STATSMINISTERIET
Dato: 8. juni 2005
Statsminister Anders Fogh Rasmussens svar på spørg smål nr. 18 - 31 af 2. juni 2005
stillet af Det Politisk-Økonomiske Udvalg vedrørende forslag til lov om Færøernes
landsstyres indgåelse af folkeretlige aftaler (L 171 ).
Spørgsmål 18:
”Indledningen til lovforslaget er formuleret således: ”Denne lov bygger på en overen s-
komst mellem Færøe rnes landsstyre og den danske regering som ligestillede parter.”
Hvilken overenskomst henvises der til, og kan udvalget udbede sig et eksemplar af
overenskomsten?”
Svar:
Præamblen til forslag til lov om Færøernes landsstyres in
dgåelse af folkeretlige aftaler
lyder: ”Denne lov bygger på en overen skomst mellem Færøernes landsstyre og den
danske regering som ligeværdige parter.”
Den overenskomst, som præamblen henviser til, er fællese
rklæringen af 4. april 2005
mellem statsministeren og lagmanden, der er oversendt til udvalget i forbindelse med
besvarelsen af udvalgets spørgsmål 2.
Spørgsmål 19:
”Hvilken konkret ligestilling mellem pa rterne henvises der til i indledningen, og hvor-
dan afspejles en ligestilling i lovteksten og bemærkningerne?”
Svar:
Lovforslaget er en del af regeringens overordnede politik om at søge rigsfællesskabet
moderniseret og herunder inddrage Færøerne i udenrig spolitiske beslutninger, som
særligt ve drører Færøerne.
- 2 -
Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål 18 bygger lo vforslagets præambel på den
fælles opfattelse, at regeringen og landsstyret anser sig for ligeværdige parter, og lo
v-
forslaget er udtryk for et fælles ønske om at skabe en ordning, der indebærer, at land
s-
styret får udvidede muligheder for udenrigspolitisk interessev aretagelse.
Lovforslaget bygger således ikke, som spørgsmålet synes at forudsætte, på en ligesti
l-
ling mellem regeringen og landsstyret i udenrigspolitiske anliggender. I lovforslagets
bemærkninger er der således nærmere redegjort for regeringens a
nsvar og beføjelser
efter grundlovens § 19, og for de forfatningsretlige muligheder, der er for gennemfø-
relse af den foreslåede fuldmagtsordn ing til landsstyret.
Med dette udgangspunkt søges der med lovforslaget ge nnemført en ordning, der vil
give landsstyret mulighed for på rigets vegne at forhandle og indgå folkeretlige aft aler,
som fuldt ud angår overtagne sagsområder.
Spørgsmål 20:
”Er der tale om ligestillede parter når det i §1, stk. 4, fastslås: ”Bestemmelserne i stk.
1-3 omfatter ikke folkeretlige aftaler, som berører forsvars - og sikkerhedspolitikken,
samt folkeretlige aftaler, som skal gælde for Danmark, eller som fo rhandles indenfor
en mellemfolkelig organisation, hvoraf Kongeriget Danmark er medlem”?”
Svar:
Statsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet følgende udtalelse fra Udenrig s-
ministeriet:
”Der henvises til besvarelsen af spørgsmål 18 og 19.”
Jeg kan henholde mig til Udenrigsministeriets udtalelse.
- 3 -
Spørgsmål 21:
”Hvori ligger ligestillingen, når der i bemærkningerne siges (p. 4): ”(…) Danmark og
Færøerne ikke kan optræde som særskilte parter i relation til en folkeretlig aftale. S
å-
vel statsretligt som folkeretligt er Kongeriget Danmark ét folkeretssubjekt”.?”
Svar:
Statsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet følgende udtalelse fra Udenrig s-
ministeriet:
”Der henvises til besvarelsen af spørgsmål 18 og 19.”
Jeg kan henholde mig til Udenrigsministeriets udtalelse.
Spørgsmål 22:
”Er eksempelvis Rom -traktaten, Maastricht-aftalen, Edinburgh-aftalen og Nice-
traktaten folkeretlige aftaler, og kan Danmark optræde som særskilt part i relation til
disse folkeretlige aftaler.”?”
Svar:
Statsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet følgende udtalelse fra Udenrig s-
ministeriet:
”Der henvises til besvarelsen af udvalgets spørgsmål 5.”
Jeg kan henholde mig til Udenrigsministeriets udtalelse.
Spørgsmål 23:
”Er der tale om ligestillede parter. når d et i §1, stk. 5, siges: ”Bestemmelserne i stk. 1 -
3 begrænser ikke de danske myndigheders forfatningsmæssige ansvar og beføjelser
vedrørende forhandling, indgåelse og opsigelse af folkeretlige aftaler, herunder aftaler,
der er omfattet af stk. 1-3.”?”
- 4 -
Svar:
Statsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet følgende udtalelse fra Udenrig s-
ministeriet:
”Der henvises til besvarelse af spørgsmål 18 og 19.”
Jeg kan henholde mig til Udenrigsministeriets udtalelse.
Spørgsmål 24:
”Der henvises gentagne ga nge i bemærkningerne til lovforslaget til Danmarks Riges
Grundlov §19, stk.1, som begrænsningen fra dansk side for, at Færøerne kan optræde
på egne vegne i me llemfolkelige anliggender. Ordlyden i grundlovens §19, stk. 1, er
sålydende: “Kongen handler på ri gets vegne i mellemfolkelige anliggender. Uden fol-
ketingets samtykke kan han dog ikke foretage nogen handling, der forøger eller in d-
skrænker rigets område eller indgå n
ogen forpligtelse, til hvis opfyldelse folketingets
medvirken er nødvendig, eller som i øvrigt er af større betydning. Ej heller kan kongen
uden folketingets samtykke opsige nogen mellemfolkelig overenskomst, som er indgå-
et med folketingets samtykke.” Hvis folketinget vedtager en lovgivning, der anerke n-
der det færøske folks ret til at optræde
selvstændigt i mellemfolkelige anliggender, så
er der vel intet i Danmarks Riges Grundlov §19, stk. 1, der forhindrer dette? Eller i så
fald hvad?”
Svar:
Den ordning, som foreslås indført med lovforslaget, vil indebære, at det færøske land
s-
styre på rige ts vegne vil kunne forhandle og indgå folkeretlige aftaler med fremmede
stater og mellemfolkelige organisationer inden for fuldmagtens rammer.
I pkt. 2.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger er anført følgende om bl.a. de fo
r-
fatningsretlige muligheder for ved lov at tillægge Færøerne adgang til at handle på e
g-
ne vegne i mellemfolkelige anliggender:
”Regeringen har følgende bemærkninger vedrørende de statsretlige rammer for fuldmagten.
Danmarks Riges Grundlovs § 19, stk. 1 og 3, har følgende ordlyd :
- 5 -
» § 19. Kongen handler på rigets vegne i mellemfolkelige anliggender. Uden folketingets samtykke kan han
dog ikke foretage nogen handling, der forøger eller indskrænker rigets område, eller indgå nogen forpligtelse,
til hvis opfyldelse folketingets medvirken er nødve ndig, eller som i øvrigt er af større betydning. Ej heller kan
kongen uden folketingets samtykke opsige nogen mellemfolkelig overenskomst, som er indgået med folketi n-
gets samtykke.
Stk. 2. (..)
Stk. 3. Folketinget vælger af sin midte et ud enrigspolitisk nævn, med hvilket regeringen rådfører sig forud for
enhver beslutning af større udenrigspolitisk rækkevidde. Nærmere regler om det udenrigspolitiske nævn fas
t-
sættes ved lov. «
Som det fremgår af Danmarks Riges Grundlovs § 19, stk. 1, handler kongen (regeringen) på rigets vegne i
mellemfolkelige anliggender. Heri ligger, at enkelte dele af riget efter grundloven ikke vil kunne tillægges
selvstæ ndig kompetence i disse anliggender.
Det ville derfor forudsætte en grundlovsændring, hvis Færøer
ne statsretligt skulle have adgang til på egne veg-
ne at handle i mellemfolkelige anliggender.
Spørgsmålet er herefter, om der forfatningsretligt set er mulighed for, at Færøerne kan han
dle på rigets vegne i
en række mellemfolkelige anliggender. Herom bem ærkes følgende:
Det færøske landsstyre vil ved at handle på rigets vegne binde hele riget, således at dispositioner på det ude
n-
rigspolitiske område som udgangspunkt vil berøre rigets generelle udenrigspolitiske forhold. Bl.a. vil eventue l-
le spørgsmål om folkeretligt ansvar for manglende overholdelse af en folkeretlig aftale indgået af Færøerne
inddrage de danske myndigheder.
Herved adskiller udenrigspolitik sig afgørende fra tilfælde, hvor de færøske myndigheder har lovgivende og
udøvende beføjelser, id et disse beføjelser kun giver adgang til at fastsætte regler mv. med virkning for Færøe
r-
ne.
Danmarks Riges Grundlov vil derfor være til hinder for en egentlig overladelse af beføjelser til de færøske
myndigheder til at handle i mellemfolkelige anliggender omfattet af den nævnte bestemmelse i grundlovens
§ 19, stk. 1. Som en konsekvens heraf må det desuden antages, at det ikke vil være muligt at overlade regelu d-
stedende kompetence på det udenrigspolitiske område til de færøske myndigheder. Grundloven vil s
åledes
bl.a. være til hinder for, at det overlades til de færøske myndigheder at lovgive om udenrigstjenestens forhold,
at oprette diplomatiske missioner i udlandet eller tillade oprettelse af sådanne missioner på Færøerne.
Det vil imidlertid være muligt inden for grundlovens rammer at bemyndige det færøske land sstyre til at handle
på rigets vegne i visse mellemfolkelige anliggender, der alene angår Færøerne og ikke tillige berører andre d
e-
le af riget.
Det forhold, at bemyndigelsen alene vil kunne omfatte anliggender, der vedrører Færøerne, må for det første
indebære, at bemyndigelsen til at handle på rigets vegne i mellemfolkelige anli ggender skal være afgrænset til
de sagsområder, hvor det færøske landsstyre har fået overført den lovgivende og administ
rative kompetence –
det vil sige sagsområder, hvor landsstyret selv kan foretage de nødvendige lovændringer og administrative
handlinger mv. i forbindelse med indgåelse af internationale aftaler.
For det andet indebærer det anførte, at de internationale aftaler, som det færøske landsstyre indgår på rigets
vegne, i kraft af den nævnte bemyndigelse alene kan udstrækkes til territor
ialt at gælde for Færøerne.
Som nævnt vil der ikke være tale om en egentlig overladelse af beføjelser til at handle i mellemfo
lkelige anlig-
gender. Regeringen vil derfor fortsat have udenrigspolitisk kompetence også i de anliggender, der omfattes af
en bemyndigelse til det færøske landsstyre.
Hensynet til rigsenheden og grundlovens § 19 indebærer endvidere, at Færøernes landssty
re ved udøvelsen af
udenrigspolitiske handlinger - der som anført bliver folkeretligt bindende for hele riget - vil være afskåret fra
at handle i strid med rigets interesser, herunder rigets generelle udenrigspolitik.
Færøernes landsstyre vil således ikk
e kunne foretage udenrigspolitiske dispositioner, der er i konflikt med de
øvrige rigsdeles interesser - herunder indgå aftaler, der strider mod generelle principper for rigets udenrigspol i-
tik på det pågældende sagsområde.
- 6 -
Med henblik på at sikre overens stemmelsen med rigets generelle udenrigspolitik vil det derfor være en foru d-
sætning for en fuldmagtsordning til Færøernes landsstyre til at handle på rigets vegne i mellemfolkelige anli
g-
gender, at der etableres en ordning, som sikrer, at regeringen i fornø dent omfang underrettes og konsulteres
forud for dispositioner på det udenrigsp olitiske område.”
Det følger af det anførte, at lovgivningsmagten efter regeringens opfattelse ikke ved
lov kan tillægge Færøerne adgang til at handle på egne vegne i mellemfo
lkelige anlig-
gender.
Der kan i øvrigt henvises til bilag 1 til forslag til lov om de færøske myndigheders
overtagelse af sager og sagsområder (L 169), som indeholder en redegørelse for reg e-
ringens opfattelse af, hvilke forfatningsmæssige grænser der gælde
r for adgangen til at
overføre yderligere sager og sagsområder til de færøske myndigh
eder, herunder med
hensyn til udenrigspolitik.
Spørgsmål 25:
”I §1, stk. 2 fastsættes om bl.a. muligheden for at indgå aftaler med mellemfolkelige
organisationer : ”Stk . 1 finder ikke anvendelse ved forhandling og indgåelse af folk e-
retlige aftaler, som vedrører både Færøerne og Grønland.” Hvilke eksempler kan næ
v-
nes på mellemfolkelige organisationer, som ikke vedrører både Færøerne og Grø
n-
land?”
Svar:
Statsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet følgende udtalelse fra Udenrig s-
ministeriet:
”Fuldmagtsbestemmelserne i lovforslagets § 1 og 2 angår folkeretlige aftaler med
fremmede stater og mellemfolkelige organisationer. I kraft af disse bestemmelser vil
Færø ernes landsstyre kunne indgå aftaler f.eks. med EU vedr. handel og fiskeri og a n-
dre forhold, der er særanliggender. Grønlands landsstyre vil kunne indgå tilsvarende
aftaler.
- 7 -
Særbestemmelsen i § 1, stk. 2 angår alene aftaler, der angår både Færøerne og Gr
ø
land, f. eks. de internationale fiskeriorganisationer (NAFO, NEAFC, m.fl.).”
Jeg kan henholde mig til Udenrigsministeriets udtalelse.
Spørgsmål 26:
”Hvis Danmark i en mellemfolkelig organisation, som f.eks. EU, bliver bundet af et
loyalitetsprincip eller en beslutning om at f.eks. at indføre handelsrestriktioner eller
boykot imod lande som eksempelvis støtter kommerciel hvalfangst, og Færøerne er et
af disse lande. Giver lovforslaget mulighed for at løse en sådan situation? Eller vil
Danmark kunne indføre sanktioner mod sig selv ifølge lovforslagets bemærkninger
om, at Danmark er ét folkeretssubjekt?”
Svar:
Statsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet følgende udtalelse fra Udenrig s-
ministeriet:
”Udenrigsministeriet har i samarbejde med de to landsstyrer i en redegørelse af 29.
marts 2005 om konsekvenserne for Færøerne og Grønland af forfatningstraktaten m.v.
givet en beskrivelse af de retlige spørgsmål, som Færøernes og Grønlands stilling uden
for EU giver anledning til. EU-samarbejdet bygger på gensidig solidaritet og loyalitet,
og på de fleste samarbejdsområder vedtages der i EU regler, som gælder for hele EF
-
traktatens anvendelsesområde - herunder Danmark. Dette er nærmere beskrevet i
Udenrigsministeriets ovennævnte redegørelse. Afsnit 2 i redegørelsen, der indeholder
konklusionerne, angiver således, at ”EU's lovgivning i medfør af de gældende trakt
a-
ter, og den EU-lovgivning, som fremover vil kunne vedtages efter forfatningstraktaten,
gælder ikke for Færøerne og Grønland”.
Bilaget til redegørelsen giver konkrete eksempler på EU -lovgivning. Et af de omtalte
eksempler er netop virkningen for Færøerne og Grønland af EU
-sanktioner. Det frem-
går heraf bl.a., at autonome EU -sanktioner kun gælder for EU -området og dermed ikke
for Færøerne og Grønl
and. Hvor der er tale om FN-sanktioner, som gennemføres ved
- 8 -
EU-lovgivning, vil denne EU-lovgivning heller ikke gælde for Færøerne og Grønland.
Sådanne FN -sanktioner må derfor særskilt gennemføres for Færøerne og Grønland.
En EU-boykot mod Færøerne som føl
ge af en færøsk støtte til kommerciel hvalfangst
synes hypotetisk, idet de færøske myndigheder i overensstemmelse med hjemmestyr e-
lovens § 5 overholder de internationale forpligtelser, som gælder i relation til Færøerne
på hvalfangstområdet. Dette bekræftes
af forløbet af en uoverensstemmelse mellem
Danmark og CITES i 2004 om Færøernes import af hvalkød fra Norge. Ud fra en a
n-
tagelse om, at Færøerne var omfattet af CITES -konventionen om handel med udrydel-
sestruede dyr, stillede CITES forslag om sanktioner mod Færøerne for den påståede
overtrædelse af CITES -reglerne. Aktionen blev dog opgivet, efter at det lykkedes for
Danmark - bl.a. takket være en EU -koordination – at overbevise CITES om, at Fær
ø-
erne ikke var bundet af CITES-reglerne, og derfor ikke overtråd te reglerne ved at im-
portere hvalprodukter fra Norge.
Lovforslaget ændrer ikke ved Færøernes status som 3.land i forhold til EU. I kraft af
Færøernes status uden for EU gælder der således en lang række EU
-regler vedrørende
f.eks. handel med varer mellem Danmark og Færøerne. Spørgsmål herom vil kunne
forhandles mellem Færøernes landsstyre og EU i kraft af fuldmagtsloven, mens såda
n-
ne aftaler p.t. indgås mellem regeringen og landsstyret på den ene side og EU på den
anden side.”
Jeg kan henholde mig til Udenrigsministeriets udtalelse.
Spørgsmål 27:
”Kan Færøerne og Grønland ifølge lovforslaget hver især blive selvstændige medle
m-
mer af NASCO?”
- 9 -
Svar:
Statsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet følgende udtalelse fra Udenrig s-
ministeriet:
”Si tuationen i forhold til NASCO svarer ganske til hvad der gælder for NAFO og
NEAFC, som er omtalt i besvarelsen af udvalgets spørgsmål 8 og 9.”
Jeg kan henholde mig til Udenrigsministeriets udtalelse.
Spørgsmål 28:
”Kan Færøerne og Grønland hver især bli
ve selvstændige eller associerede medle m-
mer af WTO – hvis EU eksempelvis optræder på vegne af medlemsstaterne?”
Svar:
Statsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet følgende udtalelse fra Udenrig s-
ministeriet:
”Den i lovforslaget indeholdte ful dmagt angår efter § 1, stk. 4, ikke folkeretlige aftaler,
som Danmark deltager i. Da Danmark er medlem af WTO, vil fuldmagten således ikke
finde anvendelse i forhold til medlemskab af WTO.
EU er allerede kontraherende part i WTO. Skulle den situation imidlertid opstå engang
ud i fremtiden, at EU's medlemslande ikke længere var medlem af WTO, således at
EU-landene alene ville være repræsenteret af EU, ville fuldmagtsloven som udgang
s-
punkt kunne finde anvendelse. Der ville dog – på samme måde som i forhold
til EF-
TA, jf. besvarelsen af udvalgets spørgsmål 13 – være behov for en nærmere vurdering
af, hvorvidt fuldmagtens betingelser var opfyldt.
Såfremt både Færøerne og Grønland skulle ønske medlemskab af WTO i en sådan
tænkt situation, følger det af lovfors lagets § 1, stk. 2, at fuldmagten skulle udnyttes i
- 10 -
forening mellem de to landsstyrer, hvilket forudsætter at begge landsstyrer til sin tid
måtte være enige herom.
For god ordens skyld bemærkes, at det selvsagt ville tilkomme WTO og dets me d-
lemsstater at tage stilling til, om et medlemskab af Kongeriget Danmark for så vidt
angår Færøerne og/eller Grønland på grundlag af fuldmagtsloven ville kunne accept
e-
res.
Medlemskab af WTO i medfør af bestemmelsen i fuldmagtslovforslagets § 4 om me d-
lemskab af internationale organisationer i eget navn, må vurderes i lyset af WTO’s
medlemskabsbetingelser. WTO-traktatens artikel XII fastlægger, at enhver stat eller
særskilt toldområde kan tiltræde WTO
-aftalen på vilkår, som aftales med WTO. For
særskilte toldområd er er det dog ifølge bestemmelsen og de dertil knyttede komment a-
rer en betingelse, at toldområdet de jure og/eller de facto har fuld autonomi med he n-
syn til varetagelsen af sine eksterne kommercielle relationer og med hensyn til de an-
dre sagsområder, som e r omfattet af WTO-aftalen og de multilaterale handelsaftaler.
WTO’s medlemskabskriterium for selvstændige toldområder beror således for Færøe
r-
nes vedkommende på Færøernes adgang til på egne vegne at indgå folkeretlige forpli
g-
telser på hele WTO -området. Om dette spørgsmål henvises til besvarelsen af udvalgets
spørg smål 24.
Det bemærkes i øvrigt, at WTO ikke har ordninger med associeret medlemskab.”
Jeg kan henholde mig til Udenrigsministeriets udtalelse.
Spørgsmål 29:
”Der ligger i øjeblikket to aftaler klar til underskrivning for Færøerne med fremmede
stater, som er forhandlede under den nuværende ordning. Dels en handelsaftale med
Island og dels en handelsaftale med Rusland. Vil lovforslaget få nogen indflydelse på
eller betyde nogen ændring i disse af talers status eller ordlyd?”
- 11 -
Svar:
Statsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet følgende udtalelse fra Udenrig s-
ministeriet:
”Lovforslaget skal træde i kraft den 29. juli 2005. Det vil derfor gælde for folkeretlige
aftaler, der indgås efter de nne dato, uanset om forhandlingerne måtte være indledt på
et tidligere tidspunkt. For så vidt de to nævnte aftaler måtte være færdigforhandlede,
men ikke indgået på tidspunktet for lovens ikrafttræden, vil dette i givet fald kunne få
betydning for formalia omkring aftalerne, men ikke for indholdet heraf.”
Jeg kan henholde mig til Udenrigsministeriets udtalelse.
Spørgsmål nr. 30:
”Hvis der var tale om et lovforslag, der fastsatte, at Danmark ikke kunne handle på
egne vegne i mellemfolkelige anliggender og som gav en tredje instans ret til at indgå
og opsige folkeretlige aftaler, ville regeringen så lægge lovforslaget til folkeafste m-
ning?”
Svar:
Jeg finder ikke at kunne tage stilling til, om regeringen ville lade et lovforslag af den i
spørgsmålet angivne karakter underkaste folkeafstemning. En sådan stillingtagen må t-
te således bl.a. a fhænge af det nærmere indhold af det pågældende lovforslag.
Spørgsmål 31:
”Mener ministeren, at det færøske folk er blevet hørt i denne sag, og mener ministeren
i henhold til respekten for det færøske folks selvbestemmelsesret, at dette lovforslag
burde lægges til folkelig debat og folkeafstemning i Færøerne, før Folketinget færdi
g-
behandler det?”
Svar:
- 12 -
Udkast til forslag til lov om Færøernes landsstyres indgåelse af folke
retlige aftaler er i
overensstemmelse med hjemmestyrelovens § 7 forelagt for det færøske hjemmestyre.
Fæ røernes landsstyres forslag til rigslovsindstilling om ikrafttræden for Færøerne af
lov om Færøernes landsstyres indgåelse af folkeretlige aftaler har v
æret behandlet af
det færøske Lagting, der den 14. maj 2005 har vedtaget forslaget med 18 stemmer for
og 10 imod og således tilsluttet sig, at lovforslaget fremsættes for Folk etinget.
På dette grundlag har regeringen fremsat forslag til lov om Færøernes l
andsstyres ind-
gåelse af folkeretlige aftaler.
Spørgsmålet om inddragelse af det færøske folk i forbindelse med de færøske myndi
g-
heders behandling af dette lovforslag hører under de færøske myndigheder.