SkatteministerietJ.nr. 2005-021-0023 DenTilFolketingets FinansudvalgHermed sendes i 5 eksemplarer endeligt svar på spørgsmål nr. 3 og 5 af 5. september 2005 (L 175 - § 38 Spørgsmål 1 5 (FFL 2006))Kristian Jensen/ Per Bach Jørgensen
Spørgsmål 5: Ad § 38.51.11. Bidrag til EFPå hvilke punkter afviger de danske momsregler fra det. 6. momsdirektiv?Svar:Overordnet afviger momsloven fra det 6. momsdirektiv således:Fravigelse af direktivets regler om momspligtens omfangDanmark har i lighed med andre medlemsstater mulighed for fortsat at momsfritage visse transaktioner, som var momsfritagne, da 6. momsdirektiv blev gennemført i 1978. Skemaet nedenfor giver en oversigt de danske fravigelser:EjendomsadministrationAdministration af private boliger er momsfritagne i momslovenBedemandsforretningerEfter momsloven er levering af tjenesteydelser leveret af bedemænd ved bisættelser undtaget fra afgiftspligten. Det gælder kun tjenesteydelser, ikke varer.Levering af fast ejendomIfølge momsloven er levering af bygninger og jord undtaget fra afgiftspligten. Vedrører alene leveringen, ikke materialer og arbejdsydelser ifm. opførelsen af bygninger.PersonbefordringBefordring af personer er momsfrit i Danmark, bortset fra anden erhvervsmæssig passagerkørsel med bus end rutekørselLevering af luftfartøjerLevering og benyttelse af statslige fly er undtaget fra afgiftspligten Levering af krigsskibeLevering og benyttelse af krigsskibe er undtaget fra afgiftspligtenRejsebureauerTjenesteydelser leveret af rejsebureauerDanmark kan endvidere opretholde momspligt for TV-licensen til Danmarks Radio, selv om denne licens efter direktivets almindelige regler ikke er momspligtig.Fravigelse af direktivets regler om momsfradragsretDanmark har mulighed for at opretholde begrænsninger i fradragsretten for momsregistrerede virksomheders som f.eks. anskaffelse og drift af person- og varebiler. Dette hænger sammen med, at Danmark havde sådanne begrænsninger, da direktivet blev gennemført i 1978.Fravigelse af reglerne om nedsatte momssatserEfter direktivets almindelige regler må den nedsatte momssats ikke være lavere end 5 pct. En række lande har imidlertid nogle særordninger, der blev vedtaget i 1992. Danmark har her én sæ rordning: Det er muligt at opretholde en momssats på 0 for aviser, idet Danmark hidtil havde haft nulmoms her.
Særlige fravigelserAf særlige fravigelser har Danmark to:Den første angår Øresundsforbindelsen, hvor passageafgiften er momspligtig. De r er her en fravigelse af direktivets almindelige regler for så vidt angår den praktiske del, der vedrører momsopkrævningen. Momsopkrævning og momsgodtgørelse til udenlandske momsregistrerede virksomheder for begge lande er samlet i Sverige.Den anden angår tidsskrifter m.v., som trykkes i EU, sendes til et 3.land og derfra til abonnenter i Danmark. Her kan Danmark opkræve importmoms af forsendelserne uanset de gældende fritagelser for erhvervsmæssige småforsendelser.Danmarks bidrag til EUs egne indtægter baseret på momsgrundlagetEn del af EUs budget finansieres af medlemsstaterne i forhold til deres respektive momsgrundlag. Da alle medlemsstater har særregler fra før de trådte ind i EU eller fra før 6. momsdirektiv, og da der er valgfrihed for mo mspligten af nogle transaktioner mv., skal medlemsstaterne hvert år lave en opgørelse, hvor der korrigeres for afvigelser fra 6. momsdirektiv. Det skal sikre, at de momsgrundlag, som medlemsstaternes medlemsbidrag beregnes på grundlag af, er sammenlignelig e. Som eksempel kan nævnes den danske momsregel om, at tjenesteydelser leveret af bedemænd er momsfrie. I en årlig dansk opgørelse af momsgrundlaget skønnes over, hvad momsindtægterne fra tjenesteydelser leveret af bedemænd ville have været, såfremt de h avde været momspligtige. Tilsvarende skønnes over størrelsesordenen af de øvrige afvigelser fra 6. momsdirektiv. Den årlige opgørelse sendes til EU -kommissionen.I det følgende belyses størrelsen af afvigelserne fra 6. momsdirektiv.Det danske momsgrundlag var ifølge regnskabsoplysningerne i 2004 på 559,8 mia. kr., jf. tabel 1. Det svarer til indtægter på 140,0 mia. kr.
Tabel 1. Momsgrundlag baseret på regnskabsindtægter (mio. kr.)GrundlagIndtægter22 pct. moms711625 pct. Moms559.757139.939I alt regnskabsindtægter559.828139.955Anm: Indtægterne fra momssatsen på 22 pct. er trans aktioner fra før momssatsen blev forøget til 25 pct. i 1990, men som først er afsluttet nu. Der er både positive og negative danske afvigelser i momsreglern e, jf. tabel 2. Den største negative enkeltpost er, at erhvervene ikke har fradragsret for moms på personbiler. Det giver en afvigelse svarende til indtægter på 1,4 mia. kr. Den største positive enkeltpost er nulmomsen på aviser, der svarer til manglende i ndtægter på 0,9 mia. kr. af den samlede afvigelse.Tilsammen udgør afvigelserne 3,1 mia. kr. i grundlag, svarende til 0,8 mia. kr. i manglende indtægter. Det kan lidt forsigtigt fortolkes således, at hvis der ikke havde været fravigelser mellem momsloven og 6. momsdirektiv, ville de statslige indtægter fra moms have været 0,8 mia. kr. større end det faktisk er tilfældet.Tabel 2. Korrektioner til regnskabsindtægterne (mio. kr.)VedrørendeGrundlagIndtægterAviser3.752938Tilbagebetaling, bowling92Virksomheder med en omsætning over 10.000 euro4010Momspligtig radio og TV1.425-356Ejendomsadministration750187Bedemandsforretninger9825Levering af bygninger og jord2.218555Befordring af personer1.595399Levering mv. af luftfartøjer39398Levering af krigsskibe mv.1.081270Rejsebureauer25062Personbiler-5.623-1.406I alt3.139785
Tabel 3 viser, hvad momsgrundlaget og indtægterne ville have været, hvis der ikke havde været afvigelser mellem momsloven og 6. momsdirektiv. Det ville have givet et grundlag på 563,0 mia. kr. Dette beløb indgår som Danmarks momsgrundlag i EUs budget for 2004, når den del af EUs egne indtægter, der beregnes på grundlag af medlemsstaternes momsgrundlag, skal beregnes.Tabel 3. Harmoniserede momsgrundlag (mio. kr.)GrundlagIndtægterRegnskabsindtægter559.828139.955Korrektioner3.139785Grundlag for beregning af Danmarksbidrag til EU's egne indtægter562.967140.740