Uden at være voldsom bibelstærk ved jeg, at det er sådan, at man i himmelen glæder sig mere over én omvendt synder, end man glæder sig over hundrede retfærdige.
Jeg vil gerne sige til Venstre og til undervisningsministeren, at her er jo et eksempel på, at vi har stået på denne talerstol og i samråd efter samråd og banket på statsministeren og på undervisningsministeren, for at der nu skulle tages affære, efter at man havde lavet de voldsomme besparelser, dengang man lavede den nuværende ordning.
Jeg kan kun rose, at man kommer med det nu, og vi sagde selvfølgelig også ja til en dispensationsordning med det samme. Jeg forstår bare ikke, at vi skulle skubbe så hårdt på. Vi havde et samråd sidste onsdag morgen, og vi kunne ikke få ministeren til at tilkendegive, hvad der ville ske, hvornår det ville ske osv.
Men jeg tror, man har følt sig voldsomt presset af de seneste undersøgelser, der viser, at ud af 2.300 elever på de syv uddannelser, hvor der ikke er skolepraktik på de tekniske skoler, er der faktisk 900 elever, som ikke kommer videre.
Derudover er det selvfølgelig et problem for regeringen, at de korte uddannelser ikke har fungeret efter den hensigt. Derfor vil jeg gerne her rose, at man nu endelig er blevet klogere.
Vi har siden 2002 - jeg har lige tjekket op - fremsat vores beslutningsforslag, så vidt jeg husker, fire gange, og jeg har samtlige fru Tina Nedergaards taler med om dødvægtstab og konkurrenceevne, og jeg ved søreme ikke hvad, men det fremskredne tidspunkt taget i betragtning skal jeg undlade at gøre mere ud af det, men blot sige, at vi er glade for, at det er kommet nu. Det er sent, og det er måske i virkeligheden for sent for en række af de unge, som er gledet helt ud af uddannelsessystemet, men bedre sent end aldrig.
Vi er selvfølgelig glade for, at der har været et pres, vi opretholder det fortsat, og som hr. Bjarne Laustsen sagde
i sin sidste bemærkning til fru Tina Nedergaard: Vi glæder os meget til næste skridt. For det må jo være, at vi får kigget skolepraktikken ordentligt igennem, at vi måske får lavet en anderledes ordning for skolepraktik, praktikcentre, hvor man kan lave noget ordentligt, får fordelt skolepraktikken på en anden måde og laver en gennemførelsesgaranti på de her uddannelser. Jeg vil også godt takke ministeren for, at han har stillet sig til rådighed for et samråd i morgen, for der er en række uafklarede spørgsmål. Jeg skal sige, at vi er meget opmærksomme på det med de små håndværksmestre, hvor der er en opblomstring i øjeblikket, og jeg tror, at vi, hvis vi kan snakke fornuftigt med hinanden, måske kan finde nogle fornuftige ordninger. Vi er også enige i, at man ikke bare skal kunne hæve et tilskud på 20.000 kr. sådan ud af den blå luft, men vi kunne måske ud fra det potentiale, der er - det kan vi vel snakke os frem til - måske sikre, at der var nogle flere, som kunne få en plads her. Så bare til sidst: Regeringen har faktisk nogle rimelig gode målsætninger i deres regeringsprogram. Jeg var sammen med ministeren på en konference forleden, og det er jo sørgeligt at se, at frafaldet er jo større og større. Samtidig ser vi, at andelen af unge, der tager en kompetencegivende uddannelse, falder, og jeg tror, at det har været med til at presse regeringen. Det her betragter vi som et skridt på vejen, men det er nok kun et lille skridt hen imod at få taget fat i overgangen, 10. klasse, og få lavet gennemførelsesgarantier for dem, der har mulighed for at få praktik på en anderledes måde. Men stor ros fra vores side. Vi medvirker konstruktivt og kan gå ind for lovforslaget, men vi har selvfølgelig en række spørgsmål, der skal afklares undervejs.