Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 23 af
15. marts 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L
21).
Spørgsmål nr. 23:
Ad foreslåede § 24 g Hvorledes har ministeren forstillet sig, at følsomme
personlige oplysninger om den sygemeldte skal håndteres hos andre aktører,
såfremt disse får overdraget o pfølgningsindsatsen?
Svar:
Det fremgår af lovforslagets § 3, nr. 3, at lov om dagpenge ved sygdom eller
fødsel (sygedagpengeloven) foreslås indsat i § 43, stk. 2, i lov om retssikke r-
hed og administration på det s ociale område (retssikkerhedsloven).
Retssikkerhedslovens § 43, stk. 2, indebærer, at når en kommune overlader
opgaver bl.a. efter lov om aktiv socialpolitik og lov om en aktiv beskæftigel-
sesindsats til andre end offentlige myndigheder, er disse omfattet af reglerne
i forvaltningsloven og
offentlighedsloven
i forhold til den opgave, der udfø-
res. Med forslaget om at lade sygedagpengeloven være omfattet af reglerne i
forvaltningsloven og
offentlighedsloven, når andre end offentlige mynd
ighe-
der, dvs. andre aktører, udfører opgaver for det offentlige, vil disse være om-
fattet af de to forvaltningslove i forhold til den opgave, der udføres. Det
fremgår endvidere af bemærkningerne til bestemmelsen i retssikkerhedsl o-
ven, at andre aktører vil være forpligtede til at følge reglerne om bl.a. tavs-
hedspligt, aktindsigt og notatpligt, når andre aktører får personfølsomme o p-
lysninger om den sygemeldte som led i opfølgningen.
Der er således tale om en videreførelse af de regler, der allerede gælder, når
andre aktører udfører opgaver for det offentlige efter lov om aktiv socialpoli-
tik og lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Forpligtelsen til at følge reglerne i forvaltningsloven og offentlighedsloven
indgår ligeledes som en del af aftalen om opgaven s udførelse mellem kom-
munen og andre aktører.
April 2005
Vores sag
04-201-62