I Dansk Folkeparti er vi varme og oprigtige tilhængere af rigsfællesskabet, og vi glæder os over, at forholdet, synes jeg, mellem de tre lande er bedre end nogen sinde. Og om end vi altså er tilhængere af fællesskabet og gerne ser det fællesskab fortsat, så har vi stor forståelse for, at Færøerne og Grønland ønsker større selvbestemmelse over egne forhold. For Dansk Folkeparti er nemlig denne nationernes trang til at være sig selv og til at bestemme over egne forhold jo en selvfølgelighed. Det er præcis den kamp, vi danskere selv kæmper mod EU-staten. Det er egentlig morsomt at opleve, hvordan statsministeren, når det gælder Grønland og Færøerne, er begejstret for trangen til selvstændighed, mens det for statsministeren, når det gælder hans eget land, Danmark, og hans eget danske folk, næsten ikke kan gå hurtigt nok med at sælge ud af selvstændigheden. At den danske regering med den ene hånd med lovforslaget her er fuld af begejstring over at kunne give grønlænderne adgang til at bestemme over at forhandle bilaterale aftaler på plads om fiskeri, om handel, om skatteforhold, om kultur, om forskning, om undervisning, om sociale forhold, om miljø og turisme, og med den anden hånd er i fuld gang med at fratage danskerne præcis de samme rettigheder. Vi, der har humoristisk sans og derfor altid er på jagt efter at finde noget grinagtigt, kan godt få noget sjovt ud af det her. Desværre er vi ovre i den humoristiske genre, der hedder det surrealistiske og det tragikomiske. Men lad nu EU-staten ligge og tilbage til lovforslaget her.
Vi glæder os over, at ordningen forudsætter, at det nære samarbejde mellem regeringen og landsstyret fortsætter, og at landsstyret i forbindelse med forhandling og indgåelse af aftaler med tredjelande skal holde tæt kontakt til regeringen.
Samtidig konstaterer vi med tilfredshed, at den nye fuldmagt, som grønlænderne her får, på en række områder ikke begrænser regeringens og Folketingets ansvar og beføjelser i forhold til grundlovens § 19, hvor det således fortsat er regeringen, der handler på rigets vegne. Lovforslaget pointerer i den forbindelse, at hensyn til rigsenheden og grundloven indebærer, at Grønlands landsstyre ved udøvelsen af udenrigspolitiske handlinger, der bliver bindende for hele riget, vil være afskåret fra at handle i strid med rigets interesser, herunder den generelle udenrigspolitik. Det ligger på den måde, som jeg ser det, i aftalen, at Grønlands landsstyre ikke vil kunne foretage udenrigspolitiske dispositioner, der strider mod kongerigets interesser.
Vi er yderligere tilfredse med, at fuldmagten heller ikke kommer til at berøre forsvars- og sikkerhedspolitikken.
Dansk Folkeparti støtter altså lovforslaget, og ved at støtte lovforslaget bakker vi jo samtidig op, føler jeg, om Grønlands Landsting, som for et par uger siden anbefalede lovforslagets vedtagelse.