Beskæftigelsesministeren Ved Stranden 8 1061 København K Tlf. 33 92 59 00 Fax 33 12 13 78 [email protected] www.bm.dk Høje-Taastrup Kommune Att.: Socialudvalgsformand Svend Erik Hermansen Bygaden 2 2630 Taastrup Høje-Taastrup Kommune har i brev af 9. marts 2005 givet kommentarer til lovforslaget om en styrket sygefraværsindsats med ny visitation og opfølg- ning i sygedagpengesager mv. (L 21). Kommunen giver bl.a. udtryk for, at   regeringens mål på området ikke vil kunne opfyldes med lovforslaget. Jeg kan indledningsvist oplyse, at lovforslaget skal ses som et element i re- geringens handlingsplan ”Det gør vi ved sygefraværet”. Der er således en vifte af andre initiativer, som tilsammen skal bidrage til at nedbringe syge- fravær. Jeg kan bl.a. nævne arbejdsmiljøinitiativerne, benchmarkingredska- bet for kommunerne på  www.jobindsats.dk samt modernisering af sygeda g- pengeloven. Intentionen med dette lovforslag er med udgangspunkt i kommunale erfarin- ger samlet set at forbedre sygedagpengeopfølgningen på landsplan. U d- gangspunktet har således været at fremme mindre sygefravær ved i sygeda g- pengeloven at indføre en ny visitation og opfølgning. Kommunen anfører endvidere, at der ikke stilles krav til virksomhederne i lovforslaget. Hertil kan jeg oplyse, at der med dette forslag er klare forventninger til virk- somhederne om at yde deres bidrag til at mindske sygefraværet, hvilket virk- somhederne jo i øvrigt har en klar interesse i, fordi en god sygefraværsind- sats faktisk kan betale sig. Med lovforslaget foreslår vi som et nyt redskab, at virksomhederne kan få en lægeerklæring med oplysninger om den syge medarbejders funktionsbe- grænsninger, så virksomhederne får hjælp til, hvilke opgaver medarbejderen kan udføre uden, at det får en negativ betydning for helbredelsen. Videre f o- reslås en øget fokus på gradvis tilbagevenden til virksomheden. I beg  ge for- slag ligger der forventninger til virksomhederne om aktiv medvirken. Herudover har regeringen som led i handlingsplanen netop styrket det fo- rebyggende arbejde på virksomhederne ved: At kræve at virksomhederne inddrager sygefravær, når de laver dere s lovpligtige arbejdspladsvurdering.
2/3 At ændre den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse (for sikkerheds- gruppe-medlemmer) så forebyggelse af sygefravær nu indgår i unde  r- visningen. Kommunen fremhæver herudover, at ventetidsproblematikken ikke er ind- tænkt i lovforslaget, og at det er urimeligt at straffe kommuner med en refu- sionsnedsættelse, når der i flere end 50 pct. af sagerne er en ventetidspr o- blematik, som en undersøgelse i Høje-Taastrup kommune viser. Allerførst vil jeg gøre opmærksom på, at regeringen i  sin regeringstid har prioriteret sundhedsområdet meget højt. Der er således i perioden fra 2002 til 2005 tilført sundhedsområdet 4 ¾ mia. kr. bl.a. til at nedbringe ventetider til behandling. Det har betydet, at flere bliver behandlet, at ventetiderne er faldet markant, og at patienternes behov og ønsker er sat i centrum. I L 21 foreslås, at kommunen skal koordinere indsatsen, det gælder også i forhold til det at indhente lægeerklæringer. Videre foreslås, at lægeerkl æ- ringer fremover skal indhentes ud fra en konkret vurdering og ikke pr. au- tomatik, således at lægernes ressourcer kan bruges på de sager, hvor det kan gøre en forskel. Jeg ved, at der i en del kommuner allerede arbejdes på at koordinere og ne d- bringe ventetider. I jeres rapport fremgår det o gså, at I som en del andre kommuner indhenter speciallægeerklæringer via et udbudssystem som led i at fremme hurtige erklæringer. I den forbindelse vil jeg nævne, at fristerne for udstedelse af lægeerklæringer er aftalt mellem KL og lægeforeningen. Kommunen stiller også spørgsmål ved om kommunerne kompenseres ti  l- strækkeligt i forhold til de nye opgaver. Som der fremgår af lovforslaget skønnes de samlede merudgifter ved forsl a- get for kommunerne at være 35 mio. kr. i 2005 (inklusiv udgifter til omstil- ling) og herefter 50 mio. kr. årligt. Det er de kommunale parters vurdering, at der er usikkerhed forbundet med niveauet for de af staten forudsatte mer- udgifter til administration som følge af en styrket opfølgning, og de kommu- nale parter vurderer umiddelbart, at udgiften kan være større. Der gennemføres derfor en undersøgelse af erfaringerne med antal sygedag- pengesager med øget opfølgningsindsats i det første år efter lovens ikrafttr æ- delse. På baggrund af denne undersøgelse drøftes i 2006 den fremtidige kompensation af kommunerne i tilknytning til forhandlingerne om kommu- nernes økonomi for 2007. Kommunen fremhæver herudover flere problemstillinger, som bør indgå i en modernisering af sygedagpengeloven.
3/3 Jeg kan hertil oplyse, at jeg har måttet konstatere, at  det i modernise- ringsudvalget ikke har været muligt at samle enighed om en fælles pakke af forslag. Udvalgets medlemmer har haft meget forskellige interesser. Vi arbejder lige nu på at gennemgå rapporten og ser på de enkelte forslag. Jeg vil herefter overveje, om jeg kan sammensætte en pakke af forslag, der samlet set tilgodeser ønsker fra lønmodtagerne, arbejdsgiverne og kommunerne, og som kan medvirke til at nedbringe sygefraværet. Afslutningsvis kan jeg oplyse, at lovforslaget er omfattet af lovovervågn ing. Det indebærer, at beskæftigelsesministeren i første halvår af 2008 afgiver en redegørelse til Folketinget om effekten af loven. Med venlig hilsen Claus Hjort Frederiksen