Til lovforslag nr. L 19
Folketinget 2004 - 05 (2. samling)
Betænkning afgivet af Arbejdsmarkedsudvalget den 0. april 2005
3. udkast
Betænkning
over
Forslag til lov om arbejdstid for mobile lønmodtagere inden for vejtrans-
portsektoren
[af beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. februar 2005 og var til 1. behandling den 1. marts 2005. Lov-
forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Tidligere behandling
Lovforslaget er en uændret genfremsættelse af lovforslag nr. L 144 fra folketingsåret 2004 -05, 1.
samling. Udvalget har fået omdelt det materiale som beskæftigelsesministeren havde sendt til ud-
valget i forbindelse med behandlingen af L 144. Den 25. februar 2005 sendte beskæftigelsesmini-
steren de indkomne høringssvar og et notat af 16. november 2004 til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Dtf.48,
Fagligt Fælles Forbund og
Lars Ulbæk.
Beskæftigelsesministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser.
Deputationer
Endvidere har Dtf.48 og arbejdsgiverforeningen HTS mundtligt over for udvalget redegjort for
deres holdning til lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til mundtlig besvarelse.
2
Spørgsmål
Udvalget har stillet 26 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse , som denne
har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
[Et flertal i udvalget (V, S, KF, RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede æn-
dringsforslag.
Et mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til<>.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget kan ikke acceptere det kraftige indgreb i mobile løn-
modtageres frihed, som de bliver udsat for som følge af EU-direktivet.
Den måde direktivet bliver implementeret på betyder, at chaufførerne, som den eneste lønmodt a-
gergruppe ved lov, bliver pålagt at indberette til deres arbejdsgiver, hvis de har et bijob. Det ind e-
bærer, at deres arbejdsgiver - i så fald - skal modregne disse timer i deres faste arbejdstid og at
chaufførerne således skal arbejde disse timer færre for deres faste a rbejdsgiver.
Dansk Folkeparti finder, at dette er et kraftigt indgreb i den personlige frihed til selv at planlægge
sit arbejdsliv. En personlig frihed som regeringen normalt sætter meget højt. En frihed som man
ikke kunne forestille sig, at en borgerlig regering ville røre ved. Samtidig er det et kraftigt angreb på
den danske aftalemodel fra EU’s side. EU-direktivet er et skridt i retning af et indre arbejdsmarked i
EU og en kraftig beskæring af den danske lønmodtagers frihed.]
Tjóðveldisflokkurin , Inuit Ataqatigiit, Siumut, og Fólkaflokkurin var på tidspunktet for betæn k-
ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Æ n d r i n g s f o r s l a g
Af beskæftigelsesministeren, tiltrådt af et flertal (V, S, KF, RV ):
Til § 10
1) Paragraffen affattes således:
»§ 10. Loven træder i kraft 1. juli 2005
.«
[Ændret ikrafttræden]
B e m æ r k n i n g e r
Til nr. 1
På baggrund af folketingsvalg et 8. februar 2005 og for at sikre en betryggende behandling af lov-
forslaget i Folketinget er det nødvendigt at udskyde tidspunktet for lovens ikrafttræden. Det foreslås
derfor, at loven træder i kraft den 1. juli 2005. Det betyder, at loven træder i kraft lidt senere i for-
hold til den frist, som er fastsat for at implementere direktivet i medlemsstaterne, som er den 23.
3
marts 2005. Det tilsigtes samtidig med den udskudte ikrafttræden at give arbejdsmarkedets parter en
rimelig tid til at udnytte adgangen til i stedet at implementere direktivet ved overenskomst.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.[ Der gøres opmærksom
på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindre tal ved afstemning
i Folketingssalen.]
Charlotte Antonsen (V) Erling Bonnesen (V) fmd. Tina Nedergaard (V) Marion Pedersen (V)
Jens Vibjerg (V) Bent Bøgsted (DF) Colette L. Brix (DF) Jakob Axel Nielsen (KF)
Tom Behnke (KF) Anne-Marie Meldgaard (S) Bjarne Laustsen (S) nfmd. Jan Petersen (S)
Lone Møller (S) Mette Frederiksen (S) Elisabeth Geday (RV) Ole Sohn (SF)
Jørgen Arbo
-
Bæhr (EL)
Tjóðveldisflokkurin , Inuit Ataqatigiit, Siumut, og Fólkaflokkurin havde i kke medlemmer i udval-
get.
Folketingets sammensætning
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52
Enhedslisten (EL)
6
Socialdemokratiet (S)
47
Tjóðveldisflokkurin (TF)
1
Dansk Folkeparti (DF)
24
Inuit Ataqatigiit (IA)
1
Det Konservative Folkeparti (KF)
18
Siumut (SIU)
1
Det Radikale Venstre (RV)
17
Fólkaflokkurin (FF)
1
Socialistisk Folkeparti (SF)
11
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 19
Bilagsnr. Titel
1
Materiale omdelt på L 144 i folketingsåret 2004 -05, 1.samling
2
Materiale fra aktionen Dft.48
3
Henvendelse af 23/2-05 fra Dtf.48
4
Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
5
Henvendelse af 25/2 05 fra Fagligt Fælles Forbund om L 19 forslag
til lov om arbejdstid for mobile lønmodtagere inden for vejtransport-
sektoren
6
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
7
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
8
Pressemeddelelse om åbent samråd om lønmodtagere i vejtranspor t-
sektoren
9
Henvendelse af 15/3-05 fra Lars Ulbæk
10
Materiale modtaget den 16/3-05 fra Dtf.48
11
Talepapir fra foretræde den 16. marts 2005
12
1. udkast til betænkning
13
Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
14
Undersøgelse af status for implementeringge af direktiv 2002/15/EF,
fra beskæftigelsesministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 19
Spm.nr.
Titel
1
Spm. om kommentar til henvendelse af 23/2-05 fra Dtf.48, til beskæf-
tigelsesministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om kommentar til henvendelse af 17/1-05 fra HTS, til beskæf-
tigelsesministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm. om ministerens kommentar af henvendelsen af 28/2 05 om ar-
bejdstider i vejtransportsektoren, til beskæftigelsesministeren, og mi-
nisterens svar herpå
4
Spm. om, hvad forskellen på den rutine en selvstæn dig selvkørende
vognmand og en chaffør har, til beskæftigelsesministeren, og ministe-
rens svar herpå
5
Spm. om, hvad baggrunden er for, at tivoli- og tankvogne ikke er
omfattet af direktivet, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå
6
Spm. om 48 timers arbejde over en 4 måneders periode giver chaff ø-
5
rene bedre helbred, når der er tale om et gennemsnit, til beskæftige l-
sesministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm. om ministeren finder det forsvarligt at sætte 5000 nye chauffø-
rer på gaden med 48 tons under sædet, til beskæftigelsesministeren,
og ministerens svar herpå
8
Spm. om, hvordan ministeren mener, at branchen vil overleve, når
chaufførnes fleksibilitet forsvinder, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå
9
Spm. om oplysning af andre grupper af lønmodtagere i Danmark der
skal stå til regnskab overfor deres arbejdsgivere for hvad de foretager
sig i deres fritid, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå
10
Spm. om at redegøre for, hvilke arbejdsmiljømæssige og trafiksik-
kerhedsmæssige begrundelser, der er for at undtage de nedennævnte
grupper fra loven, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå
11
Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 16. marts 2005
om samrådsspørgsmål A, og ministe rens svar herpå
12
Spm. om sikring mod konkurrence fra ikke-organiserede , og ministe-
rens svar herpå
13
Spm. om revision af listen over ikke-omfattede køretøjer, og ministe-
rens svar herpå
14
Spm. om kommentar til henvendelse af 15/3-05 fra Lars Ulbæk, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
15
Spm. om, hvor i direktivet, der ligger den forøgelse af sikkerheden,
som næsten alle partier henholder sig, til beskæftigelsesministeren,
og ministerens svar herpå
16
Spm. om baggrunden for, at biler under 3500 kg er undtaget fra di-
rektivet, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
17
Spm. om organisationer der er blevet hørt vedrørende lovforslaget, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
18
Spm. om der er taget højde for, at behovet for p-pladser vil stige, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
19
Spm. om, hvem der skal kontrollere, at de nye regler vedrørende op-
gørelse af arbejdstid bliver overholdt, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå
20
Spm. om ikke planlagte pauser kan trækkes fra i arbejdstiden, til be-
skæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
21
Spm. om ferie og feriefridage kan regnes som fritid, til beskæftigel-
sesministeren, og ministerens svar herpå
22
Spm. om direktivet strider imod mennekserettighederne, til beskæfti-
gelsesministeren, og ministerens svar herpå
23
Spm. om ændringsforslag der indebærer, at selvstændige chauffører
6
omfattes af loven, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå
24
Spm. om, hvorfor inddragelse af selvstændige chauffører er umuligt
for beskæftigelsesministeriet, når det kan lade sig gøre for kommisi o-
nen i 2007, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
25
Spm. om, hvorfor det er uhensigstmæssigt at lade udkørte selvstæ
n-
dige chauffører omfatte af loven, bare fordi den muligvis skal ændres
i 2007, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
26
Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag, til be-
skæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 19
Samråds -
spm.nr.
Titel
A
Samrådsspm. om årsagen til, at chauffører skal indberette, hvad de
laver i deres fritid til den vognmand, de er ansat hos, til beskæftigel-
sesministeren