|
Ad § 24.31.11. Plantedirektoratet
1. â€I bemærkningerne pÃ¥ side 2093 anføres følgende: â€PÃ¥ økologiomrÃ¥det gebyrlægges omkostninger for 9,7 mio. kr. Ã¥rligt, der hidtil har været bevillingsfinansieret.†Hvad vedrører disse gebyrer, og hvor findes hjemlen til deres opkrævning? Kan gebyrer uden et fiskalt element opkræves uden lovhjemmel?â€
Svar:
Jeg har bedt Fødevareministeren om bidrag til besvarelse af spørgsmålet. Fødevareministeren har svaret følgende vedr. gebyrordningen på økologiområdet, som jeg kan henholde mig til:
â€Ã˜kologiske bedrifter og forsyningsvirksomheder er autoriseret af Plantedirektoratet. I medfør af EU-lovgivning er det et krav, at alle autoriserede bedrifter og virksomheder kontrolleres èn gang Ã¥rligt, og at der derudover udføres et antal stikprøvekontroller.
De samlede omkostninger på Plantedirektoratets økologiområde beløber sig til 23,2 mio. kr. Tilbageførte CO2- og pesticidafgiftsmidler afløfter omkostninger på 11,5 mio. kr. henholdsvis 2,0 mio. kr. Det er det resterende beløb på 9,7 mio. kr., der forslås direkte brugerfinansieret.
Gebyret skal dække kontroltilrettelæggelse, -forberedelse, -udførelse, kørsel, kurser, opfølgning m.v.
Hjemlen til indførelse af gebyrordningen findes i § 6 i økologiloven, jf. lov nr. 118 af 3. marts 1999. I henhold til denne bestemmelse er fødevareministeren bemyndiget til at fastsætte regler om betaling til hel eller delvis dækning af udgifter ved autorisation, anmeldelse og godkendelse i henhold til Det Europæiske Fællesskabs forskrifter om økologisk produktionsmetode eller regler fastsat i medfør af lovens § 2 samt administration og kontrol af disse.â€
Det fremgår af Budgetvejledningens afsnit 2.3.1., at afgifter og gebyrer kun kan opkræves med hjemmel i eller i henhold til lov eller tekstanmærkning. Visse gebyrer kan dog have anden hjemmel, fx kan rykkergebyrer have hjemmel i erstatningsretten.