Miljøministeren (Connie Hedegaard): Selve meningen med det her lovforslag om behandling af elektronikskrot er jo at gå over til et producentansvar. Det har der sådan set været enighed om i udvalget, men der har været bekymring for visse fælleskommunale anlæg: Hvad kunne de så? I og med at der kommer et producentansvar, er der ikke længere et lovgrundlag for kommunernes fortsatte drift af affaldsbehandlingsanlæg efter producentansvarets ikrafttræden. Under hensyntagen til udvalgets bekymringer om overgangsordninger osv. har jeg været imødekommende i forhold til at lave en lang overgangsperiode indtil den 31. december 2006, altså indtil ikrafttræden af kommunalreformen. Imidlertid har et flertal af udvalgets medlemmer tilkendegivet, at man vil støtte et ændringsforslag, der ikke tidsbegrænser kommunernes mulighed for fortsat at drive de eksisterende affaldsbehandlingsanlæg. Det er regeringen imod af en række også principielle grunde, men vi må altså klart sige, at ændringsforslaget åbner for en risiko for, at overførslen af aktiver eller indskud i form af startkapital fra kommunal side kan udgøre ulovlig statsstøtte. Jeg har meget svært ved at se, hvordan hensynet til at redde nogle meget, meget, meget få arbejdspladser harmonerer med betingelsen om, at kommunerne skal handle som en normal markedsinvestor, hvis de indskyder kapital i de nye selskaber. Jeg vil derfor gerne understrege, at jeg er betænkelig ved ændringsforslaget. Selv om ændringsforslaget nu indeholder begrænsninger i form af krav om organisatorisk og regnskabsmæssig udskillelse fra kommunernes øvrige drift, og selv om der også er økonomisk mulighed for at oprette de nye selskaber, så kan man ikke på forhånd være sikker på, at det er i overensstemmelse med EU's konkurrence- og statsstøtteregler. Det vil konkurrence- og statsstøttemyndighederne i Danmark og i EU dog tidligst kunne vurdere, når den konkrete regulering er på plads, eller når der opstår konkrete sager i forbindelse med kommunernes administration af reglerne. Det har og vil altid være vanskeligt at sikre, at der ikke opstår ubillig konkurrence, når der er fri konkurrence mellem kommunale og private aktiviteter. Det vil give anledning til kritik fra de private aktører og vil derfor risikere at medføre sager, der er uhyre vanskelige at afgøre på grund af manglende gennemsigtighed i de kommunale affaldsordninger. På den baggrund kan regeringen ikke støtte forslaget.