Til lovforslag nr. L 19 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Betænkning afgivet af Arbejdsmarkedsudvalget den 27. april 2005 Betænkning over Forslag til lov om arbejdstid for mobile lønmodtagere inden for vejtransportsektoren [af beskæftigelsesministeren   (Claus Hjort Frederiksen)] 1. Ændringsforslag Beskæftigelse  sministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 23. februar 2005 og var til 1. behandling den 1. marts 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget. Tidligere behandling Lovforslaget er en uændret genfremsættelse af lovforslag nr. L 144 fra folketingsåret 2004 -05, 1. samling. Udvalget har fået omdelt det materiale, som beskæftigelsesministeren havde sendt til u   d- valget i forbindelse med behandlingen af L 144. Den 25. februar 2005 sendte beskæftigelsesmin  i- steren de indkomne høringssvar og et notat herom af 16. november 2004 til udvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra: Aktionen Dtf.48, Arbejdsgiverforeningen HTS, Fagligt Fælles Forbund og Lars Ulbæk, København.   Beskæftigelsesministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser. Deputationer Endvidere har aktionen Dtf.48 og arbejdsgiverforeningen HTS mundtligt over for udvalget rede- gjort for deres holdning til lovforslaget. Samråd Udvalget har stillet 1 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til mundtlig besvarelse, som minist    e- ren har besvaret i et åbent sa mråd den 16. marts 2005. Ministeren har efterfølgende sendt udvalget det talepapir, der lå til grund for besvarelsen.
2 Spørgsmål Udvalget  har  stillet  26  spørgsmål  til  beskæftigelsesministeren  til  skriftlig  besvarelse,  som  denne har  besvaret.  4  af  disse  spør gsmål  og  beskæftigelsesministerens  svar  herpå  er  optryk  i  bilag  2  til betænkningen. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede ændringsforslag. Enhedslistens  og  Socialistisk  Folkepartis  medlemmer  af  udvalget  stemmer  ja  til  lovforslaget  og det  stillede  ændringsforslag,  fordi  forslaget  medfører  forbedringer     af  langturschaufførers  arbejd s- tidsregler og dermed mulighederne for et rimeligt arbejdsmiljø. S amtidigt vil lovforslaget forbedre trafiksikkerheden. Men EL og SF må samtidig fremhæve, at lovforslaget på en række områder er fyldt med mangler, som afslører, at ministerens ambitioner med lovforslaget er begrænset til i tykt og i tyndt  at følge EU-direktivets  minimumskrav  og  dets  forskellige  usaglige  og  uhensigtsmæssige  indrømmelser  til europæiske vognmandsinteresser på bekostning af chaufførernes arbejdsmiljø og trafiksikkerheden. Det mest groteske er, at en række chaufførgrupper ikke kan nyde godt af    arbejdstidsreglerne, men fortsat kan udsættes for ekstremt lange arbejdsuger. Det gælder f.eks. bybuschauffører og taxichau f- fører. Også  det  faktum,  at  selvstændige  vognmænd  ikke  omfattes  af  arbejdstidsreglerne,  savner  logik. Det betyder, at selvstændige fo  rtsat kan være til fare for trafiksikkerheden på grund af træthed og nedslidning. EL og SF har ikke kunnet få bare den mindste forklaring på disse problemer af ministeren i fo  r- bindelse  med  udvalgsbehandlingen.  Der  er  altså  ingen  arbejdsmiljø  -  eller  trafiksikkerhedsmæssig begrundelse. Samtidig har ministeren afvist at give teknisk bistand til EL’s og SF’s ønske om at stille ændring    s- forslag, der kunne rette op på manglerne, med henvisning til, at det skulle være for kompliceret. Det beklager vi dybt, fordi vi hermed ikke har mulighed for en politisk debat om disse spørg smål. EL og SF vil derfor fortsat arbejde for forbedringer af chaufførers arbejdsmiljø og forbedringer af trafiksikkerheden med det udgangspunkt, at alle grupper af chauffører og selvstændige vo   gnmænd skal omfattes af arbejdstidsreglerne. Endelig skal det med, at det er en positiv nyskabelse, at arbejdstidsreglerne i dette forslag er abso- lutte, og det vil sige, at de også gælder for job ved siden af chaufførjobbet. Med andre ord kan do    b- beltjob ikke undergrave princippet om en maksimal ugentlig arbejdstid. Dette princip ønsker EL og SF udbredt til også at omfatte andre grupper, så vi kommer ud over den situation, at hviletidsre  gler undergraves af, at folk har mere end ét job. Et mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget kan ikke acceptere det kraftige indgreb i mobile lø n- modtageres frihed, som de bliver udsat for som følge af EU -direktivet. Den måde, direktivet bliver  implementeret på, betyder , at chaufførerne som den eneste lønmodt  a- gergruppe ved lov bliver pålagt at indberette til deres arbejdsgiver, hvis de har et bijob. Det indeb æ- rer, at deres arbejdsgiver i så fald skal modregne disse timer i deres faste arbejdstid , og at chauffø- rerne således skal arbejde disse timer færre for deres faste arbejdsgiver.
3 Dansk Folkeparti finder, at dette er et kraftigt indgreb i den personlige frihed til selv at planlægge ens arbejdsliv  -   en personlig frihed, som regeringen normalt sætter meget højt   ,  og en frihed, som man ikke kunne forestille sig, at en borgerlig regering ville røre ved. Samtidig er det et kraftigt a n- greb  på  den  danske  aftalemodel  fra  EU’s  side.  EU -direktivet  er  et  skridt  i  retning  af  et  indre  ar- bejdsmarked i EU og en kraftig beskæring af den danske lønmodtagers frihed. Tjóðveldisflokkurin   ,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin   var  på  tidspunktet  for  betæn   k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalg  et og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    beskæftigelsesministeren, tiltrådt af et  flertal (udvalget med undtagelse af DF): Til § 10 1) Paragraffen affattes således: »§ 10. Loven træder i kraft   den 1. juli 2005.« [Ændret ikrafttræden] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 På baggrund af folketingsvalget  den 8. februar 2005 og for at sikre en betryggende behandling af lovforslaget i Folketinget er det nødv endigt at udskyde tidspunktet for lovens ikrafttræden. Det f  o- reslås derfor, at loven træder i kraft den 1. juli 2005. Det betyder, at loven træder i kraft lidt senere i forhold til den frist, som er fastsat for at implementere direktivet i medlemsstaterne, nemlig den 23. marts 2005. Det tilsigtes samtidig med den udskudte ikrafttræden at give arbejdsmarkedets pa  rter en rimelig tid til at udnytte adgangen til i stedet at implementere direktivet ved overenskomst. En oversigt over Folketingets sammensætning er   optrykt i betænkningen. Charlotte Antonsen (V)   Erling Bonnesen (V) fmd.  Tina Nedergaard (V)   Marion Pedersen (V) Jens Vibjerg (V)   Bent Bøgsted (DF)   Colette L. Brix (DF)   Jakob Axel Nielsen (KF) Tom Behnke (KF)   Anne-Marie Meldgaard (S)    Kim Mortensen (S) nfmd.   Thomas Adelskov (S) Lone Møller (S)   Mogens Jensen (S)   Elisabeth Geday (RV)   Ole Sohn (SF) Jørgen Arbo - Bæhr (EL) Tjóðveldisflokkurin   , Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva l- get.
4 Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
5 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 19 Bilagsnr.    Titel 1 Materiale omdelt på L 144 i folketingsåret 2004  -05, 1.samling 2 Materiale fra Dft48 3 Henvendelse af 23/2-05 fra Dtf48 4 Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren 5 Henvendelse af 25/2 05 fra Fagligt Fælles Forbund 6 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 7 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 8 Pressemeddelelse om åbent samråd om lønmodtagere i vejtranspor   t- sektoren 9 Henvendelse af 15/3-05 fra Lars Ulbæk 10 Materiale modtaget den 16/3-05 fra aktionen Dtf48 11 Talepapir fra arbejdsgiverforeningen HTS i forbindelse med foretræ- de den 16. marts 2005 12 1. udkast til betænkning 13 Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren 14 Undersøgelse af status for implementering af direktiv 2002/15/EF, fra beskæftigelsesministeren 15 2. udkast til betænkning 16 3. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål  og svar vedrørende L 19 Spm.nr. Titel 1 Spm. om kommentar til henvendelse af 23/2-05 fra Dtf.48, til beskæ  f- tigelsesministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om kommentar til henvendelse af 17/1-05 fra HTS, til beskæ  f- tigelsesministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 25/2-05 fra Fag- ligt Fælles Forbund, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om, hvad forskellen er på den rutine , en selvstændig selvkøre   n- de vognmand og en chaffør har,  til beskæftigelsesministeren, og m  i- nisterens svar herpå 5 Spm. om, hvad baggrunden er for, at tivoli- og tankvogne ikke er omfattet af direktivet, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
6 6 Spm., om 48 timers arbejde over en 4-måneders -periode giver chauf- føre rne bedre helbred, når der er tale om et gennemsnit, til beskæft   i- gelsesministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm., om ministeren finder det forsvarligt at sætte 5  .000 nye chauffø- rer på gaden med 48 t under sædet, til beskæftigelsesm inisteren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om, hvordan ministeren mener at branchen vil overleve, når chauffør ernes fleksibilitet forsvinder, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om oplysning af andre grupper af lønmodtagere i  Danmark, der skal stå til regnskab over  for deres arbejdsgivere for, hvad de foreta- ger sig i deres fritid, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om at redegøre for, hvilke arbejdsmiljømæssige og trafiksi    k- kerhedsmæssige begrundels  er der er for at undtage de nedennævnte grupper fra loven, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 16. marts 2005 om samrådsspørgsmål A, og ministerens svar herpå 12 Spm. om sikring mod konkurrence fra ikkeorganiserede vognmænd  , og ministerens svar herpå 13 Spm. om revision af listen over ikkeomfattede køretøjer, og minist  e- rens svar herpå 14 Spm. om kommentar til henvendelse af 15/3-05 fra Lars Ulbæk,   Kø- benhavn, til beskæftigelsesmini  steren, og ministerens svar herpå 15 Spm. om, hvor i direktivet der ligger den forøgelse af sikkerheden, som næsten alle partier henholder sig, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 16 Spm. om baggrunden for, at biler under 3.500 kg er undtaget fra di- rektivet, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 17 Spm. om organisationer, der er blevet hørt vedrørende lovforslaget, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 18 Spm., om der er taget højde for, at behovet  for p-pladser vil stige, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 19 Spm. om, hvem der skal kontrollere, at de nye regler vedrørende o p- gørelse af arbejdstid bliver overholdt, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 20 Spm., om ikkeplanlagte pauser kan trækkes fra i arbejdstiden, til b  e- skæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 21 Spm., om ferie og feriefridage kan regnes som fritid, til beskæftige  l- sesministeren, og ministerens svar herpå 22 Spm., om direktivet strider imod mennekserettighederne, til beskæ  f- tigelsesministeren, og ministerens svar herpå
7 23 Spm. om ændringsforslag  , der indebærer, at selvstændige chauffører omfattes af loven, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 24 Spm. om, hvorfor inddragelse af selvstændige chauffører er umuligt for beskæftigelsesministeriet, når det kan lade sig gøre for Kommis- sionen i 2007, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 25 Spm. om, hvorfor det er uhensigtsmæssigt at lade udkørte selvstæ n- dige chauffører omfatte af loven, bare fordi den muligvis skal ændres i 2007, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 26 Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag, til b  e- skæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 19 Samråds - spm.nr. Titel A Samrådsspm. om årsagen til, at chauffører skal indberette, hvad de laver i deres fritid, til den vognmand, de er ansat hos, til beskæftige  l- sesministeren
8 Bilag 2 4 af udvalgets spørgsmål til beskæftigelsesministeren og dennes svar herpå Spørgsmålene og svarene er optrykt er ønske fra EL. Spørgsmål 4: Hvad er forskellen på den rutine en selvstændig selvkørende vognmand og en chauffør har? Fi n- der ministeren, at selvstændige   vognmænd er mere rutinerede end chaufførerne, da det foreslås, at de foreslåede regler først skal træde i kraft for de selvstændige efter 4 år? Svar: Jeg ved ikke, om selvstændige vognmænd generelt har mere eller mindre rutine end ansatte chau f- fører. Når d  irektivet, der ligger til grund for L 19, i artikel 2, stk. 1, fastslår, at direktivet først finder anvendelse  på  selvstændige  chauffører  fra  den  23.  marts  2009,  er  årsagen  ikke  forskel  i  rut inen vognmand og chauffør imellem, men at konsekvenserne af, at d er ikke findes arbejdstidsregler for selvstændige chauffører, først skal analyseres. At lade selvstændige vognmænd være omfattet af loven allerede fra den 23. marts 2005 ville være en markant fravigelse af princippet minimumsimplementering. Det er desuden min umiddelbare opfattelse, at hverken direktivet eller lovens regler uden videre kan anvendes på selvstændige vognmænd. For  eksempel savnes der stillingtagen til, hvorledes a r- bejdstiden  som  selvstændig  skal  kunne  kontrolleres    –  en  (selv -)registrering  for  den  selvstændige giver ikke uden videre mening. Det er derfor fornuftigt, når direktivet bestemmer, at Kommissionen forud  for  2009  må  se  nærmere  herpå  og  senest  i  2007  fremsætte  forslag  til,  hvordan  reglerne  for selvstændige  kan  udformes.  Vi  får  derfor  lej   lighed  til  senere  at  vende  tilbage  til  dette  spørgsmål. Indtil videre vil selvstændige vognmænd dog fortsat – som nu  – være omfattet af de generelle køre - /hviletidsregler. Spørgsmål 5: Hvad er baggrunde for, at f.eks. tivoli- og tankvogne ikke er omfattet af direktivet? Svar: Baggrunden for, at mobile lønmodtagere, der deltager i bestemte transporter, ikke er omfattet af direktivets regler, er, at de pågældende transporter er undtaget fra ”køre - og hviletidsforordningens anvendelsesområde. fx er køretøjer,    der bruges til transport af cirkus- og tivoliudstyr” og ”køretøjer, der   bruges   til   indsamling   af   mælk   fra   gårde   og   til   returnering   af   mælkespande   eller   af mælkepr  odukter til foderbrug” undtaget fra køre - og hviletidsreglerne i Forordning 3820/85 af 20. december 1985 og i AETR-overenskomsten. Direktivets anvendelsesområde er afgrænset til de lønmodtagere, der deltager i de af forordningen eller  AETR-overenskomsten  omfattede  transporter,  og  der  er  således  ikke  i  forbindelse  med  u d- formningen af direktivet tilføjet eller undtaget yderligere transporter. Direktivets anvendelsesomr å- de er på dette punkt direkte afledt af forordningens eller overenskomstens anvendelsesområde. Det kan konstateres, at det især har været køretøjernes indretning og faktiske anvendelse, der har været lagt vægt på ved fastlæggelsen af, hvilke transporter forordningen eller overenskomsten sku l- le regulere. Køretøjer, der anvendes til typiske myndighedsopgaver, herunder forsvarets og orden  s-
9 magtens  køretøjer,  er  således  undtaget,  mens  køretøje r,  der  anvendes  eller  er  indrettet  til  langvejs befordring af et større antal personer eller en større mængde gods erhvervsmæssigt, er kernen i k ø- re- og hviletidsreglernes anvendelsesområde. Det kan være svart at forklare, hvorfor netop lønmodtagere på tiv    oli- og mælkeindsamlingstran  s- porter ikke er omfattede af direktivets arbejdstidsregler, men baggrunden herfor er altså forordni n- gens  eller  overenskomstens  regler.  I  den  forbindelse  kan  det  nævnes,  at  Justitsministeriets,  under hvis  ressort  forordningen  og  overenskomsten  hører,  har  oplyst,  at  det  i  EU -regi  for  øjeblikket  er under overvejelse at opdatere nævnte regelsæt, herunder listen over undtagne transporter. Spørgsmål 24: I ministerens svar på L 19  – spørgsmål 23 beskriver ministeren, hvordan kommissione   n i 2007 vil fremsætte forslag om inddragelse af selvstændige chauffører. Samtidig forklarer ministeren, at han ikke  kan  se,  hvorledes  der  kan  udformes  ændringsforslag  til  lovforslaget,  der  i  dag  inddrager  de selvstændige. Vil ministeren forklare, hvorfor   det der i dag er umuligt for Beskæftigelsesministeriet, kan lade sig gøre for kommissionen i 2007? Svar: For god ordens skyld skal jeg præcisere, at det nok kan lade sig gøre at inddrage selvstændige u n- der L 19, men at jeg ikke på nuværende tidspunkt kan    give et forsvarligt bud herpå. Det skyldes, at sådanne arbejdstidsregler for selvstændige vil være forbundet både med helt pri n- cipielle  overvejelser  -  som  jeg  allerede  har  redegjort  for  i  mit  svar  på  L  19   –  spørgsmål  4,  og  en række problemstillinger, som   det nuværende lo  vforslag ikke har taget højde for, jf. mit svar på L 19 –  spørgsmål 23. En udvidelse af lovens anvendelsesområde på dette punkt vil kræve et større teknisk udredning s- arbejde. Det er derfor min opfattelse, at det fornuftigste vil være at af  vente det udredningsarbejde, som allerede med direktivet er iværksat i EU  -regi og samtidig er inden for en overskuelig tidshori- sont. Spørgsmål 26: Af ministerens svar på L 19  – spørgsmål 10 fremgår det, at der ikke er nogen trafiksikkerheds - el- ler  arbejdsmiljømæssige  grunde  til  at  undtage  en  række  nævnte  grupper  fra  loven.  Vil  ministeren fastholde,  at  disse  grupper  ikke  skal  omfattes  af  loven?  Hvis  det  er  tilfældet,  anmodes  ministeren om at yde teknisk bistand til udarbejdelse af æ  ndringsforslag. Svar: For så vidt angår at inddrage selvstændige under lovforslaget kan jeg henvise mig til mine svar på L 19 – spørgsmål 4, 23 og 24, hvor jeg mener allerede at have besvaret denne del af spørgsmålet. Med hensyn til at udvide lovens anvendelsesområde til at omfat te andre mobile lønmodtagere, fx i taxa- og bybustrafik, mener jeg umiddelbart, at det vil være en dårlig idé. Anvendelsesområdet for direktiv 2002/15/EF, der ligger til grund for L 19, er afgrænset med u   d- gangspunkt i de transporter, som køre - og hviletidsforordningen regulerer, og at inddrage lønmo d- tagergrupper, der er omfattet af et andet direktiv og som ikke er i berøring med forordningen, under L 19 vil være et brud med regelsættenes indbyrdes systematik og meget svært at gennemføre i pra k- sis. Jeg vil i den forbindelse henvise til diagrammet med tilhørende forklaring, der indgik i mit svar på L 19  - spørgsmål 11, hvoraf det fremgår, at der er vandtætte skotter mellem anvendelsesområdet for direktiv 2002/15 og anvendelsesområdet for direktiv 2003/88.    
10 Udover  at  det  vil  være  meget  kompliceret  og  meget  lidt  operationelt,  hvis  andre  lønmodtage   r- grupper skal omfattes af L 19, vil en udvidelse af anvendelsesområdet være et brud med princippet om  minimumsimplementering,  som  netop  tilsigter,  at  loven  ikke  skal  gå  videre  end  det  underli g- gende direktiv. Jeg ser mig på den baggrund ikke i stand til at give et forsvarligt bud på   et ændringsforslag som skitseret.