Justitsministeriet Lovafdelingen Dato: 7. juni 2005 Kontor: Formueretskontoret Sagsnr.: 2005-7011-0003 Dok.: TSP40074 Slotsholmsgade 10 Telefon: 33 92 33 40 E-post: [email protected] 1216 København K Telefax: 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk Æ   ndringsforslag til Forslag til lov om ændring af tinglysningsloven, konkursloven og andre love (Virksomhedspant) (L 162) Af justitsministeren, tiltrådt af …: Til § 1 1) I det under nr. 2 foreslåede  § 47 c, stk. 5, udgår ordene ”for offentligretlig  e krav, der er tillagt udpantningsret”. [udlægsadgang for private  s krav] Til § 2 2)  I  indledningen  ændres  ”§  2  i  lov  nr.  447  af  9.  juni  2004”  til:  ” §  1  i  lov  nr.  365  af  24.  maj 2005”. [Konsekvens af ændringsforslag nr. 4  ] 3) Efter nr. 8 indsættes som ny  t nummer: ” 01. I § 143, stk. 2, indsættes efter ”27” : ”, stk. 1  og 2 ,”. [Præcisering] 4) I nr. 12, der bliver nr. 13, ændres   i den indledende tekst ”stk.  2” til : ”stk. 3”.
- [Konsekvens af lov nr. 365 af 24. maj 2005] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Den foreslåede ændring indebærer, at tinglyst virksomhedspant skal respektere s enere udlæg for ethvert krav, hvis udlægshaveren senest 3 hverdage efter udlæggets for etagelse har givet medde- lelse til virksomhedspanthaveren om udlægget. Reglen vil dermed   –  ud over udlæg for offentli  g- retlige krav, der er tillagt udpantningsret – fra private kreditorer, uanset om kravene er usikrede eller sikrede ved pant. Udlægget vil få prioritetsstilling forud for virkso   mhedspantet fra tidspunktet for udlæggets f  ore- tagelse, hvis der gives meddelelse til panthaveren senest 3 hverdage efter. Der henvises nærmere herom til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2 (den foreslåede § 47 c, stk. 5, i tingly   snings- loven). Efter  retsplejelovens  §  517,  stk.  2,  kan  udlæg  for  krav,  der  er  sikret  ved  pant,  altid  for  etages  i pantet, og efter praksis vil udlægget have same prioritetsstilling som panteretten. Den foreslå   ede regel  indebærer  imidlertid  en  ændring  heri,  hvis  den  pågæ ldende  panteret  har  prioritet  efter  et virksomhedspant. Den foreslåede regel vil betyde, at hvis udlægshaveren giver meddelelse senest 3 hverdage efter udlæggets foretagelse, vil udlægget få en bedre prioritet end virkso mhedspantet, selv om kravet er sikret ved en panteret i det samme aktiv, der har en ringere prioritet end virk- somhedspantet. En panthaver vil også kunne foretage u dlæg i et andet aktiv end det pantsatte og vil også i dette tilfælde kunne benytte den foreslåede regel om, at virksomhedspantet ska   l vige for et senere ud- læg, hvis der gives meddelelse herom inden for 3 hverd  age. Udlægget  og  dermed  prioritetsstillingen  forud  for  virksomhedspantet  kan  bortfalde,  enten  hvis kravet indfries, eller hvis udlægget bortfalder som følge af konkurs, jf. konk   urslovens § 71, stk. 1. Den foreslåede regel regulerer ikke andre rettighedshaveres retsstilling. Det indebærer, at a   ndre rettighedshavere, f.eks. panthavere, ikke skal respektere en ringere stilling som følge af forslaget. Der henvises nærmere herom til   bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2 (den foresl  å ede § 47 c, stk. 5, i tinglysningsloven).
- At  andre  rettighedshavere  ikke  skal  respektere  en  ringere  stilling  som  følge  af  fo rslaget,  kan medføre, at et virksomhedspant, der viger for et udlæg, i viss   e tilfælde må acceptere, at vir   ksom- hedspantet også får en ringere prioritetsstilling end f.eks. en efterstående panteret, som ikke skal vige for udlægget. Det vil f.eks. kunne være tilfældet, hvis der efter et virksomhed spant er ting- lyst en individuel panteret i et aktiv, hvorefter en anden kreditor foretager udlæg i aktivet. Den individuelle panteret skal ikke acceptere en ringere stilling som følge af den for eslåede regel, og derfor  må  virksomhedspantet   – kke  ned  efter  den individuelle panteret. Til nr. 2 Ændringen skyldes vedtagelsen af lov nr. 365 af 24. maj 2005 om ændring af konkursloven og konkursskatteloven  (Revision  af  reglerne  om  gældssanering).    Der  henvises  til  bemærkninge  rne til nr. 4 n e   denfor. Til nr. 3 Ændringsforslaget er en præcisering af, at det alene er den eller dem, der hæfter   efter § 27, stk. 1 og 2, for boets omkostninger, der kan forlange boet sluttet, såfremt ingen anden i hans sted vil indestå for yderligere omkostninger. Denne regel gæl   der således ikke for virkso mhedspanthave- re, der hæfter efter de foreslåede regler i § 27, stk. 3 og 4. Til nr. 4 Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter.    Ændringen skyldes    lov nr. 365 af 24. maj 2005 om  ændring  af  konkursloven  og  konkursskattelo  ven  (Revision  af  reglerne  om  gældssan  ering), hvorved blandt andet konkurslovens § 208 affattes i en ny formulering med den følge, at  det ikke er § 208, stk. 2, men § 208, stk. 3, der skal æn  dres. Lov nr. 365 af 24. maj 2005 træder i kraft den 1. oktober 2005, og det forventes, at nærværende lovforslag først vil  træde i kraft efter dette tid  s- punkt.