Folketingets Finansudvalg Økonomi   - og Erhvervsministeriets bidrag til FFL 2006 Økonomi  -  og  Erhvervsministeriets  samlede  bevilling  på  FFL  2006  kan opgøres  til  ca.  1.250  mio.  kr.  i  2006,  heraf  vedr ører  ca.  1.150  mio.  kr. drift og løn, mens knap 100 mio. kr. udgøres af tilskudsmidler, jf. tabel 1 og 2. Fordelingen af det samlede beløb på tilskudsordninger og ministe  r- områdets institutioner fremgår af b  ilag 1. Tabel 1. Den samlede tilskuds- og driftsbevilling på FFL 2006 Mill. kr. 2005 (1) 2006 2007 2008 2009 Tilskud 200,6 82,2 220,7 328,1 273,1 Drift 1186,3 1159,7 1132,8 1110,8 1073,9 I alt 1386,9 1241,9 1353,5 1438,9 1347,0 Tabel 2. Driftsbevilling på FFL 200 6 Mill. kr. 2005 (1) 2006 2007 2008 2009 Øvrig drift 425,3 409,9 403,7 397,1 379,7 Lønsum 761,0 749,8 729,1 713,7 694,2 I alt 1186,3 1159,7 1132,8 1110,8 1073,9 (1) 2005 er opregnet til løn- og prisniveauet for 2006. I tabel 1 og 2 er der taget højde for ressortoverførslen vedr  ørende  energi- delen til Transport- og Energiministeriet.  I alt er der flyttet ca. 675 mio. kr. til Transport- og Energiministeriet, heraf ca. 225 mio. kr. driftsmidler og 450 mio. kr. tilskudsmidler. Økonomi  -  og  Erhvervsministeriets  driftsbevilling  falder  med  26,6  mio. kr. fra 2005 til 2006. Ministeriets driftsbevilling reduceres med 2% årligt som følge  af den  generelle pligttalsbesparelse. Endvidere er der bortfald af  midlertidige  bevillinger.  Hertil  kommer  ændringer  som  følge  af  bu   d- getforbedringer, nye initiativer samt tekniske ændringer. D  isse ændringer gennemgås  i nedenstående. Økonomi  - og Erhvervsministeriets tilskudsramme falder med 118,4 mio. kr.  fra  2005  til  2006.  Ændringen  skyldes  først  og  f    remmest  en  teknisk ændring  vedrørende     de  maritime  bevillinger.  Hertil  kommer  ændrede skøn   for  indtægter/udgifter  samt  nye  initiativer.  Disse  ændringer  ge n- nemgås  også i nedenstående. 29. august 2005 Eksp.nr. 209859 /rfb-dep
2/5 Nye initiativer på FFL 2006 i fo rhold til FL 2005 Økonomi  - og Erhvervsministeriets FFL 2006-bidrag indeholder i forhold til det på FL 2005 af satte følgende  nye initiativer, jf. tabel 3: Tabel 3: Nye initiativer på FFL 2006 Mill. kr. 2006 2007 2008 2009 Iværksætteri 35,0 35,0 35,0 35,0 Turisme 12,3 11,3 9,8 8,8 EU-statistik 4,7 3,5 4,3 2,9 Administrative lettelser 6,0 7,0 6,0 6,0 I alt   58,0 56,8 55,1 52,7 Note: Det positive fortegn angiver en forøget udgiftsbevilling. Iværksætterområdet På FFL  2006 er der under de generelle reserver på § 35  afsat 35 mio. kr. årligt i perioden 2006 -09 –   i alt 140 mio. kr. - til iværksætter området . Re- serven skal bidrage til at opfylde regeringens ambition om, at Danmark i 2010  skal  være  i  den  europæiske  elite  på  iværksætterområdet.  Herunder ambitionen  om,  at  Danmark  i  2015  er  blandt  de samfund  i  verden,  hvor der nystartes flest vækstvir  ksomheder. Den konkrete udmøntning  af midlerne  fastlægges     i forbindelse med  for- handlingerne om FL 2006, men skal anvendes til at styrke vækst i nysta  r- tede virksomheder og blandt mindre og mellemstore virksomheder. Mid- lerne kan anvendes til at styrke adgangen til kapital og kompetencer, her- under  fx  styrkelse  af  adgangen  til  risikovillig  kapital,  styrkelse  af  viden og adgang til netværk inden for salg, marketing og indtrængning på gl o- bale markeder. Turisme Merbevillingen på turismeområdet sikrer, at de samlede bevillinger p  å t u- rismeområdet fortsætter på stort set samme niveau i 2006 som i 2005. Den turismepolitiske handlingsplan, som ophører med udgangen af 2005, afløses af en turismepolitisk vækstplan fra 2006. Af merbevillingen går 7,5 mio. kr. årligt i 2006 og 2007 samt  7,0 mio. kr. årligt i 2008 og 2009 til den turismepolitiske vækst  plan. Der afsættes i alt 12,0 mio. kr. til den turismepolitiske vækstplan i 2006. Desuden sikres det, at VisitDenmark får en bevilling svarende til det n u- værende niveau   - dog med en fremtidig effektiviseringsbesparelse på n i- veau med det der gælder for staten i øvrigt. Af merbevillingen tilføres V i- sitDenmark 4,8 mio. kr. i 2006, 3,8 mio. kr. i 2007, 2,8 mio. kr. i 2008 samt 1,8 mio. kr. i 2009. Der afsættes i alt 112,0 mio. kr. til VisitDe  n- mark i 2006.
3/5 Endelig fortsætter det statslige tilskud til turismeindsatsen i Øresundsr e- gionen på det nuværende niveau som følge af forhandlingsresultatet om Københavns Kommunes forhold i 2006. EU-statistik Danmarks Statistik tilføres 3 -5 mio. kr. årligt til  EU-hjemlet statistik. Den nye statistik relaterer sig til bedre data vedrørende EU -landenes BNP samt ny regionalstatistik i henhold til NUTS-forordningen. Bevillingsløftet er med til at sikre, at Danmarks Statistik kan levere en stort set uændret statist  ikproduktion på øvrige områder, idet der dog fo   r- udsættes en effektiviseringsfremgang på niveau med den ø vrige stats.   Administrative lettelser På FL05 var bevillingen til administrative lettelser ca. 60 mio. kr. i 2005.   På baggrund af ophør af de midler  tidige bevillinger vedrørende erhverv s- regulering og digitale forvaltningsløsninger, som primært har været a n- vendt til udvikling af redskaber til AMVAB-målinger og tværgående d i- gitale løsninger, var der på FL05 afsat ca. 29 mio. kr. i 2006. På FFL06 er der  afsat yderligere 6,0 mio. kr., så bevillingen til admin i- strative lettelser i 2006 vil væ  re ca. 35,0 mio. kr. Budgetforbedringer på FFL 2006 i forhold til FL 2005 Økonomi  - og Erhvervsministeriets FFL 2006-bidrag indeholder i forhold til det på FL 2005 af satte føl gende budgetforbedringer, jf. tabel 4: Tabel 4: Budgetforbedringer på FFL 2006 Mill. kr. 2006 2007 2008 2009 Taxametermidler til Kogtved Søfartsskole -7,0 -7,0 -7,0 -7,0 Gebyrdækning af kontrol og tilsyn -1,5 -3,5 -3,5 -3,5 I alt   -8,5 -10,5 -10,5 -10,5 Note: Det negative fortegn angiver en mindre udgiftsbevilling. Taxametermidler til Kogtved Søfartsskole Der er overskydende taxametermidler i relation til de maritime uddannel- ser svarende til 7,0 mio. kr. årligt. Det skyldes  A.P. Møller    fremover fi- nansierer   første   semester   af   A.P.   Møller  -aspiranternes   uddannelse   på Kogtved Søfartskole i Svendborg. Gebyrdækning af kontrol og tilsyn I forbindelse med FFL 2006 har regeringen  indbudgetteret et provenu på ca.  20  mio.  kr.  fra  øget  indtægtsdækning  af erhvervsrettede  kontrol-  og tilsynsaktiviteter. Det  betyder  på  Økonomi   -  og  Erhvervsministeriets  område,  at  der  fra  og med 2006 sker en gebyrfinansiering vedrørende   afprøvning af fyrværkeri som grundlag for typegodkendelse. Fra og med 2007 sker der endvidere
4/5 en  gebyrfinansiering  vedrørende   ordningerne  autorisation  af  elinstallatø- rer, virksomheder og tilhørende SKS -ordning og 5-årig fornyelse af aut o- risationen . Tekniske ændringer på FFL 2006 i forhold til FL 2005 Økonomi  - og Erhvervsministeriets FFL 2006-bidrag indeholder i forhold til det på FL 2005 afsatte følgende t  ekniske ændringer  , jf. tabel 5: Tabel 5: Tekniske ændringer   på FFL 2006 Mill. kr. 2006 2007 2008 2009 Overgang til omkostningsbevillinger 14,9 19,0 17,0 17,0 Budgetregulering vedr. maritime bevillinger -235,0 -111,0 0,0 0,0 Budgetregulering vedr. BBR 0,0 5,3 5,3 5,3 I alt   -220,1 -86,7 22,3 22,3 Note: Negativt fortegn angiver mindre udgiftsbevilling. Positivt fortegn angiver forøget udgiftsbevilling/en mindre indtægt  . Overgang til omkostningsbevillinger Erhvervs-  og  Selskabsstyrelsen  deltager  på  Økonomi   -  og  Erhvervsmini- steriets område som forsøgsinstitution i forbindelse med FFL 2006 vedr  ø- rende  overgangen  til  omkostningsbevillinger,  jf.  Akt  163  24/6  2004.  I forbindelse  med  overgangen  justeres  driftsbevillingen,  så  den  fremover afspejler styrelsens omkostninger frem for udgifter. Merbevillingen er så- ledes  udelukkende  en  teknisk  ændring  og  ikke  udtryk  for  en  ændring  i Erhvervs- og Selskabsstyrelsens aktivitetsniveau. Budgetregulering vedrørende maritime bevillinger Der er indsat en negativ budgetregulering i 2006 og 2007 på henholdsvis -235,0 mio. kr. og -111,0 mio. kr. vedrørende maritime bevillinger. De n- ne budgetregulering er imidlertid rent teknisk, idet den vil blive fuldt ud kompenseret  ved  en  tilsvarende  indtægt  fra  omdannelsen  af  Danmarks Skibskreditfond i 2005 til finansiering af eksisterende maritime bevillin- ger i 2006 og 2007, jf. Akt 94 16/3 2005. Indtægt  en fra omdannelsen af Danmarks  Skibskreditfond  optages  på  TB  2005  på  en  rese  rvationsbevil- ling og videreføres til 2006 og 2007. Budgetregulering vedrørende BBR På FL 2005 er der indbudgetteret en budgetregulering under Erhvervs - og Byggestyrelsen på  -15,0 mio. kr. fra og med 2007 og frem. Beløbet udgør den forventede statslige DUT-kompensation ved en overførsel af BBR fra kommunerne til staten. På FFL 2006 er beløbet reduceret til   -10,0 mio. kr. Ændrede skøn for indtægter/udgifter på FFL 2006 i forhold til FL 2005 Økonomi  - og Erhvervsministeriets FFL 2006-bidrag indeholder i forhold til  det  på  FL  2005  afsatte  følgende  ændrede  skøn  for  indtæ gter/udgifter, jf. tabel 6:
5/5 Tabel 6: Ændrede skø n for indtægter/udgifter   på FFL 2006 Mill. kr. 2006 2007 2008 2009 Lavere indtægt i Danmarks Erhvervsfond 3,9 3,9 3,9 3,9 Øgede renteudgifter til eksportfinansiering 41,5 101,5 101,5 76,5 Øget dividende fra Nordisk Investeringsbank -50,0 0,0 0,0 0,0 I alt   -4,6 105,4 105,4 80,4 Note: Negativt fortegn angiver en øget indtægt.    Positivt fortegn angiver en mindre ind- tægt  /øget udgift . Danmark Erhvervsfond De enkelte års indtægter i Danmarks Erhvervsfond er stærkt afhængige af udviklingen i valutakurser og renten samt betalinger og nedskrivninger på politiske fordringer. Den forventede indtægt er således baseret på et fo r- sigtigt  skøn.  Ved  den  forve ntede  lavere  indtægt  er  der  udgangspunkt i uforandrede valutakurser, men et stigende renteniveau. Eksportfinansiering - renteudligningsordning Renteudligningsordningen  sikrer,  at  pengeinstitutterne  på  basis  af  opl å- ning til variabel rente i pengemarkedet kan yde eksportkreditter med lang kredittid  til  fast  rente  i  overensstemmelse  med  de  minimumsrentesatser (CIRR-renter), som fastsættes i OECD  -regi. Udgifter til eksportfinansie- ring stiger som følge af en forventning om stigende renter, men uforan d- rede valutakurser, på CIRR -porteføljen. Nordisk Investeringsbank Der  er  budgetteret  med  øgede  indtægter  fra  Danmark  Investeringsbank som følge af en øget dividende.