grænser.
Et velkendt varemærke, er et mærke, der er kendt både inden for og i et vist o
mfang uden for den
branche, hvor det benyttes. Et velkendt varemærke kan være velkendt i et eller flere lande.
Danmarks forpligtelse til beskyttelse af vitterligt kendte udenlandske varemærker udspringer af
Pariserkonventionen artikel 6b og TRIPS-aftalen fra 1994, artikel 16. Efter disse bestemmelser har
Danmark en forpligtelse til at beskytte udenlandske mærker, der ikke er registreret i Danmark, u n-
der forudsætning af, at det udenlandske mærke er vitterligt kendt. Bestemmelserne tager sigte på at
yde visse udenlandske varemærker en tilsvarende beskyttelse som varemærker registreret med gy
l-
dighed for Danmark.
Varemærkerettens indhold fremgår af varemærkelovens § 4. Indehaveren af en varemæ
rkeret kan
forhindre andre i at gøre erhvervsmæssig brug af et tegn, hvis nærmer
e fastsatte betingelser er op-
fyldt. Velkendte varemærker, herunder vitterligt kendte udenlandske mærker, nyder en særlig udv
i-
det beskyttelse. Reglerne om vitterligt kendte og velkendte varemærker fremgår i relation til proc e-
duren for registrering af varemæ rker også af var emærkelovens § 15, stk. 2, nr. 4 samt § 15, stk. 3,
nr. 2.
Varemærkeretten giver udelukkende en eneret til at hindre andres erhvervsmæssige brug af tegn.
Den blotte optagelse af et navn som nyt efternavn er således ikke i strid med varemærk erettens ind-
hold.
I hvilket omfang indehaveren af en varemærkeret kan forhindre en person i at optage et nyt efte r-
navn reguleres således alene via navneloven.
11
Varemærkeretten giver som udgangspunkt mulighed for at forhindre enhver erhverv smæssig brug
af tegn, der er i strid med varemærket. En særlig undtagelse findes dog i v
aremærkelovens § 5, der
fastlægger, at varemærkeindehaveren blandt andet ikke kan forhindre en anden i at bruge eget navn
og egen adresse erhvervsmæssigt, så længe denne brug sker i ov
erensstemmelse med god markeds-
føringsskik. En tilsvarende bestemmelse findes i artikel 6 i direktiv 89/104/EØF om indbyrdes ti l-
nærmelse af medlemsstaternes lovgi vning om varemærker. Begrebet ”god markedsføringsskik”
kendes også fra markedsføringslovens § 1 , men varemærkelovens § 5 skal dog fortolkes selvstæ
n-
digt.
Varemærkelovens § 5 tilkendegiver det princip, at den loyale brug af et navn, hvortil man har lo v-
lig adkomst, ikke uden videre kan forhindres. Denne vurdering foretages af domstolene i en kombi-
nation mellem de hensyn, der ligger til grund for varemærkelovens §§ 4 og 5, markedsføringslovens
§ 5, der forbyder brug af andre erhvervsdrivendes forretningskendetegn og den nuværende navn e-
lovs § 16, stk. 2, hvorefter bæreren af et efternavn kan forhindre, a t andre uberettiget benytter ved-
kommendes navn eller et dermed forveksleligt navn.
En erhvervsmæssig brug af eget navn på en måde, hvor der skabes en forveksling med varemæ
r-
ket, vil under ingen omstændigheder kunne anses for brug i overensstemmelse med god markedsfø-
ringsskik.
Samspillet mellem reglerne i varemærkeloven og navneloven er isoleret set ikke ændret. Ved en
liberalisering af navneloven vil den personkreds, der er berettiget til at optage et bestemt navn som
efternavn, dog blive udvidet. Dette kan indebære, at den personkreds, der kan bringe varemærkel
o-
vens § 5 i anvendelse, på ti lsvarende vis bliver udvidet.
I den forbindelse skal det bemærkes, at domstolene også i sin bedømme
lse af, om der er tale om
loyal brug af eget navn, kan inddrage spørgsm ålet om på hvilket tidspunkt og på hvilken baggrund
navneretten er opstået. Det er allerede i dag muligt i et vist omfang, at tage navneforandring til et
navn, der samtidigt er beskyttet som varemærke. Det forhold, at en person tager navneforandring
med henblik på at kunne bringe varemærkelovens § 5 i anvendelse i forhold til et allerede eksist e-
rende varemærke, vil af domstolene kunne inddrages i vurderingen af, om brugen af eget navn er
sket i overensstemmelse med god markedsføringsskik.
På samme måde vil domstolene ved bedømmelsen af, om en persons erhverv smæssige brug af
eget navn er sket i overensstemmelse med god markedsføringsskik, kunne inddr age hensynet om
særligt kendte mærker, og om brugen af eget navn sker på en måde, hvor det kendte varemærkes
renommé skades eller udnyttes.
Forslaget til navneloven indebærer således ingen ændringer i de principper, der gælder i samspi
l-
let mellem varemærkeindehaverens rettigheder og navnebærerens rettigheder. Der kan blive tale om
en udvidelse af den personkreds, der kan bringe varemærkelovens § 5 i anvendelse, men der er ikke
tale om en ændring i det juridiske grundlag for samspillet mellem de to love. «
Spørgsmål 38:
I henhold til bemærkningerne til lovforslaget afsnit 8, er de negative økonomiske konsekvenser af
lovforslaget 2,3 mio. kr. i 2006 og 3 mio. kr. i de følgende år. Ministeren bedes uddybe, hvorfor
gebyret ved navneændringer afskaffes og oplyse, hvordan den negative konsekvens skal finansieres.
Svar:
Ved den nuværende lov udstedes ca. 2.800 nav nebeviser årligt. Der opkræves et g ebyr på 3.000
kr. for de 1.000 af disse navnebeviser. Gebyret er fastsat ved lov.
Provenutabet finansieres i forbindelse med finanslovforslaget for 2006.
12
De resterende ca. 43.000 navneændringer er i dag skattefinansi erede.
Skulle det nuværende gebyr være videreført, ville det resultere i en gebyrstruktur, der kan være
vanskelig at forstå og gennemskue for borgerne. Da alle navneændringsansøgninger efter lovforsl
a-
get skal indgives til ministerialbogsføreren, og disse ikke på nuværende tidspunkt har et betaling s-
system, vil et sådant system skulle etableres. Hertil kommer, at en gebyrordning også vil være ko
m-
pliceret at administrere.
På den baggrund er det valgt slet ikke at gebyrpålægge navneændringer.
Såfremt der viser sig behov derfor, f.eks. hvis antallet af navneansøgninger stiger væsentligt mere
end forventet, vil spørgsm å let blive overvejet på ny.
Spørgsmål 39:
Hvad er årsagen til, at regeringen ønsker med ændringsforslagene at hæve grænsen til 2000 i st
e-
det for de oprindelige 1000, da ministeren i flere svar til udvalget har givet udtryk for, at grænsen på
1000 var rigeligt og fuldt ud dækkede de bekymringer, som der har været i befolkningen?
Svar:
I lyset af den senere tids udtrykte bekymringer om grænsen har jeg val gt at fremsætte ændring
s-
forslag, hvorefter grænsen hæves til 2.000. Herved frigives kun ca. 160 navne. Jeg skal i øvrigt
henvise til bemærkningerne til ændringsforslaget samt mit brev til Folketi
ngets Retsudvalg herom
af 10. juni 2005.
Spørgsmål 40:
Hvilke tungtvejende argumenter ligger der bag afskaffelsen af giftenavnet?
Svar:
Udgangspunktet for lovforslaget er, at den enkelte selv kan bestemme, hvilket navn den pågæ l-
dende vil bæ re, medmindre der er stærke grunde til at hindre den pågældende her
i. Jeg finder det
ikke hensigtsmæssigt, at navnelovgivningen opererer med forskellige kategorier af navne med fo r-
skellige anvendelsesmuligheder. Hertil kommer, at ønsket om at videregive et navn erhvervet ved
ægteskab, alene kan antages at være aktuelt, hv
or bæreren har en sådan stærk tilknytning til navnet,
at det opleves som en del af bærerens identitet. Dette navn bør derfor behandles på samme måde,
som et hvilket som helst andet navn, som den pågældende har båret. Jeg skal henvise til betænkning
1446/2004 om Personnavne, s. 121-124, lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 2.2. og mine
svar på spørgsmål nr. 6, 8, 11, 12, 15, 17 og 37 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende L 27.
Spørgsmål 41:
Kan en konservativ minister se fornuften i Dansk Folkepartis kritik angående sidestilling mellem
et papirlø st parforhold og et ægteskab?
Svar:
Som jeg anførte i mit svar på spørgsmål nr. 6 fra Folketingets Retsudvalg, hvorved jeg komment
e-
rede Dansk Folkepartis ændringsforslag, har jeg forståelse for de betænkelighe
der, der kan være ved
at liberalisere navnereglerne på dette punkt. Men som jeg også gav udtryk for, er det på baggrund af
det høje antal af ugifte samlevende i Danmark (ca. 600.000 i 2003) og disses beskyttelsesværdige
interesse i over for omverdenen at blive anset for en familie og herved styrke familiefølelsen, all i-
gevel min opfattelse, at man også på navneo mrådet bør sidestille ugifte samlevende med ægtefæller.
13
Jeg skal henvise til betænkning 1446/2004 om Personnavne, s. 124 -128, til lovforslagets almindeli-
ge bemær kninger pkt. 2.3. og til mine svar på spørgsmål nr. 6, 12 og 18.
Spørgsmål 42:
Er det ikke regeringens holdning, at ægteskabet som en kulturbæren
de institution, skal bevares?
Svar:
Jeg kan oplyse, at regeringen ingen planer har om at afskaffe ægteskabsinstitutionen, idet vi finder
det meget vigtigt, at denne institution bevares. For så vidt angår ligestillingen mellem ugifte saml e-
vende og ægtefæller på det navneretlige område skal jeg henvise til mit svar på spørgsmål nr. 41 fra
Folketingets Retsudvalg, og til de i dette svar anførte henvisni nger.