Besvarelse af spørgsmål nr. 42 (Alm. del), som Ret sudvalget har stillet
til indenrigs- og sundhedsministeren den 10. marts 2005
Spørgsmål:
"Ministeren bedes tilsende udvalget en oversigt over, hvilke undtagelser og fravigelser m.v. til
generelle offentligretlige love (persondataloven, forvaltningsloven, offentlighedsloven og
ombudsmandsloven), der foreslås i regeringens lovforslag om komm unalreformen. Oversigten
bedes punkt for punkt indeholde oplysning om
1. undtagelsens nærmere indhold og afgrænsning
2. begrundelsen for undtagelsen
3. konsekvenserne af undtagelsen
4. væsentlige høringssvar vedrørende undtagelsen og evt. komment arer hertil."
Svar:
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra
Beskæftigelsesministeriet, Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender, Finansministeriet,
Forsvarsministeriet, Fødevareministeriet, Justitsministeriet, Kulturministeriet, Miljøministeriet,
Skatteministeriet, Socialministeriet, Transport og Energiministeriet, Undervisningsministeriet samt
Økonomi- og Erhvervsministeriet.
Det fremgår af ministeriernes oplysninger, at af de i alt 50 lovforslag om kommunalreformen er der
i 12 lovforslag som noget nyt i forhold til gældende ret foreslået undtagelser til og fravigelser af de i
spørgsmålet nævnte offentligretlige love (persondataloven, forvaltningsloven, offentlighedsloven,
ombudsmandsloven). Der henvises for en nærmere beskrivelse heraf til den oversigt i skemaform,
der er vedlagt som bilag til besvarelsen.
Det drejer sig om forslag til lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats (L
22), forslag til lov om regioner og om nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedstadens
Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab (L 65), forslag til lov om visse
proceduremæssige spø rgsmål i forbindelse med kommunalreformen (L 67), forslag til lov om
revision af den kommunale inddeling (L 68), forslag til lov om forpligtende kommunale samarbejder
(L 69), forslag til lov om kommunale borgerservicecentre (L 72), forslag til sundhedslov (L 74),
forslag til lov om et evalueringsinstitut for kommuner m.v. (L 76), forslag til skatteforvaltningsloven
(L 110), forslag til lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer (L 112), forslag til lov om
social service (L 38) og forslag til lov om ændring af lov om almene boliger samt støttede private
andelsboliger m.v., lov om fremme af privat udlejningsbyggeri og forskellige andre love (L 40).
Bestemmelser, der ikke fraviger eller er en undtagelse til persondataloven, forvaltningsloven,
offentlighedsloven og ombudsmandsloven, men supplerer disse, er ikke medtaget i oversigten. Det
er f.eks. tilfældet i skatteministerens L 110, hvor det i § 15, stk. 1, er foreslået, at ansatte i told - og
skatteforvaltningen fremover bliver generelt inhabile ved besættelsen af pladser i kollegiale
klageorganer på skatteområdet. Endvidere er det i § 20 foreslået, at den ubetingede høringspligt,
der gælder på indkomstskatteområdet, hvis skattemyndighederne vil ændre en ansætte lse af
indkomst- eller ejendomsværdiskat i forhold til det selvangivne eller foretage en skatteansættelse