Folketingets Miljø - og Planlægningsudvalg Christiansborg 1240 København K J.nr. M 3034-0216 Den 12. april 2005 Grundet et politisk ønske om, at gøre det muligt at drive de kommunale elskrotbehandlingsanlæg videre i en overgangsperiode vedlægges i 5 eksemplarer forslag til ændring af L 2. Med ændringsforslaget foreslås i lovfor slagets § 2 indsat en bemyndigel- se for miljøministeren til at fastsætte regler om at kommunale anlæg, der er godkendt til behandling af affald af elektrisk og elektronisk udstyr og idriftsat inden den 1. januar 2005, fortsat kan drives af kommunalbesty- relsen indtil den 31. december 2006. Baggrunden for ændringsforslaget er, som det fremgår af bemærkninge  r- ne til lovforslaget, at det er en meget brat overgang for de kommunale el- skrotbehandlingsanlæg, og at kommunerne uden dette ændringsforslag i løbet af kor t tid vil skulle beslutte enten at lukke eller afhænde anlægg e- ne. Med ændringsforslaget vil kommunerne få en rimelig tid til at indrette sig på de nye regler, f.eks. ved at sælge anlæggene til private. Til Udvalgets orientering kan det oplyses, at kontorchef Niels Rytter i Konkurrencestyrelsen har oplyst følgende: "Miljøstyrelsen har spurgt om en fortsat drift af 9 bestående fællesko  m- munale elbehandlingsskrotanlæg side om side med private anlæg vil ko l- lidere med konkurrencemæssige principper. Som udgangspunkt er konkurrencereglerne neutrale med hensyn til ejer- skabsforholdene, dvs. om opgaverne udføres i privat eller offentlig regi e l- ler begge dele. Men når opgaverne udføres af offentlige såvel som private virksomheder opstår der et behov for at sikre at  1) der ikke gives statsstøtte til de o f- fentlige virksomheder under nogen form, og at 2)konkurrencen mellem de private og offentlige virksomheder foregår på åbne og ikke diskriminere   n- de konkurrencevilkår. For at sikre dette skal det kunne dokumenteres, at alle aktiviteter på de offentlige anlæg udføres på markedsøkonomiske vilkår. Hvis virksomh e- den drives ineffektivt på grund af priser og omkostninger, der afviger fra Miljøministeriet Departementet Højbro Plads 4 1200 København K Tlf.: 33 92 76 00 Fax: 33 32 22 27 CVR-nr.: 12-85-43-58 EAN-nr.: 5798000862005 [email protected] www.mim.d ./.
2 det markedsbestemte, eller der stilles underskudsgaranti, så vil der ku n- ne blive rejst sag om statsstøtte med konkurrenceforvridning til følge. I ti  l- fælde, hvor der drives kommunale anlæg i konkurrence med private vir k- somheder vil der implicit være en kommunal underskudsgaranti. Der kan være hensyn, som gør, at det kan være tilladt at yde en så   dan under- skudsgaranti, men i dette tilfælde ses der ikke at være forsyning spligt- hensyn, miljømæssige hensyn eller andre hensyn, som kan begru  nde, at det offentlige via en underskudsgaranti, påtager sig at løse opg  aven f.eks. i form af drift af et kommunalt selskab. Et andet problem kan opstå med hensyn til sammenblanding af myndi g- hedsopgaverne og operatøropgaverne i forbindelse med det kommunale tilsyn. Og for det tredje viser det sig i praksis meget vanskeligt at sikre lige kon- kurrencevilkår mellem offen tlige og private anlæg, fordi regnskabsregler- ne er forskellige (udgifts- contra omkostningsbaseret regnskab) og fordi det ofte er vanskeligt at udskille de pågældende akt ivi- teter fra anden kommunal virksomhed. Inden for den meget korte tidsramme er det ikke muligt at give en ud- tømmende og mere konkret vurdering af de problemer der vil opstå, hvis de fælleskommunale anlæg permanent skal bestå side om side med de private anlæg. Af hensyn til rettidig omhu anbefaler Konkurrencestyrelsen derfor en afvikling af de 9 fælleskommunale anlæg, og at dette sker inden for en rimelig frist svarende til den foreslåede frist som er inden udga n- gen af 2006, hvilket også gør det muligt at afhænde anlæggene på rim e- lige vilkår".   ./. Endelig er der to henvisninger i lovforslaget, som bør korrigeres. Derfor vedlægges i 5 eksemplarer forslag til ændring af L 2 af redaktionel k arak- ter. Ændringsforslaget ændrer § 9 o, stk. 3 og 6 således at der henv ises til § 9 j i stedet for § 9 k.       Connie Hedegaard /Lisbet Ølgaard