Til lovforslag nr. L 26 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Betænkning afgivet af Socialudvalget den   28. april 2005 Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om social service (Forbedring af muligheden for madordninger i daginstitutioner mod fuld forældrebetaling) [af familie- og forbrugerministeren (Lars Barfoed)] 1. Ændringsforslag Socialdemokratiet har stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 23. februar 2005 og var til 1. behandling den 10. marts 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Socialudvalget. Tidligere behandling Lovforslaget er en genfremsættelse af lovforslag nr. L 74 fra folketingsåret 2004   -05, 1. samling. Udvalget har fået omdelt det materiale, der forelå i forbindelse med behandlingen af L 74. Materi  a- let  er  omdelt  som  bilag  1  på  L  74,  herunder  de  høringssvar,  som  familie  -  og  forbrugerministeren sendte til udvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. Spørgsmål Udvalget  har  stillet  3  spørgsmål  til    familie-  og  forbrugerministeren  til  skriftlig  besvarelse,  som denne har besvaret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et  flertal  i  udvalget  (V,  DF  og  KF)  indstiller  lovforslaget  til  vedtagelse  uændret. Flertallet  vil stemme imod de stillede ændringsforslag. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget ønsker at efterkomme de ønsker  , som forældre til børn i dagtilbud måtte have, derfor ser  Dansk Folkeparti positivt på at udvide den nuværende ordning, så det i fremtiden vil være muligt at indføre en madordning til børn i aldersgruppen 0 -2 år. Deru dover skal der være mulighed f  or at oprette private madordninger, hvis den enkelte kommune ikke har et offentligt tilbud på området. Flere store kommuner har ikke et sådant tilbud , og derfor ønsker Dansk Folkeparti at give foræ   l- drebestyrelser en ekstra mulighed. Et mindretal  i udvalget (S og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændring  s- forslag.
2 Såfremt de stillede ændringsforslag ikke vedtages   , indstiller mindretallet lovforslaget til forkastel- se ved 3. behandling. Socialdemokratiets  medlemmer  af  udvalget  støtter  som  udgangspunkt  lovforslaget  om  en  daglig madordning i daginstitutionerne. Det er et skridt i den rigtige retning. Det er naturligvis væsentligt for børns fysiske udvikling, at de hver dag får et sundt og nærende måltid i daginsti tutionen. Men også i forbindelse med den mentale udvikling  – overskud til læring og indlæring samt muligh eder for at indgå i sociale sammenhænge    – spiller den rette kost en vigtig rolle. Uden ordentlig ern   æ  ring vil et barn simpelthen ikke have energien til at klare sig godt igennem og få udbytte af de lange d a- ge  i  daginstitution.  Imidlertid  er  der  grund  til  at  gøre  opmærksom  på  de  problemer ,  forslaget  kan medføre. Først og fremmest, at det ikke vil være alle familier, der vil have råd til at deltage i or d- ningen. Men også, at forslaget potentielt kan risik ere at forringe allerede eksisterende ordninger for de 0-2-årige. Socialdemokratiet  stiller   2  ændringsforslag    fordi  Socialdemokratiet  vil  undgå,  at  lovforslaget medfører en social slagside : - Socialdemokratiet foreslår, at forældre med et forhøjet tilskud til børnenes ophold i dagti l- buddene på  grund af deres økonomiske forhold ligeledes får et forhøjet tilskud i forbinde   lse med en madordning. Børn med økonomisk friplads til pasningen skal altså også have øk o- nomisk friplads i forbindelse med m aden.    - Socialdemokratiet foreslår, at lovforslaget ikke inkluderer vuggestuebørn, dvs. børn i ald   e- ren 0 til 2 år. I dag indgår madordninger som en naturlig del af pasningsordningen i mange vuggestuer. Den situation vil Socialdemokratiet gerne have fortsætter. Vedtages dette lo  v- forslag frygter Socialdemokratiet, at de vuggestuer, der i dag allerede tilbyder mad, vælger at afskaffe eksisterende ordninger og i stedet oprette forældreb  etalte madordninger. Gennemføres disse to  ændringsforslag, stemmer  Socialdemokratiet ja til lovforslaget. Hvis ikke, er Socialdemokratiet desværre nøds   aget til at stemme nej. Et andet mindretal (SF) indstiller lovforslaget til forkastelse og vil stemme imod de stillede æ  n- dringsforslag. Et tredje mindretal (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse, men vil stemme for de stillede æ  n- dringsforslag. Regeringen kalder forslaget en forbedring for muligheden for at få madordninger i daginstituti o- nerne, men den mangler at sige, at det kun gælder børn f   ra familier med høje indkomster . Børn efamilier  med  lave  indkomster  vil  nemlig  få  det  problem,  at  de  ikke  har  råd  til  den  øgede brugerbetaling, som vil kunne indføres med denne ordning. Enhedslisten ønsker en solidarisk finansiering over skatten, så alle b  ørn får mulighed for en ma  d- ordning, der er økolog isk og sund. Det, regeringen gør , er at indføre mere brugerbetaling til børn  e- familierne med den ene hånd , og samtidig deler den skattelettelser ud til dem med høje indkomster med den anden hånd. Og derfor ra mmes dem med de laveste indkomster. Enhedslisten stemmer imod dette usolidariske forslag. Inuit  Ataqatigiit,  Siumut,  Tjóðveldisflokkurin  og  Fólkaflokkurin  var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkni  ngen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
3 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    et mindretal (S), tiltrådt af  et mindretal (RV og EL). Til § 1 1) I den under nr. 2 foreslåede affattelse af  § 15 b, stk. 1, 1. pkt., indsættes efter »11  «: »til børn i alderen fra 3 år og de rover«. [Ændring af lovens målgruppe, så den ikke omfatter de 0 -2-årige] 2) Efter nr. 2 indsættes som   nyt nummer: »01. I § 15 b indsættes som stk. 4: »S    . 4. Forældre, der får forhøjet tilskud til børns ophold i dagtilbud under hensyn til forældr enes økonomiske forhold, jf. § 15, stk. 6, skal have et tilsvarende forhøjet tilskud til brug for betali  ngen til en madordning.«« [Sikring af friplads] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Ændringsforslaget  indebærer,  at  der  ikke  kan  etableres  forældrebetalte  madordninger  for  børn  i alderen 0-2 år, men kun for børn fra 3 år og opefter. Forældre til børn i alderen 0 -2 år, der gå  r i dag- institutioner, hvor maden ikke indgår, kan således ikke vælge at betale for en madordning i instit u- tionen, men skal give barnet mad med hjemmefra. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige Ændringsforslaget vurderes ikke at have    økonomiske og administrative konsekvenser for melle m- værendet mellem stat og kommune. Ændringsforslaget skal forhandles med de kommunale parter. Til nr. 2 Ændringsforslaget indebærer, at forældre, der får forhøjet tilskud til børns ophold i dagtilbud u n- der hensyn til forældrenes økonomiske forhold, og som væ lger at benytte en madordning i stedet for at  give  barnet  mad  med  hjemmefra,  også  vil  være  berett   iget  til  at  få  tilskud  fra  kommunen  til  hel eller delvis dækning af udgiften til madordningen. Tilskuddet f  ra kommunen vil procentuelt svare til det forhøjede tilskud, jf. b ekendtgørelse nr. 890 af 6. november 2003 om kommunens tilskud til brug for dagtilbud til børn, forældrenes egenbetaling og fr   ipladstilskud m.v. Bortfalder retten til forhøjet tilskud til b ørns ophold i dagtilbud, bortfalder også tilskuddet til ma  d- ordningen.
4 Administrative og økonomiske konsekvenser for det offentlige Det skønnes, at ændringsforslaget vil medføre en årlig kommunal udgift til nedsættelse af betali n- gen  for  madordninger  svarende  til  ca.  19  mio.  kr.  Hertil  kommer  udgifter  til  administration  som følge af ændringsforsl   aget. Ved skønnet er forudsat, at 25 pct. af de 0 -5-årige børn i vuggestue  r, børnehaver og andre instit u- tioner efter serviceloven, som ikke allerede er omfattet af en madordning med frokost, der tilbydes som  en  del  af  daginstitutionens  almindelige  tilbud,  vil  blive  omfattet  af  en  madordning  med  fuld forældrebetaling.  Det  er  forudsat,  at  udgiften  ved  madordningerne  udgør  11  kr.  pr.  barn  pr.  dag  i gennemsnit. Ca. 23 pct. af de 0-2-årige og ca. 21 pct. af de 3 -5-årige vil modtage tilskud til delvis nedsætte   lse af betalingen for madordningen, og ca. 6 pct. af de 0-2-årige og ca. 4 pct. af de 3 -5-årige vil modt a- ge et tilskud, der fuldt ud dækker udgiften ved at deltage i mad  ordningen. Det er i beregningen for- udsat, at forældre, der får tildelt hel eller delvis friplads af økonomiske grunde, vil få en tilsv arende relativ nedsættelse af betalingen for mador  dningen.    Kommunerne  skal  kompenseres  for  merudgifterne.  Ændringsforsl   aget  skal  forhandles  med  de kommunale parter.   Hans Andersen (V)   Anne-Mette Winther Christiansen (V)   Inge-Lene Ebdrup (V) nfmd. Inger Støjberg  (V)   Pia Kristensen (DF) fmd.  Birthe Skaarup (DF)   Tina Petersen (DF) Tom Behnke (KF)   Per Ørum    Jørg ensen (KF)   Hüseyin   Arac (S)   Lise von Seelen (S) Mette Frederiksen (S)   John Dyrby (S)   Lone Dybkjær   (RV)   Ole Glahn (RV) Anne Baastrup (SF)   Line Barfod (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut    og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer  i udval- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
5 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 26 Bilagsnr.    Titel 1 Omdeling af det materiale, der forelå i forbindelse med den tidligere behandling af lovforslaget i 2004-05, 1. samling (L 74) 2 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 3 1. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 26 Spm.nr. Titel 1 Spm. om en vurdering af, hvad de omtalte madordninger kommer til at koste, til familie- og forbrugerministeren, og ministerens svar her- 2 Spm. om ministerens holdning til et ændringsforslag, der sikrer at forældre, der får forhøjet tilskud til børns ophold i dagtilbud, også vil være berettiget til hel eller delvis   dækning af udgiften til en mador  d- ning, til familie- og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om ændringsforslag, der sikre  r, at forældre, der får forhøjet ti l- skud til børns ophold i dagtilbud,  også vil være berettiget til hel eller delvis dækning af udgifter til en madordning,   til familie- og forbru- gerministeren, og ministerens svar herpå