C:\ConvertIt\DocFolder\$ASQ158718.DOC
Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 5 af
7. april 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L 18
bilag 5).
Spørgsmål nr. 5:
Er en polsk arbejder, der arbejder i Danmark for en polsk virksomhed, men
som må vurderes ikke at være lovli gt udstationeret i Danmark og dermed
mangler dansk arbejdstilladelse, dækket af den danske LG -ordning efter
lovforslaget?
Svar:
I den transnationale situation er det et afgørende kriterium for at få dækning
fra den danske løngarantiordning - LG, at lønmodtageren sædvanligvis udfø-
rer eller har udført sit arbejde i Danmark. Dette krav fremgår af § 8a i det
ændrede insolvensdirektiv og af L 18 § 1, stk. 2.
Af bemærkningerne (til § 1, nr. 2, i L 18) fremgår det, at dækningen ikke vil
omfatte udstationerede lønmodtagere i Danmark, da disse sædvanligvis ud-
fører arbejde i et andet land end Danmark og kun midlertidigt udfører arbej-
de her i landet. Der er henvist til § 3 i lov om udstationering af lønmodtage-
re, der gennemførte direktiv 96/71/EF af 16. december 1996 om udstatione-
ring af arbejdstagere som led i tjenesteydelser.
Herudover gælder ifølge overgangsordningen for statsborgere fra de nye øst-
europæiske EU-lande, at disse bortset fra udstationeringssituationen
ikke
kan tage beskæftigelse i Danmark, før de får en opholds - og arbejdstilladelse
fra Udlændingestyrelsen. Det er min opfattelse, at der først med opholds- og
arbejdstilladelsen i denne situation bliver tale om sædvanligt arbejde i Dan-
mark. Derfor er det også min vurdering, at en polsk lønmodtager , der arbej-
der ulovligt i Danmark - udsendt af en polsk virksomhed, ikke kan anses for
at have sædvanligt arbejde i Danmark.
Jeg gør dog for god ordens skyld opmærksom på, at hvorvidt kravet om
sædvanligvis at have sit arbejde i Danmark er opfyldt, beror på en konkret
vurdering, som det i sidste ende henhører under domstolene at afgøre, her-
under til fortolkning af EF-domstolen.
April 2005
Vores sag
-