Til lovforslag nr. L 174 Folketinget 2004-05 (2. samling) Betænkning afgivet af Uddannelsesudvalget den   15. juni 2005 Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Elevrefus  ion (Præmiering af ekstra praktikpladser og udbetaling af ydelser til elever i erhvervsuddannelse plus) [af undervisningsministeren (Bertel Haarder)] 1. Ændringsforslag Undervisningsministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 10. juni 2005 og var til 1. behandling den 14. juni 2005. Lovforsla- get blev efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelsesudvalget. Dispensationer fra bestemmelserne i § 8 a, stk. 2, og § 13, stk. 1, i Folketingets forretningsorden Undervisningsministeren har i den skriftlige fremsættelse anbefalet, at Folketingets behandling a  f lovforslaget gennemføres hurtigt, og at der i henhold til Folketingets   forretningsordens § 42 gives de fornødne dispensationer, for at lovforslaget kan blive færdigbehandlet i denne folketingssamling, samt begrundet anbefalingen. Der kan blive tale om dispensationer fra følgende bestemmelser i Folketingets  forretningsorden: Bestemmelserne om at, - lovforslaget først 2 dage efter, at omdeling af betænkning over lovforslaget har fundet sted, må behandles i Tinget (jf. § 8 a, stk. 2), - lovforslaget først 2 dag e efter, at omdeling af tillægsbetænkning over lovfor slaget har fundet sted, må behandles i Tinget (jf. § 8 a , stk. 2), og - 3. behandling ikke må finde sted før 30 dage efter fremsættelsen og før 2 dage efter, at 2. b e- handling er afsluttet (jf. 13, stk. 1). Udvalget  indstiller, at der  gives de nødvendige dispensationer ,  for  at lovforslaget kan blive fæ  r- digbehandlet med henblik på ikrafttræden den 1. juli 2005. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde. Høring Et udkast til lovforslaget har umiddelbart inden fremsættelsen været sendt til orientering, og un- dervisningsministeren sendte den 9. juni 2005 dette udkast til udvalget, jf. alm. del – lag 104.
2 Samråd Udvalget  har  stillet  2  spørgsmål  til  undervisningsministeren  til  mundtlig  besvarelse,  som  den  ne har besvaret i et samråd med udvalget den 15. juni 2005. Ministeren har  efterfølgende  sendt udval- get det talepapir, der lå til grund for besvarelsen af spørgsmål   ene. Spørgsmål Udvalget  har  stillet  13 spørgsmål  til  undervisningsministeren  til  skriftlig  b esvarelse,  som  denne har besvaret med undtagelse af spørgsmål 13, som forventes besvaret inden 3. behandling.    1 af ud- valgets  spørgsmål  til  undervisningsministeren  og  dennes  svar  herpå  er  optrykt  som  bilag  2  til  b   e- tænkningen  . 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af DF og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede ændringsforslag. Et mindretal i udvalget (DF og RV) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3. behand- ling. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod det stillede ændringsforslag. Det var en overraskelse for Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre, som begge er en del af for- liget om erhvervsuddannelser, at regeringen valgte at fremsætte   lovforslag om præmiering af e  kstra uddannelsespladser.  Det  var  ganske  vist  varslet  i  regeringsgrundlaget,  men  ikke  drøftet  i  forlig s- kredsen og ikke almindelig kendt VK-politik. For det første finansieres præmien ved   , at alle arbejdsgivere betaler et højere AER -bidrag. Det vil sige, at arbejdsgivere, der har de elever, som de kan have, skal betale til en præmie til arbejdsgivere, der først fristes til at etablere uddannelsespladser, når der gives præmie for det. For det andet er der stor risiko for, at der skabes hurtige pladser, men ikke et permanent højere n i- veau, idet præmien jo kun gives ved tilvækst . Hvis man  genbesætter uddannelsespladsen, når den første elev er færdig, får man ingen præmie. I bedste fald vil niveauet for antal uddannelse spladser til næste år være højere, men ikke stigende. For  det  tredje  betyder  lovforslaget  ikke  kun  en  omfordeling  mellem  arbejdsgivere,  der  ikke  har tilvækst i antal elever, og arbejdsgivere, der nu etablerer uddannelsespladser. Det betyder også  en omfordeling  fra  offentlige  til  private  arbejdsgivere.  Det  er  ærgerligt,  at  regeringen  ikke  i  aftalen med kommunerne har lavet en konkret aftale om at øge antallet af uddannelsespladser. Dette især set i lyset af strukturreformen, som betyder, at mange kommuner vil være optaget af   at slå sig sa m- men og overtage nye opgaver, og at amterne vil være optaget af deres egen nedlæggelse. Derfor kan strukturreformen – uanset hvad man i øvrigt mener om den     – mindske antallet af uddannelsespla   d- ser. Det ville – i lyset af statsministerens optage   thed af uddannelse og globalisering – have været o p- lagt at lave egentlig forpligtende aftaler om flere uddannelsespladser og ikke blot indføre  afgift, der både rammer dem, der har gjort , som de skal ved at etablere uddannelsespladser, og dem, der ikke har. Lovforslaget  etablerer  en  klar  opdeling  mellem  den  formålsbestemte  del  af  AER -bidraget,  der pris- og lønreguleres , og den fiskale del af bidraget, der ikke pris- og lønreguleres på grund af ska  t- testoppet. Efter lovforslagets oplysninger betyder det imidlertid ikke, at dispositionsfonden er posi- tiv. Beholdningen bliver på  grund  af  præmieordningen negativ allerede i 2007. Det er    i  skrivende stund ikke klart, om indtægterne fra det fiskale bidrag dækker udgifterne, eller om man burde reg u- lere det bidrag, når der nu er en anledning.
3 I lyset af, at lovforslaget måske kan løse de problemer, som en række unge har i dag med at få u d- dannelsesplads, stemmer Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre dog ikke imod, men undlader at stemme. Dette gælder også ændringsforslaget. Tjóðveldisflokkuri   n,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin  var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    undervisningsministeren, tiltrådt af  et flertal (udvalget med undtagelse af DF og RV): Til § 1 1) I den under nr. 3 foreslåede  affattelse af § 18 udgår i stk. 3 »[som ét bidrag]«. [Sproglig præcisering] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Ændringsforslaget    omhandler en præcisering af, at der er tale om   to bidrag, som opkræves sa  mlet.   Troels Christensen (V)   Anne-Mette Winther Christiansen (V)   Britta Schall Holberg (V) Tina Nedergaard (V)   Ellen Trane Nørby  (V)   Louise Frevert (DF)   Søren  Krarup (DF) Carina Christensen (KF) fmd.  Allan Niebuhr (KF)   Bjarne Laustsen (S)   Carsten Hansen (S) Christine Antorini (S)   Kirsten Brosbøl  (S)   Margrethe Vestager (RV) nfmd.   Bente Dahl (RV) Eigil Andersen (SF)   Pernille Rosenkrantz-Theil (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva    l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
4 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 174 Bilagsnr.    Titel 1 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 2 Ændringsforslag   , fra undervisningsministeren 3 1. udkast til betænkning 4 Ministerens talepapir fra samrådet  den 15/6-05, fra undervisningsmi- nisteren Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 174 Spm.nr. Titel 1 Spm. om ministerens syn på, at ekstrapræmien især kommer de a r- bejdsgivere til gavn, som før  den 1/10-04 enten ikke har ansat elever i praktik eller kun ansat en enkelt eller ganske få ,og som derfor har større muligheder for at opfylde merbeskæftigelseskravet, som udl   ø- ser præmien, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm., om det er rigtigt forstået, at præmien k   ommer til udbetaling forholdsmæssigt også til den arbejdsgiver, der måske har en mindre virksomhed og kun opfylder merbeskæftigelseskravet i f.eks. et halvt år, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm., om man ved præmieringen ser   bort fra godkendte, men tomme praktikpladser, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm., om ministeren anser præmieringsordningen for at være konku r- renceforvridende mellem praktikpladsvirksomheder med og uden ekstra indtægt gennem praktik  pladspræmiering, og hvad ministeren begrunder sin vurdering med, til undervisningsministeren, og ministe- rens svar herpå 5 Spm. om, hvad nettoresultatet af tilbagegangen på det kommunale område og fremgangen bliver på grund af præmieringsloven, til u n- dervisningsministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om, hvad effekten af ordningen forventes at blive for udviklin- gen i det samlede antal praktikpladser for årene 2006 -2010, til unde r- visningsministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om, hvor mange praktikpladser i Danmark der er godkendt, men ikke besat, til undervisningsministeren, og ministerens svar her- 8 Spm. om kommentar til notat vedrørende lovforslaget, til undervi s- ningsministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om oversendelse af kommentarer, som ministeriet har modtaget på baggrund af lovforslaget, til undervisningsministeren, og minist e-
5 rens svar herpå 10 Spm. om kommentar til artiklen »Kommunerne lukker de unge ude« fra HK/Kommunal, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om ministerens kommentar til kommuneaftalen, for så vidt a n- går praktikpladser og elever, til undervisningsministeren, og minist e- rens svar herpå 12 Spm., om fraværet af regulering af den fiskale del af AER  -bidraget betyder underfinansiering generelt, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om oversigt over udgifter og bidrag for både den formålsb  e- stemte og den fiskale del 4 år tilbage samt 4 år frem, til undervi  s- ningsministeren Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 174 Samråds - spm.nr. Titel A Samrådsspm. om redegørelse for konsekvenserne af og indholdet i lovforslaget, til undervisningsministeren B Samrådsspm. om oversendelse af de eventuelle reaktioner, som min i- steriet har modtaget på lovforslaget fra organisati oner m.v., med mi- nisterens kommentarer til disse og ministerens mundtlige redegø lse herfor, til undervisningsministeren
6 Bilag 2 Et af udvalgets spørgsmål til undervisningsministeren og dennes svar herpå Spørgsmålet og svaret er optrykt   efter ønske fra S. Spørgsmål 8: Ministeren  bedes  kommentere  vedlagte  notat  vedrørende  præmieringsordning  til  virksomheder. Herunder bedes ministeren give eksempler på beregninger ved optag af ekstra (1, 2 eller 3) elever. Notat Hovedpunkter i den nye præmi  eringsordning til virksomheder: Formål: Formålet er at belønne virksomheder der siden 1/10 2004 har gjort en ekstra indsats for at skaffe praktikpladser. Præmieringsordningen skal medvirke til, at målet om at øge antallet af praktikpla d- ser i 2006 med 3000 kan nås. Præmiens størrelse: Den enkelte virksomhed kan opnå en præmie på kr. 20.000 pr. merbeskæftiget elev i et år, i fo r- hold til det gennemsnitlige ansættelsesniveau de foregående 3 år. Et præmieringsår regnes fra 1/10   -30/9. Graden af merbeskæftigelse   udregnes i dage. Har en virk- somhed f.eks. en delaftale med en elev i 5 måneder tæller det som (5   x30) 150 dages beskæft  igelse. Har en virksomhed mindre end én merbeskæftiget elev i et år, får denne virksomhed en forhold   s- mæssig del af præmien på kr. 20.000. Der beregnes en dagspræmie på (20.000/365)= 55 kr. Grundlaget for præmieberegningen: Alle virksomheder betaler bidrag til AER pr. fuldtidsansat, til dækning af f.eks. AER  -udgifter til lønrefusion, skolepraktik mv. Undtaget bidrag er elever med uddannelsesaftaler i vores EUD-system. Hver gang en virksomhed skriver en  form for uddannelsesaftale med en  elev, skal der søges om bidragsfritagelse. Ved at se »hvor  meget«  bidragsfritagelse  en  virksomhed  får,  har  AER  et  billede  af,  i  hvilket  omfang  den samme virksomhed har elevbeskæftigelse. Alle elevansættelser hvor der betales ATP, bliver også registreret i AER   -systemet. Det betyder, at også enkeltmandsfirmaer, der normalt ikke betaler AER -bidrag, også kan få del i præmien, da AER får besked   , når virksomheden be taler ATP i forbindelse med en uddannelsesafta- le. Beregning af præmien: - Alle tidligere uddannelsesaftaler 3 år før præmieringsåret, og aktuelle aftaler i præmiering  såret, omregnes til dage. - Antal dage i præmieringsåret sammenlignes med det gennemsnitlige a   ntal dage 3 år tidligere.
7 - Virksomheden får del i præmien, hvis dage i præmieringsåret overstiger det gennemsnitlige a n- tal dage 3 år tidligere. - Der trækkes dog 30 dage fra det antal af dage virksomheden har merbeskæft igelse, før præmien beregnes. (AER kunne ikke helt svare på baggrunden for dette, måske for at undgå bagateludb   e- talinger ). Det løser dog ingenting, da en virksomhed der har 34 dages merbeskæftigelse vil modtage en præmie for (34  -30) 4 dage i stedet for en præmie for 34 dage. Hvilke uddannelsesaftaler tæller med i beregningen af beskæftigelse: Alle uddannelsesaftaler, hvor virksomheden betaler ATP. I praksis: - Ordinære uddannelsesaftaler - Restuddannelsesaftaleelever - Ordinære kombinationsaftaler - Korte uddannelsesaftaler - Flex-kombinationsaftaler - Delaftaler med SKP-elever Aftalerne tæller først med i beregningen når prøvetiden er udstået. Derefter tæller de 3 måneders prøvetid også med. Et beregningseksempel (som jeg forstår lovforslaget) : En tømrermester har haft følgende elever Grundlagsårene: 1. præmieringsår 1/10 2001-30/9 2002 1/10 2002-30/9 2003 1/10 2003-30/9 2004 1/10 2004-30/9 2005 2 delaftaler hver på 130 dage 1 delaftale på 95 dage 3 delaftaler på 135 dage 2 delaftaler på 190 dage hver 1 restaftale på 87 dage Restaftalen fortsæ  tter i 180 dage Ny restaftale i 365 dage Restaftalen fortsæ  tter i 365 dage 1 ordinær aftale på 150 dage 2 ordinære elever i 180 og 365 dage 1 ordinær elev der bliver færdig efter 154 dage 2 nye ordinære uddannelsesaftaler i 187 og 310 dage 1 delaftale der op- hørte f ør prøvet  i- den 3 VFU aftaler 1 kort uddannel- sesaftale i 67 dage 2 korte uddannel- sesaftaler på 134 og 140 dage Antal dage med elevbeskæftigelse: 497 Antal dage med beskæ  ftigelse: 820 Antal dage med beskæ    tigelse: 991 Antal dage med beskæftigelse: 1516 Det gennemsnitlige antal dage med elevbeskæftige  lse 3 år før præmieringsåret: (497+820+991)/3: 770 Dage med beskæftigelse i præmieringsåret 1516 - 30 dage (korrektion) 30 1486 Antal dage med merbeskæftigelse i præmieringsåret: 716 Virksomheden får udbetalt  (716 * 55kr/dag): kr. 39380 Svarende til merbeskæftigelse for næsten 2 elever i et år
8 Svar: Det  vedlagte  eksempel  er  gennemregnet  i  Undervisningsministeriet,  og  jeg  kan  bekræfte,  at  de anvendte beregningsforudsætninger er i overen  sstemmelse med lovforslagets. For virksomheder, der har et stabilt elevtal i de tre år forud for præmieringsåret, udgør præmien 20.000 kr. pr. merbeskæftiget elev i ét år med et fradrag svarende til 30 dage. I nedenstående tabel gives eksempler på, hvordan én ekstra elev påvirk  er præmieberettigelsen i tre forskellige virksomheder, hvoraf én har elever hvert år i beregningsperioden (år 1 til år 3), mens de to øvrige virkso mheder  har elever i henholdsvis år 3 og i år 2 og år 3.  I praksis opgøres en given virksomheds  elevforekomst  i  dage,  men  i  tabellen  angives  elevforekomsten  illustrativt  som  hele elever. Tabel 1: Regneeksempel Elever År 1 År 2 År 3 Gennem- snit Præmi  e- ringsår Elevtil- vækst Præ  mie Virksomhed 1 0 0 1 1/3 2 1 2/3 31.689 kr. Virksomhed 2 0 1 1 2/3 2 1 1/3 25.022 kr. Virksomhed 3 1 1 1 1 2 1 18.356 kr. At beløbet ikke udgør 20.000 kr. for virksomhed 3, svarende til præmien for én ekstra elev, sky   l- des det generelle fradrag i præmieberegningen på 30 dage. Samme fradrag er foretaget vedrørende beregningerne for virksomhed 1 og virksomhed 2. Heraf  følger,  at  det  i  spørgsmålet  angivne  regneeksempel  vil  indebære,  at  der  for  én  ekstra  elev udløses præmie svarende til 18.356 kr., for 2 el   ever udløses præmie på 38.356 kr. og for tre elever udløses præmie på 58.356 kr.