Til lovforslag nr. L 20 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Betænkning afgivet af Arbejdsmarkedsudvalget den 0. april 2005 2. udkast Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om aktiv socialpolitik, lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og lov om integration af udlændinge i Danmark (Bekæmpelse af misbrug af sociale ydelser m.v., udvidelse af kontrolbeføjelser, indførelse af sanktioner, hurtig beskæftigelsesindsats m.v.) [af beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)] 1. Ændringsforslag Beskæftigelsesministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 23. februar 2005 og var til 1. behandling den 1. marts 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. Tidligere behandling Lovforslaget er en noget ændret genfremsættelse af lovforslag nr. L 89 i folketingsåret 2 004-05, 1. samling. Udvalget har fået omdelt de høringssvar, som beskæftigelsesministeren sendte  i forbindel- se med fremsættelsen af L 89. Udvalget har endvidere fået de spørgsmål der blev stillet   under be- handlingen af L 89 og beskæftigelsesministerens svar herpå, og betænkningen over L 89.  Beskæfti- gelsesministeren har den 8. marts 2005 sendt et nyt høringsnotat til udvalget. Spørgsmål: Udvalget har stillet 3 spørgsmål til beskæftigelsesmini steren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger [Et flertal i udvalget (V, DF, KF og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede æn- dringsforslag.
2 Dansk  Folkepartis  medlemmer  af  udvalget  er  tilfredse  med  de  initiativer,  der  nu  bliver  iværksat mod misbrug af sociale ydelser. Sociale  ydelser  er  absolut  sidste  udvej  for  dem,  der  har  mistet  deres  indtægt  ved  beskæftigelse. Derfor skal de heller ikke ødelægges af, at der er nogen, der arbejder sort, samtidig med at de hæver sociale ydelser. Det er i den forbindelse også vigtigt, at der ikke bliver åbnet op for kontrol i private hjem. Det er for Dansk Folkeparti uacceptabelt. Dansk Folkeparti har dog en bekymring om det forhold, at en person, der arbejder sort og dermed begår en ulovlig handling, vil få en straf,   der kan komme til at gå ud over en ægtefælle, der ligel e- des modtager en social ydelse. Ifølge Justitsministeriet er der ikke noget ulovligt i den fremgangs- måde,  men  Dansk  Folkeparti  vil  være  opmærksom  på,  om  der  vil  opstå  utilsigtede  problemer  på baggrund af § 40 a, stk. 4, i lov om aktiv socialpolitik. Skulle det ske, vil Dansk Folkeparti se på, hvordan et eventuelt problem kan løses. Det Radikale  Venstres  medlem af udvalget ser  positivt på, at regeringen vil stoppe sort arbejde.   RV bifalder de tiltag, som regeringen vil iværksætte over for arbejdsgiverne enten i form af sankti- oner eller kontrolaktioner. Derimod finder RV at minimumssanktionerne over for arbejdsløse, kon- tanthjælpsmodtagere  og  modtagere  af  integrationsydelse  savner  tilstrækkelig  proportion  mellem brøden og sanktionen. Et mindretal i udvalget (S) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget og det stillede ændringsfor- slag ved. 2. behandling. Et andet mindretal i udvalget (SF og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.] Inuit  Ataqatigiit,  Siumut,  Tjóðveldisflokkurin  og  Fólkaflokkurin      var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    beskæftigelsesministeren, tiltrådt af  et flertal (V, DF, KF og RV): Til § 7 1) I stk. 1, ændres datoen »1. juli 2005« til: »9. maj 2005«. [Fremrykning af lovens ikrafttræden] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Det  foreslås  at  fremrykke  lovens  ikrafttrædelsesdato,  således  at  loven  tr  æder  i  kraft  den  9.  maj 2005.
3 Baggrunden for ændringsforslaget er lovforslagets sammenhæng med skatteministerens lovforslag L 96 om udmøntning af Fairplay-kampagnen, som blev fremsat den 23. februar 2005.  I dette lov- forslag  foreslås  det,  at  loven  træder  i  kraft  dagen  efter  bekendtgørelsen  i  Lovtidende.  Regeringen finder det mest hensigtsmæssigt, at de 2 love træder i kraft snarest muligt og i tidsmæssig sammen- hæng. Af hensyn til kommunernes mulighed for at vejlede kontanthjælpsmodtagere m.fl. om de nye reg- ler og indrette deres administration i forhold til reglerne er ikrafttrædelsestidspunktet dog foreslået til den 9. maj 2005. Ændringsforslaget skønnes at medføre en mindreudgift for staten på ca. 4,3 mio. kr. til dagpenge i 2005. Ændringsforslaget skønnes at medføre en offentlig mindreudgift til sygedagpenge på ca. 0,2 mio. kr. i 2005. Heraf skønnes den statslige mindreudgift til ca. 0,1 mio. kr. i 2005 og den kommunale mindreudgift til ca. 0,1. mio. kr. Ændringsforslaget  skønnes  at  medføre  en  merudgift  til  aktivering  for  staten  på  ca.  1  mio.  kr.  i 2005 og for kommunerne på op til 0,9 mio. kr. i 2005. Kommunernes udgifter vil være omfattet af budgetgarantien. Statens merudgift til refusion til kommunerne i forbindelse med deres aktiverings- indsats skønnes at være op til 0,3 mio. kr. i 2005. Ændringsforslaget  forventes  ikke  i  øvrigt  at  medføre  mindre-  eller  merudgifter  af  betydning  for staten eller kommunerne. Ændringen forventes at indebære en ubetydelig administrativ merbelastning. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. Charlotte Antonsen (V)   Erling Bonnesen (V) fmd.  Tina Nedergaard (V)   Marion Pedersen (V) Jens Vibjerg (V)   Bent Bøgsted (DF)   Colette L. Brix (DF)   Jakob Axel Nielsen (KF) Tom Behnke (KF)   Anne-Marie Meldgaard (S)   Bjarne Laustsen (S) nfmd.  Jan Petersen (S) Lone Møller (S)   Mette Frederiksen (S)   Elisabeth Geday (RV)   Ole Sohn (SF) Jørgen Arbo - Bæhr (EL) Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva    l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
4 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 20 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar og andet materiale vedr. L 89 fra folketingsåret 2004 -05, 1.samling 2 Udkast til tidsplan 3 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 4 Høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren 5 Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren 6 1. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 20 Spm.nr. Titel 1 Spm. om ministerens kommentarer til rapporten: »Handelserhvervene og den sorte økonomi« fra Handelskartellet, og ministerens svar her- 2 Spm. om uddybning af svaret på sp ørgsmål 1, til beskæftigelsesmin i- steren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om uddybning af bemærkningerne til ændringsforslag nr. 1, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå