Notat
27. oktober 2005
J. nr. 10-222
Supplerende svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 5 stillet den
2. september 2005 vedr. L 175, § 7
I besvarelsen af Finansudvalgets spørgsmål nr. 5 af 2. september 2005 vedr. L
175, §7 har Finansministeriet oplyst, at der ikke umiddelbart kan udarbejdes re-
præsentative skøn for effekten for den enkelte kommunes økonomi af forslaget
om at nedsætte den maksimale forældrebetalingsandel fra 33 til 25 pct. for børn
under 3 år i 2006. Som anført i besvarelsen benyttes det anvendte modelgrundlag
generelt kun til beregninger på landsplan og ikke til at skønne over effekter på
kommuneniveau, bl.a. på grund af stikprøveusikkerhed for især mindre kommu-
ner samt ufuldstændige oplysninger om enkelte kommuner.
Beregningerne med lovmodellens daginstitutionsmodel er efterfølgende udvidet til
at omfatte en 10 pct.s stikprøve af befolkningen mod tidligere en 3,3 pct.s stik-
prøve. Det indebærer isoleret set større sandsynlighed for repræsentativitet for de
mindre kommuner, men som i de oprindelige beregninger er der fortsat usikker-
hed i opgørelsen for enkeltkommuner, som udover stikprøvens størrelse blandt
andet knytter sig til indberettede forældrebetalingsandele og indkomstgrundlag, jf.
forbeholdene nedenfor.
Med udgangspunkt i det udvidede beregningsgrundlag har Finansministeriet efter-
følgende udarbejdet skøn for den isolerede effekt af forslaget på den samlede
forældrebetaling i de enkelte kommuner,
nedenfor. Disse oplysninger
indgår i beslutningsgrundlaget for gennemførelsen af forslaget og fremlægges på
den baggrund for Finansudvalget.
Samlet set skønnes forældrebetalingen for kommunale dagtilbud at falde med
cirka 503,1 mio. kr. for den del, der umiddelbart kan fordeles på kommuneniveau
(ekskl. afledte effekter) i 2006.1 Effekten er korrigeret for moms mv. efter de
samme principper som ved udarbejdelsen af skønnet i forbindelse med DUT-
forhandlingerne.
Den beregnede ændring i egenbetalingen på kommuneniveau i 2006 er i tabel 1
sammenlignet med en beregningsteknisk kompensation for den enkelte kom-
mune. Denne kompensation er beregnet som en fordeling via bloktilskudsnøglen
af et beløb på 503,1 mio. kr., svarende til den beregnede samlede ændring i egen-
betalingen for kommunerne under ét. Forskellen mellem den beregningstekniske
kompensation svarende til bloktilskudsnøglen og ændringen i egenbetalingen i den
1Knap 9 mio. kr. kan ikke umiddelbart fordeles på kommuneniveau.