Side 1 Skatteministeriet J.nr.   2005-023-0027 Den Til Folketingets Finansudvalg L    175 -   Forslag til finanslov for finansåret 2006. Vedr. § 9 Skatteministeriet . Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr.    1 og 2 af 5. september 2005. Kristian Jensen /  Klaus Kjeldsen
Side 2 Spørgsmål 2 Ad § 9. ad anmærkning nr. 105 I anmærkningen anføres det: ”Der kan opkræves gebyrer af en sådan størrelse sorden, at betalinger  kan  dække  de  omkostninger,  der  er  f  orbundet  med  administrationen. Sådanne  omkostninger  omfatter  et  kalkuleret  provenutab,  opgjort  på  baggrund  af forventninger   til   debitorernes   betalingsevne.   Restanceområdet   o pfattes   i   denne sammenhæng som et gebyrområde.” Ministeren bedes redegøre for baggr unden for denne anmærkning og herunder specielt redegøre for bety   dningen af det 2. punktum. Svar: Anmærkningen  kom  ind  i  Finansloven  for  finansåret  1999  som  nr.  103  til  §  7 Finansministeriet i forbindelse med Finansstyrelsens (nu Økonomistyrelsen) overga  ng til statsvirksomhed. Restanceområdet var første fase af Finansstyrelsens overgang til statsvirksomhed.   Området   blev   finansieret   ved   en   kombination   af   gebyrer   fra debitorerne og provision fra fordringshaverne (opdragsgiverne) og blev efter en kort overgangsperiode finansieret uden driftsudgiftsbevilling. Restanceområdet blev ved ressortomlægning overført til Skattem inisteriet, Told- og Skattestyrelsen i 2002. I den forbindelse blev tekstanmærkningen overført til § 9. Gebyrerne  er  fastsat  under  hensyn  til  de  omkostninger,  der  er  forbundet  med  den pågældende ydelse, jf. cirkulære nr. 38 af 16. marts 1988 om statslige myndigheders fastsættelse af gebyrer for særlige ekspeditioner m.v. De primære gebyrtyper er: Oprettelse, opkrævning, rykker og lønindeholde lse. For alle gebyrtyperne gælder, at gebyret dækker de faktiske omkostninger til po rto, brevpapir mv. samt omkostninger til ekspedition af skriftlige og telefoniske ekspeditioner, der knytter sig til den pågældende eksp   editionstype. Gebyrerne er fastsat sådan, at disse dækker omkostningerne for hver ekspeditionstype. Der   er   kalkuleret   med,   at   ikke   alle   gebyrer   kan   inddrives.   For   at   skabe   fuld indtægtsdækning og gøre området selvfinansierende er der kalkuleret med en forventet inddrivelsesfaktor. Gebyrsatserne er fastsat således, at de gebyrer, der betales, fuldt ud dækker omkostningerne, herunder de gebyrer, der ikke kan inddr  ives. Gebyrernes  størrelse  er:  oprettelse  100  kr.  opkrævning  5  kr.  (ved  betaling  over betalingsservice eller netbank) eller 10 kr. (ved betaling over giro), rykker 50 kr. og lønindeholdelse 200 kr. Det  bemærkes,  at  administrationen  af  inddrivelse  af  gæld  til  det  o ffentlige  på  det omhandlede  gebyrområde  foretages  med  mange  a utomatiske  procedurer  og  i  vidt
Side 3 omfang uden manuel sagsbehandling. Det tilføjes, at gebyrerne, som følge af fortsatte effektiviseringer,   har   været   uændrede   siden   1999   og   fortsat   fuldt   ud   dækker omkostningerne ved administrationen. Udover  de  nævnte  ekspeditionstyper,  der  er  gebyrfinansierede,  a  dministreres  også opgaver,  der  finansieres  ved  provision  fra  fordringshaverne.  Det  drejer  sig  om ekspeditionstyper,   hvor   det   ikke   findes   naturligt   eller   rimeligt   at   finansiere omkostningerne ved gebyrer fra debitorerne, fx behandling af gældssanering, akkord, andre bosager og klager. Omkostningerne til administration af disse ekspeditionstyper finansieres  ved  provision  fra  fordringshaverne  jf.  tekstanmærkning  nr.106  til  §  9. Provisionstaksten  udgør  5  %  af  inddrevne  beløb.  For  studiegældsområdet  udgør provisionstaksten 4,9 %.