Til lovforslag nr. L 19 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Betænkning afgivet af Arbejdsmarkedsudvalget den 0. april 2005 2. udkast Betænkning over Forslag til lov om arbejdstid for mobile lønmodtagere inden for vejtrans- portsektoren [af beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)] 1. Ændringsforslag Beskæftigelsesministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 23. februar 2005 og var til 1. behandling den 1. marts 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. Tidligere behandling Lovforslaget  er  en  uændret  genfremsættelse  af  lovforslag  nr.  L  144  i  folketingsåret  2004 -05,  1. samling.  Udvalget  har  fået  omdelt  høringssvar  og  det  høringsnotat,  som  beskæf tigelsesministeren sendte til udvalget i forbindelse med behandlingen af L 144. Den 25. februar 2005 sendte beskæfti- gelsesministeren  de indkomne høringssvar og et notat af 16. november 2004 til udvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra: Dtf.48, Fagligt Fælles Forbund og Lars Ulbæk. Beskæftigelsesministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser. Deputationer Endvidere  har  Dtf.48  og  arbejdsgiverforeningen  HTS  mundtligt  over  for  udvalget  redegjort  for deres holdning til lovforslaget. Samråd Udvalget har stillet 1 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til mundtlig besvarelse.
2 Spørgsmål Udvalget  har  stillet  23  spørgsmål  til  beskæftigelsesministeren  til  skriftl ig  besvarelse,  som  denne har besvaret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger [Et flertal i udvalget () indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede ændringsforslag. Et mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til<>. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget kan ikke acceptere det kraftige indgreb i mobile løn- modtageres frihed, som de bliver udsat for som følge af EU-direktivet. Den måde direktivet bliver implementeret på betyder, at chaufførerne, som den eneste lønmodt  a- gergruppe ved lov, bliver pålagt at indberette til deres arbejdsgiver, hvis de har et bijob. Det ind e- bærer,  at  deres  arbejdsgiver  -  i  så  fald   -  skal  modregne  disse  timer  i  deres  faste  arbejdstid  og  at chaufførerne således skal arbejde disse timer færre for deres faste  arbejdsgiver. Dansk Folkeparti finder, at dette er et kraftigt indgreb i den personlige frihed til selv at planlægge sit  arbejdsliv.  En  personlig  frihed  som  regeringen  normalt  sætter  meget  højt.  En  frihed  som  man ikke kunne forestille sig, at en borgerlig regering ville røre ved. Samtidig er det et kraftigt angreb på den danske aftalemodel fra EU’s side. EU-direktivet er et skridt i retning af et indre arbejdsmarked i EU og en kraftig beskæring af den danske lønmodtagers frihed.] Tjóðveldisflokkurin   ,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut,  og  Fólkaflokkurin   var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    beskæftigelsesministeren, tiltrådt af et <>tal ( ): Til § 10 1) Paragraffen affattes således: »§ 10. Loven træder i kraft 1. juli 2005« [Ændret ikrafttræden] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 På baggrund af folketingsvalget 8. februar  2005 og for at sikre en betryggende behandling af lov- forslaget i Folketinget er det nødvendigt at udskyde tidspunktet for lovens ikrafttræden. Det foreslås derfor, at loven træder i kraft den 1. juli 2005. Det betyder, at loven træder i kraft lidt senere i for- hold  til  den  frist,  som  er  fastsat  for  at  implementere  direktivet  i  medlemsstaterne,  som  er  den  23. marts 2005. Det tilsigtes samtidig med den udskudte ikrafttræden at give arbejdsmarkedets parter en rimelig tid til at udnytte adgangen til i stedet at implementere direktivet ved overenskomst.
3 En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.[ Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstem ning i Folketingssalen.] Charlotte Antonsen (V)   Erling Bonnesen (V) fmd.  Tina Nedergaard (V)   Marion Pedersen (V) Jens Vibjerg (V)   Bent Bøgsted (DF)   Colette L. Brix (DF)   Jakob Axel Nielsen (KF) Tom Behnke (KF)   Anne-Marie Meldgaard (S)   Bjarne Laustsen (S) nfmd.  Jan Petersen (S) Lone Møller (S)   Mette Frederiksen (S)   Elisabeth Geday (RV)   Ole Sohn (SF) Jørgen Arbo - Bæhr (EL) Tjóðveldisflokkurin   ,  Inuit Ataqatigiit, Siumut, og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer  i udval- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
4 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 19 Bilagsnr.    Titel 1 Materiale omdelt på L 144 i folketingsåret 2004  -05, 1.samling 2 Materiale fra aktionen Dft.48 3 Henvendelse af 23/2-05 fra Dtf.48 4 Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren 5 Henvendelse af 25/2 05 fra Fagligt Fælles Forbund om L 19 forslag til lov om arbejdstid for mobile lønmodtagere inden for vejtransport- sektoren 6 Udkast til tidsplan 7 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 8 Pressemeddelelse om åbent samråd om lønmodtagere i vejtranspor  t- sektoren 9 Henvendelse af 15/3-05 fra Lars Ulbæk 10 Materiale modtaget den 16/3-05 fra Dtf.48 11 Talepapir fra foretræde den 16. marts 2005 12 1. udkast til betænkning 13 Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren 14 Undersøgelse af status for implementeringge af direktiv 2002/15/EF, fra beskæftigelsesministeren Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L  19 Spm.nr. Titel 1 Spm. om kommentar til henvendelse af 23/2-05 fra Dtf.48, til beskæf- tigelsesministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om kommentar til henvendelse af 17/1-05 fra HTS, til beskæf- tigelsesministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om ministerens kommentar af henvendelsen af 28/2 05 om ar- bejdstider i vejtransportsektoren, til beskæftigelsesministeren, og mi- nisterens svar herpå 4 Spm. om, hvad forskellen på den rutine en selvstændig selvkørende vognmand og en chaffør har, til beskæftigelsesministeren, og ministe- rens svar herpå 5 Spm. om, hvad baggrunden er for, at tivoli- og tankvogne ikke er omfattet af direktivet, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om 48 timers arbejde over en 4 måneders periode giver c haffø-
5 rene bedre helbred, når der er tale om et gennemsnit, til beskæftige l- sesministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om ministeren finder det forsvarligt at sætte 5000 nye chauffø- rer på gaden med 48 tons under sædet, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om, hvordan ministeren mener, at branchen vil overleve, når chaufførnes fleksibilitet forsvinder, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om oplysning af andre grupper af lønmodtagere i Danmark der skal stå til regnskab overfor deres arbejdsgivere for hvad de foretager sig i deres fritid, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om at redegøre for, hvilke arbejdsmiljømæssige og trafiksik- kerhedsmæssige begrundelser, der er for at undtage de nedennævnte grupper fra loven, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 16. marts 2005 om samrådsspørgsmål A, og ministerens svar herpå 12 Spm. om sikring mod konkurrence fra ikke-organiserede , og ministe- rens svar herpå 13 Spm. om revision af listen over ikke-omfattede køretøjer, og ministe- rens svar herpå 14 Spm. om kommentar til henvendelse af 15/3-05 fra Lars Ulbæk, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 15 Spm. om, hvor i direktivet, der ligger den forøgelse af sikkerheden, som næsten alle partier henholder sig, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 16 Spm. om baggrunden for, at biler under 3500 kg er undtaget fra di- rektivet, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 17 Spm. om organisationer der er blevet hørt vedrørende lovforslaget, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 18 Spm. om der er taget højde for, at behovet for p-pladser vil stige, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 19 Spm. om, hvem der skal kontrollere, at de nye regler vedrørende op- gørelse af arbejdstid bliver overholdt, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 20 Spm. om ikke planlagte pauser kan trækkes fra i arbejdstiden, til be- skæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 21 Spm. om ferie og feriefridage kan regnes som fritid, til beskæftigel- sesministeren, og ministerens svar herpå 22 Spm. om direktivet strider imod mennekserettighederne, til beskæfti- gelsesministeren, og ministerens svar herpå 23 Spm. om ændringsforslag der indebærer, at selvstændige chauffører
6 omfattes af loven, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 19 Samråds - spm.nr. Titel A Samrådsspm. om årsagen til, at chauffører skal indberette, hvad de laver i deres fritid til den vognmand, de er ansat hos, til beskæftigel- sesministeren