Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11 www.minff.dk [email protected] Folketingets Socialudvalg Departementet Dato: 12. april 2004 j.nr. 320-3 lide Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 15. marts 2005  vedr. L 26 følger hermed i 5 eksemplarer – familie- og forbrugerministerens svar på spørgsmål   nr. 1. Spørgsmål nr. 1: ”Ministeren bedes  give  en vurdering af, hvad ministeren forventer de omtalte madordninger rent faktisk kommer til at koste, herunder hvor stort maksimumsbeløbet for forældrebetaling vil være. Det står spørgeren klart, at der e r tale om ordninger, der er omfattet af det kommuna- le selvstyre.” Svar: De faktiske udgifter til madordninger vil afhænge af mange forskellige forhold, fx om o   der ansættes særskilt køkkenpersonale, o   timetallet for køkkenmedarbejderen, o   lønnen til køkkenmedarbejderen, o   madordningen dækker mad alle hverdage eller enkelte dage, o   madordningen dækker hele dagen eller kun enkelte måltider,   o   der serveres varm eller kold mad, o   der vælges økologiske råvarer. For så vidt angår de madordninger, der allerede eksiste  rer, har ministeriet ikke generelle op- lysninger om prisen på disse. Det er som bekendt den enkelte forældrebestyrelse, der fastsæ t- ter prisen for madordningen. I  forbindelse med drøftelserne af det oprindelige lovforslag om indførelse af  forældrebetalte madordninger i børnehaver blev der imidlertid i marts 2003 indhentet oplysninger om prisen på madordninger i 5 instit utioner. Prisen for udgifterne til maden varierede i disse institutioner for fuld kost mellem 120 kr. og 275 kr. pr. måned. Ministeriet har herudover  givet forsøgsgodkendelser til 2 kommuner, hvor betalingen for  en madordning dækker både udgifter til selve maden og udgifter til køkkenmedarbejdere, jf. svar på spørgsmål nr. 11 i forbindelse med behandlingen af L 74 i sidste samling. Egvad  Kommune  har  i  forbindelse  med  forsøgsgodkendelsen  oplyst,  at  for  en  madordning, der dækker både udgifter til selve maden og udgifter til køkkenmedarbejder for 12 timer om
Side 2/2 ugen, betaler forældrene 175 kr. om måneden i 11 måneder. Formiddagsbørn betaler 110 kr. pr.   måned   og   eftermiddagsbørn   betaler   65   kr.   pr.   måneden.   Børnene   kan   få   morge   n- mad/eftermiddagsmad dagligt samt en lun ret mad 2 gange og frokost 3 gange ugentligt. Der serveres sund og varieret kost.    Desuden har Gentofte  Kommune fået en forsøgsgodken delse, hvorefter  forældrenes betaling kan omfatte både udgifter til maden og lønomkostninger til køkkenpersonale. Indtil nu er de økonomiske rammer fastlagt for 2 institutioner under forsøgsordningen.  I den ene institution betaler forældrene for en madordning 5 dage ugentligt i alt  440 kr. månedligt, heraf er de 208 kr. lønudgift til en køkkenmedarbejder 17 timer ugentligt. I den anden institution er madord- ningen  endnu  ikke  kommet  i  gang,  men  der  er  budgetteret  med  en  forældrebetaling  for  en madordning 2 dage ugentligt på i alt 210 kr., heraf udgør lønudgiften til en køkkenmedarbe j- der 7 timer ugentligt halvdelen af udgiften dvs. 105 kr.   Hvis det forudsættes, at der ansættes en køkkenmedarbejder i 15 timer ugentligt vil gennem- snitslønnen  til  en  assistent,  der  er  beskæftiget  ved  køkkenarbejde,  beløbe  sig  til  105.900  kr. år ligt. Ansættes en økonoma, udgør gennemsnitslønnen årligt 123.200 kr.. For forældre med børn i en børnehave, hvor 60 børn deltager i madordningen, vil der udover udgiften til selve maden skulle betales enten ca. 150 kr. eller ca. 170 kr. månedligt til lønudgift til køkkenme d- arbejderen. Hertil kommer udgifter ved sygdom og barsel, arbejdsskadeforsikring mv. Jeg er af den opfattelse, at det er lokalt, udgiftsniveauet bør fastsættes, og at niveauet vil blive fastsat, så forældre ikke af økonomiske grunde vil være afskåret fra at lade deres børn o  mfatte af  forældrebetalte  madordninger.  Niveauet  vil  fremover  kunne  afspejles  i  det  beløb,  som kommunerne fastsætter som maksimumbeløb for forældrenes betaling for madordningen. Lars Barfoed /Kirsten á Rogvi