Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 18 af
15. marts 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L
21).
Spørgsmål nr. 18:
Ad foreslåede § 7, stk. 2 og § 24 e. Hvorledes vil ministeren sikre, at
myndighedens forståelse af betegnelsen "til bagevenden til arbejdspladsen"
holdes inden for de rammer som er fastlagt i henhold til de ansættelsesretlige
og arbejdsretlige regler?
Svar:
Der findes ikke konkrete arbejds- eller ansættelsesretlige regler om tilbage-
venden til arbejdspladsen efter sygdom, men det er klart, at tilbagevenden til
arbejdspladsen skal ske indenfor de rammer, der er aftalt for det enkelte an-
sættelsesforhold.
Det er en konkret vurdering, om ændringer i ansættelsesvilkårene er så v æ-
sentlige, at vilkårsforandringerne skal var sles med fx det efter funktionærlo-
ven gældende opsigelsesvarsel, men hvis ændringerne af arbejdsvilkårene er
mindre væsentlige og kan holdes indenfor de for ansættelsesforholdet aftalte
rammer, kan arbejdsgiver i kraft af ledelsesretten beslutte at ændre på fx den
pågældende lønmodtagers konkrete arbejdsopgaver. Dette vil arbejd sgiver
imidlertid kunne gøre til hver en tid, og der gælder således ikke særlige re g-
ler vedrørende vilkårsforandringer i forbindelse med tilbagevenden efter
sygdom.
Der er meget vide rammer for, hvad arbejdsgiver og lønmodtager kan aftale
omkring ansættelsen, og fx gradvis tilbagevenden er som udgangspunkt en
beslutning, der efter § 24 e træffes i enighed mellem virksomheden, kommu-
nen og den sygemeldte.
Jeg forventer i en ny opfølgningsvejledning i kort form at oplyse om de net-
op beskrevne principper.
April 2005
Vores sag
04-2001-62