Til lovforslag nr. L 165 Folketinget 2004-05 (2. samling) Betænkning afgivet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den   1. juni 2005 Betænkning over Forslag til lov om internetdomæner, der særligt tildeles Danmark [af videnskabsministeren (Helge Sander)] 1. Ændringsforslag Videnskabsministeren har stillet 2 ændr  ingsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 27. april 2005 og var til 1. behandling den 10. maj 2005. Lovfors- laget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Videnskab og Teknologi. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring. Den 26. april 2005 og den 27. april 2005 sendte videnskabsministeren de indkomne høringssvar  og et notat herom til udvalget. Spørgsmål Udvalget  har  stillet  9  spørgsmål  til  videnskabsministeren  til  skriftlig  besvarelse,  som  denne  har besvaret. Et af udvalgets spørgsmål til videnskabsministeren og dennes svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget finder, at det er godt, at der bliver fastsat nogle klare rammer for registrering og anvendelse af domænenavne. Det er også godt, at m   inisteren meget tyde- ligt siger, at der skal være et klagenævn, som naturligvis skal være uafhængigt af administrator, og som selvfølgelig kan dække de forskellige områder, der nu skal dækkes med så bredt et lovforslag som dette. Dansk Folkeparti ønsker dis se ordensrammer velkommen, så vi kan få en kvalitetspræget udvikling  af  det  danske  internetsamfund.  For  Dansk  Folkeparti  har  det  også  været  vigtigt,  at  man ikke går ind og detailregulerer dette område, og at man ikke skaber et unødigt bureaukrati. Det Radikale Venstres medlemmer af udvalget konstaterer, at den store brugerindflydelse og krav om  åbenhed  forventeligt  vil  sikre  en  effektiv  administratoradfærd,  idet  den  hidtidige  ordning  har resulteret i relativt lave registreringsafgifter for domæner i Danmark  .
2 Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin  var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkning  en. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    videnskabsministeren, tiltrådt af  udvalget: Til § 8 1) Stk. 2 affattes således: »Stk. 2. Administrator skal sikre, at oplysningerne om registranternes navne, adresser og telefon- nummre er offentligt tilgængelige.  « [Offentlig tilgængelighed af oplysninger] 2) Efter stk. 2 indsættes som   stk. 3: »Stk. 3. Administrator skal efter anmodning fra en registrant sikre, at den pågældendes    navn, adresse og telefonnummer ikke gøres offentligt tilgængelige, jf. stk. 2, hvis disse oplysninger i he   n- hold til anden lovgivning er undtaget fra offentlighed. Oplysningerne vil dog kunne videregives til det i henhold til § 13 nedsatte klagenævn i forb  indelse med behandling af konkrete sager og til an- dre i det omfang, det er berettiget i medfør af anden lovgivning i øvrigt.  « [Præcisering af  , hvilke oplysninger der kan videregives] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Med præciseringen fremgår det direkte af lovtekste   n, at den database, der føres over registranter, skal være offentligt tilgængelig, som det er tilfældet i dag. Ved at det direkte fremgår af lovteksten, undgår man usikkerhed om fortolkni ngen. Det bemærkes, at det ligeledes fremgår af betænkning nr. 1450 om administration af domænenavne i Danmark, at databasen skal være offentligt tilgængelig. Til nr. 2 Ændringsforslaget  tilsigter,  at  lovens  beskyttelsesregel  ikke  går  videre  end  den  beskyttelse,  der følger af anden lo vgivning, herunder særlig lov om behandl  ing af personoplysninger. Dermed kan en fysisk person få fjernet personoplysninger fra den offentligt tilgængelige database under de b   e- tingelser, der i øvrigt allerede gælder i lovgivningen.
3   Magnus Heunicke (S) nfmd.  Troels Lund Poulsen (V)   Britta Schall Holberg (V) Tina Nedergaard (V)   Torsten Schack Pedersen (V)   Hanne Severinsen (V) fmd. Karin Nødgaard  (DF)   Jesper Langballe (DF)   Per Ørum    Jørgensen  (KF) Carina Christensen (KF)   Lene Jensen (S)   Christine Antorini (S)   Pia Gjellerup (S) Margrethe Vestager (RV)   Charlotte Fischer (RV)   Anne Grete Holmsgaard (SF) Per Clausen (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva    l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
4 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 165 Bilagsnr.    Titel 1 Høringsnotat fra videnskabsministeren 2 Høringssvar fra videnskabsministeren 3 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 4 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 5 1. udkast til betænkning 6 Henvendelse af 24/5-05 fra Digital Marketing Support ApS 7 Ændringsforslag fra videnskabsministeren 8 2. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 165 Spm.nr. Titel 1 Spm., om andre lande har indført en lovfæstet brugspligt for registr   e- rede domænenavne, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om, hvad konsekvenserne ville være af en kortere overgangsf  a- se for allerede registrerede domæne  navne på f.eks. 3 år for forb  uddet mod warehousing, til videnskabsministeren, og ministerens svar her- 3 Spm., om administrator frit kan øge registreringsgebyret og den årlige betaling, hvis blot administrationen forbliver en nonprofitadministra- tion, til v i    denskabsministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om konsekvensen af vedtagelsen af lovforslaget for sagen mel- lem DIFO og Digital Marketing Support, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om konsekvensen af vedtagelsen af lovforslaget for den verse- rende sag mellem DIFO og Digital Marketing Support og for fremti- dige sager af samme karakter, til videnskabsministeren, og ministe- rens svar herpå 6 Spm. om, hvad begrundelsen er for at ændre den nuværende praksis med, at navnene på dom æneregistranter er offentligt tilgængelige, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om, hvorfor man udvider persondatabeskyttelsen til også at gælde for virksomheder i stedet for at fastholde den nuværende pra k- sis, hvor det alene er private forbrugere, der kan få beskyttelse mod, at deres oplysninger bliver videregivet, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om kommentar til henvendelse af 24/5-05 fra Digital Marketing
5 Support ApS, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag vedrørende den offentl   i- ge tilgængelighed af databasen over registranter, til videnskabsmin  i- steren, og ministerens svar herpå
6 Bilag 2 Et af udvalgets spørgsmål til videnskabsmin  isteren og dennes svar herpå Spørgsmålet og svaret er optrykt efter ønske fra RV. Spørgsmål 4: Ministeren bedes redegøre for konsekvensen af vedtagelsen af lovforslaget i forhold til den vers e- rende  sag  mellem  DIFO  og  Digital  Marketing  Support  og  i  forhold  til  fremtidige  sager  af  samme karakter. Svar: Forslag til lov om internetdomæner, der særligt tildeles Danmark, er en generel lov, der fastsætter de  overordnede  rammer  for  administrationen  af  internetdomæner,  der  særligt  tildeles  Danmark. Lovforslaget sigter ikke mod den verserende sag mellem Digital Marketing Support og DIFO ved- rørende 2. ordens d omænet co.dk. Lovforslaget fastsætter, at administrationen af internetdomæner, der særligt tildeles Danmark, skal i offentligt udbud. Herved er det ikke givet på  forhånd, at det er DIFO, der efter et sådan udbud er administrator  af  .dk.  For  at  sikre,  at  alle  verserende  retssager  mod  administrator  kan  videreføres, fastsætter  lovforslagets  §  19,  at  den  nye  administrator  indtræder  i  verserende  retssager  og  klag e- nævns  sager vedrørende den hidtidige administrator. Denne regel skal sikre de registranter, der har anlagt sag mod administrator ved domstole eller klagenævn. Lovforslaget hindrer ikke anvendelse af 2. ordens domæner i Danmark. Lovforslaget giver adm  i- nistrator adgang til at fastsætte forretningsbetingelser, som vil kunne omfatte spørgsmål om 2. o r- dens  domæner.  Jeg  kan  ikke  på  forhånd  gå  ind  i  en  nærmere  vurdering  af  eventuelle  kommende konkrete sager, som må afg ø res på baggrund af det nye regelsæt.