Retsudvalget 2004-05 (2. samling)
L 162 Bilag 1
Offentligt
1354335_0001.png
1354335_0002.png
1354335_0003.png
1354335_0004.png
1354335_0005.png
1354335_0006.png
1354335_0007.png
1354335_0008.png
1354335_0009.png
1354335_0010.png
1354335_0011.png
1354335_0012.png
1354335_0013.png
1354335_0014.png
1354335_0015.png
1354335_0016.png
1354335_0017.png
1354335_0018.png
JustitsministerietLovafdelingenFolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240KøbenhavnK.
lìetsudvalget(2.samling)L162-Ililag1Offentligt
I(ontor:
Dato:
CI31.'{:?005Formueretskontoret2005-7011-0003TSP40055
Sagsbeh.:ThorvaldSpanggaard
CIRilGilNAtt,:3/S-dt
Sagsnr.:Dok.:
MODTAGET
-3t4AJ2005l�Den cenrraretnoreJe?ng
Tilbrugforbehandlingenafforslagtillovomændringaftinglysningsloven, konkursloven ogandrelove (Virksomhedspant)(lovforslag nr.L1,62)vedlæggesi5eksemplarer enkommente-rethøringsoversigtog kopi afde modtagnehøringssvarvedrørende betænkningomvirksomhedspant.
w.
145912005
LeneEspersen
LL
U,^\^il-.=LarsHiortna':s
Slotsholmsgadel01216 l(øbenhavnI(
Telefon: 3392 3340Telefax: 33933510
E-post:[email protected]
Internet:http://wwwjm.dk
JustitsministerietLovafdelingen
Dato:
29.april2005Formueretskontoret2005-701l-0003TSP40035
I(ontor:Sagsnr.:Dok.:
Kommenteret høringsoversigtvedrørende betænkningnr.145912005om virksomhedspant
1..
Indledning
Lovforslagnr.
L
762omændringaftinglysningsloven, konkursloven ogandrelove (virksom-
hedspant)byggeret forslag fraJustitsministerietsudvalgomvirksomhedspant(herefter"ud-
valget")ibetænkningnr.1459/2005. Betænkningener afgivetafet enigt udvalg.Betænkningenharværetsendt
ihøring blandt berørte myndigheder og organisationer.Notatet
indeholder enredegørelseforindholdetafhøringssvarenesamtJustitsministeriets bemærknin-gerhertil(tekstikursiv).
2.Lovforslag
Ændringeriforholdtilbetænkningenslovudkast
w.162svarermed enkeltesproglige ændringertilbetænkningens lovudkast
bortset
frapå et enkeltpunkt.
sitlovudkastforeslår udvalget, atvirksomhedspanthavereskalhæftesolidarisk med50.000kr.forde omkostninger, dererforbundet med en.pantsætterskonkurs.Dennehæftelse børefterudvalgets opfattelseogsåpåhvilepanthavere,derharaflystetvirksomhedspantsenereend1är førfristdagen, medmindre aflysningen under hensynsomordinær.Justitsministeriet foreslåreningen,
I
til
omstændighederne fremtrådte
i
overensstemmelsemedhøringssvaretfraKuratorfor-
nedenforunderpkt.4.7.,at etårsfristen udvides$2,n�.3(den foreslåede$27,stk.4,ikonkursloven).
jf.
til
en toårsfrist,
jf.
lovforslagets
Slotsholmsgadel01216lbbenhavnI{
Telefon: 33 923340Telefax: 33 9335l0
E-post:[email protected]Internet:http: //www.jm.dk
3.
Hørte myndighederogorganisationer
Betænkningenoglovudkastetharværetorganisationermv.:
i
høring hos blandtanclref'ølgendemyndigheclerog
PræsidentenforØstre Landsret,præsidentenforVestre Landsret,praesiclentenforSø-ogLIan-
delsretten,præsiclenterneforKøbenhavnsByretogretterneiArhus,Oclense,Aalborg ogRos-
kilde,Procesbevillingsnævnet, DenDanskeDommerforening,Dommerfuldmægtigforeningen,ForeningenafPolitimestreiDanmark, Politifuldmægtig-foreningen,Rigsadvokaten,Rigspoli-
tichefen,Rigsrevisionen, Advokatrådet,ByggefagenesKooperativeLandssammenslutning,Bygherreforeningen, Danmarks AutomobilforhandlerForening,DanskEjendomsmæglerfor-ening, Dansk Handel&Service,DanskIndustri,FinansForeningenafPantefogeder
&Leasing,
Finansrådet,Forbrugerrå-
det,ForeningenaffabrikanterogimportørerafelektriskehusholdningsapparaterFEHA,
iDanmark,ForeningenafRegistrerede
Revisorer, Foreningenaf
StatsautoriseredeRevisorer, HTS
-
Handel, Transport ogServiceerhvervene, Håndværksrådet,
LønmodtagernesGarantifond ATP-HusetogRealkrediträdet.4.
HøringssvareneogJustitsministeriets bemærkningerhertilIndledning
4.t.
Følgendemyndighederogorganisationermv.har
i
deres høringssvar anførtikkeathavebe-
mærkninger
til
lovudkastet:
PræsidentenforØstreLandsret,præsidentenforVestreLandsret,præsidenterneforKø-
benhavnsByretog retterne
Århus,Odense,Roskilde,Albo.g,Procesbevillingsnævnet,Rigsadvokaten,LønmodtagernesGarantifondATP-Huset.4.2.Generelle bemærkninger
i
Finansrådet og DanskIndustrifinder, atvirksomhedspantvilgivevirksomhedernelettereadgangtilfinansieringved,at deråbnesopforen enkel mulighedforpantsætningaffordrin-ger,varelagreogimmaterielle aktiver. Detvilendvideregivevirksomhederne administrativelettelser, at denævnteaktiverkanpantsættesunderétgældende individualiserings krav.
i
stedetforunderiagttagelseafdetnu-
HerudoverfremhæverFina�rsråclet, atvirksomheclspantvilgivcvirksornheclernernulighccl fbratopnåenbilligerefinansieringf.eks.ved omlicgningafeksistcrenclcusikrcclclcvelanclørkre-
dittertillån sikretmed virksomhedspant.
ibehovetforatgivevirksomhederneflerefinansieringsmu-ligheder.Det er enfordelforvirksomhederietableringsfàsen, at detbliver muligtatpantsættevarelagre,kundetilgodehavenderogimmaterielleaktiver.Virksorrhedspantvildennedkunneværemedtilatskabebedre finansieringsmulighederforsmåogmellemstorevirksomhecler,Serviceerenigsærligt de nystartede.Detbliverdog sværtforsmåogmellemstore virksomhecleratanvenclevirksomhedspant.Detskyldes, atpantetefterFinansrådetsvurdering skalhaveenværdit/z
DanskHandel
&
mio.kr.,førdetvilværeattraktivtatstillesomsikkerhed.Hertilkommer,at pantetformentligskalvære væsentlig større,førvirksomheden opnårenlavere rentesomfølgeafclensikker-hed, der skal stilles efterreglenom,atpanthaverenhæfter med50.000k�.forboomkostnin-ger.Desmå virksomhedervilderforkunibegrænsetomfang kunnebruge ordningen.Manskalendviderevære opmærksompå, atvirksomhedspantikkeblottjenertilmersikkerhedforeksisterendefinansieringskilder. Determuligt,atenordningmed virksomhedspant
vil
meclfø-
reændredeaftaleforholdiforholdtilnogleleverandører, herunderkorterekredittider.Bran-cheforeningen anfører herudover, attinglysningsafgift, udgiftertilrådgivning,gebyrertilban-kerogkreditforeninger, dårligere betalingsvilkår,øgedebidragtilLønmodtagernes Garanti-fondog kravomsikkerhedsstillelseforboomkostningerog detoffentligesudlægsadgangkanmedføre,atfordeleneiform aflavere renteogbedre mulighederforsikkerhedsstillelseikkeoverstiger udgifternevedat fåetableretvirksomhedspant. EndeligfremhæverDanskHandel&Service,atuansetomden enkelte virksomhedkananvendeordningen,vilallekommetilatbetale et øgetbidragtilLønmodtagernesGarantifond.HTS-Hanclel,Transportog Serviceerhvervenefinder,atder er tale om etvelgennemarbej-detforslag.Brancheforeningenfinderdet dogtvivlsomt, omvirksomhedspantudfraenhel-hedsbetragtning
vil
væreøkonomiskfordelagtigforerhvervslivet, og omvirksomhedspantvil
givebedrefinansieringsvilkår.Som følgeafforslagetvilvareleverandører værenødttilatre-vurdereogomlægge deresleverings-og betalingsvilkår,idet det måantages,atkontantsalgividtomfangvilblivehovedreglentilde virksomheder, der hargivetvirksomhedspant. Detvilefterorganisationens opfattelse havestorenegativevirkningerfordetailleddet, atcletsærligt
formindreogmellemstore virksomhederopvejerden økonomiskefordel,somvirksomheds-pantantagesatmedføre.Fordelenforvirksomhedspanthaveren modsvaresaftabtdividendefor
simple kreditorer ogøgedeomkostningerne
til
LønmodtagernesGarantifond.Det erefrerfor-
eningensopfattelseikkedokumenteret,at disseforholdmodsvaresafbedrefinansieringsvilkår,
herunderlavererente,fblvirksomhcderne.Pirclenbaggrunderdctlìtreningensgruncller:ggcnclcopfattelse,atlovforslaget ikke børvedtages.
Håndværksrådet finder, atf'orslageterdenbedstemoclel,hvisman ønskeratindt-ørevirk-somhedspant,ogbrancheforeningenfinder ikkeanledningtilatfbreslå ændringerimodellen.Derertagetforrrødent hensyntileksisterende pantsaetningsordningerogtilbobehandlingenafkonkursramte virksomheder og rekonstruktionenafinsolvente, men levedygtigevirksomheder.Mellemstore virksomhedervilkunnegavnafvirksomhedspant, mendeter imidlertidusik-
kert, omsmå virksomhedervilvæsentliggavnafordningen.Detskyldes,atpantetefterFinansrådets skønskalhave enværdi påmindstVzmio.kr.,førvirksomhedspant er attraktivtforenkreditgiver.Hertilkommer,atpantetformentligskal være væsentligt større,førvirk-somhedenopnåren lavererente,endhvis der ikkegivessikkerhed.Det erefterHåndværksrå-
dets opfattelse megetusikkert,omvirksomhedspantvendevirksomheder,da det forventedeøgedebidrag
vilføretilflere og billigere lån, ogomtilLønmodtagernesGarantitbndvilkunne
virksomhedspantsamlet setkan betalesigforerhvervslivet,når man serbortfiade kreditgi-overstige fordelene.Håndværksrådetgørendvidereopmærksompå udvalgetsøkonomiskebe-
regninger, hvordetantages,athvisdeøvrigekreditorers tab svarertilpengeinstitutternesge-vinst,vilder ikkeværegrundlagforenrentenedsættelsepå mereendV+pct. ogikkeVzpct.som anslåetafFinansrådet.Virksomhedspant kanmedføre enomfordeling frasmå virksomhe-
tilbanker ogmellemstorevirksomheder, somvilkunne opnå bedrevilkår,mensdeøvrigevirksomhederaleneopnåratbetaleer.øgetbidragtilLønmodtagernesGarantifond. Deter for-dereningensopfattelse, at ordningenbørevalueresefterenpassendeperiode, f.eks. 3 årefter lo-vensikrafttræden.
I
ensådanevaluering bør det indgå, om ordningenharf'ørt
til
bedreogbil-
ligerelån,og omordningenkommersmåvirksomhedertilgode.
Advokatrådetstøtter,atdersøgesetableretnyepantsætningsformer,hvorveddansk erhvervs-livskonkurrencevilkårfremmesiden globale konkurrencesituation, men rejser dogspørgsmålved, omvirksomhedspantvilmedføre enfinansieringsmæssiglettelseforvirksomhederne.Detherudoverantages,at indførelsenafvirksomhedspantvilmedføre, at antalletafindenretli-gerekonstruktionerreduceres.
Kuratorforeningenstøtter,atderetableresordninger, der forbedrer konkurrencevilkårenefordanskerhvervsliv,menser enrisikofor,at indførelsenafvirksomhedspantikkevilresultere iden finansieringsmæssige lettelse,dererhensigten.Foreningenanfører herudover, at indførel-senafvirksomhedspant kan have indflydelseså væsentligepanteretlige, tinglysningsretlige
og ikkemindstinsolvensretligeforhold,athensigtenmed virksomhedspantmuligvisalligevelikkeopnås. Kuratorforeningen pegeriden forbindelsepå, atvirksomhedspantvilkunnevan-
afinsolvente,rnenlevcclygtigevirksomhcclcr,['orø-{clìrrcntirrkonkursrytteri ogformindske dividendentilcleøvrigeusikredekreditorcrikonkurs,henrnclcrskeliggøre rekonstruktionenToldSkatogLønmodtagernesGarantilÌlnd. Kuratorf'oreningenfì'ygteL endviclere,at ordnillgen
vilkunne tjene som et delviskreditorlyfbr uredelige virksomhecler, da kunvirksomhedspant-haverenog det offentlige efterf'oreningensopfattelsevilhaveøkonomisk f'ordeliatforetageudlægellerindgivekonkursbegæring.
ForeningenafPantefogederfinderdetpositivt,atderindt'øresen letterepantsætningsadgangforerhvervslivet.Efterforeningens opfattelsevilvirksomhedspantmedt'øreet provenutabfordetoffentlige.
Finans og Leasingfinder,at udvalgets økonomiskeovervejelser erudokumenterede.DanskAutomobilforhandlerForeningstøtter forslaget.
Realkreditrådetlægger vægtpå, atvirksomhedspantikke forringerdemuligheder,somer-hvervsvirksomhederharforatopnå finansieringefterrealkreditlovgivningen ved belåningaffast ejendom ogdriftsmidler.Rådetfinder,atforslagettager højdeherfor.ForeningenafStatsautoriseredeRevisorer finder, atindførelseafvirksomhedspantsomheder.Det erendvidere foreningens opfattelse, at forslagetikke
vilfor-
bedre virksomhedernes finansieringsmuligheder, herunder isærforsmåogmellemstorevirk-
vilmedvirketiløgetmis-
brug.Endelig fremhæver foreningen,atforbedringenforlevedygtige virksomheder somfølgeaf virksomhedspantviloverstige deulemper, der er forbundetmed insolvensbehandlingaf ikkelevedygtige virksomheder.
Det erregeringens opfattelse,atdererbehovforatmodernisere pantsætningsreglerne medhenblikat giveerhvervsvirksomhederne nye ogmerefleksiblemulighederforatbelånederesaktiver.Der vilmed den nyeordningkunneopnåsforbedringerafmulighederneforatanvendeerhvervsaktiver som grundlagforlåntagning, ogdetvilefierregeringens opfattelse haveenpositiveffektvirksomhedernesfinansieringsmuligheder.Deforeslåedenyepantsætningsreg-Ier vilnavnlig givevirksomhederneenrækkeadministrativelettelser,idetde omhandledeakti-verfremovervilkunne pantsættestmderét.Det erregeringens opfauelse,atvirksomhedspantogforclringspantvilkunnegiveerhvervslivet adgangtilbedre og billigerefinansiering,ogdetviligivetfaldværetilgavnforbåcleiværksættereoganclre virksomheder.Derhenvisestillov-forslagets almindeligebemærkninger,afsnitI.
)-
SomdetfremgåruJ'louþrsktgetsbemturkninger
i r{ïnit4onttleøkonorti.skeogatlntini.§trutive
konsekvenser,ntåcletforventes,atvirksomheclspantvil givelittttctgerulevirksontheclernruliglrc-denforatopnå bedre og billigerefinansiering.IndførelsenaJvirksomhedspantJbrventessc�nÞ
tidig atvillemedføre,atleverandørkreditterietvistomJLmgkonvertere.stillcini�tengeinstitr,tt-ter.Detskønnes,cttdervilherved kan opnåsetfaldiclesamlede transctktionsomkostningervettkreditþrmidlingogsikkerheds stillelse.Denbedresikkerhedforkreditgiver,somfårstilletvirksomhedspant,indebærersamticlig, atctndre, usikredekreditorer,f.eks.vareleverandØrer, Lønmodtagernes GarantiJbndogToldSkat,stillesringere ogmåforventeatfået stØrredividendetab undereneventLtelkonkurs.Dettemðtantagesatvillemedførebl.a.skærpedekreditvilkårfravareleverandørerneogengenereltøgetbidragsbetaling
fra
arbejdsgiverne
til
LønmodtagernesGaranrifond.Detvurderessåledes, at
LønmodtagernesGarantifondvilkunne
etdividendetabanslået70mio.kr. årligt,og at
dettevilkunne medføreenforhøjelse afarbejdsgiverbidraget
pr.
a.nsat
50kr.årligt.
Statenvilsomfølge afordningenet dividendetabogtabiformaffærremomsindtægter. Ta-betskønnesatvilleoverstígemerindtægterneiform afskatter ogtinglysningsafgift.Som det
fremgår aflouþrslagetsalmindeligebemærkninger,afsnit4,skønnesdetsåledes,atvirksom-hedspantved en 30pct.sudbredelsevilmedføreetprovenutabforstatenI3mio.kr.årligt.EfierJustitsministerietsopfattelsevtldet ipraksisværemeget vanskeligtatgennemføreeneva-ItteringaflovensomforeslåetafHåndværksrådet.Detsþldes,atdetvilværemeget vanskeligtmed enrimelig gradafsikkerhedatvurdere, hvilken berydningvirksomhedspantetisoleretsetharpå,renteniforholdtildemangeandrefaktorer,somindgårdenalmindelíge kreditvurdering.
i
rentefastsættelsen,herunder
Justitsministerietvildogløbende væreopmærksompå,omordningengiveranledningbrugiformaff.eks. kreditorly ellerkonkursrytteríiforbindelsemedtommeboer.4.3.
til
mis-
Aktiver,derkan omfattesafvirksomhedspantog fordringspant
FinansrådetogDanskAutomobilforhandlerForening anfører,at der pålængeresigterbe-hovfor,atvirksomhedspant kan omfattebrugtebilerogikke kunfabriksnyebiler.Finansrådetbemærkerdog,atgrænsefladernemellemvirksomhedspantog Bilbogen skalanalyseresnøjeaf
tilforbrugernestillidtilBilbogen.Rådetopfordrer pådenne baggrundtil,atdenneanalyseigangsættesvedførstkommendelejlighediforlængelseaf,at dererindhøsteterfarin-hensyngermed anvendelseafvirksomhedspant.
-6
ForeningetrafStatsautoriserede Reyisorerhavclegerne settlere aktivtypcr,Leks. bankindc-ståender,værdipapirer,moms-ogskattetilgodehavender,bilerog aktiveromtìrttctaftinglys-
ningslovens$37,medtaget,såledesatderkunne skabesbedresammenh�engmellem virksom-hedenspengestrømogpantetsomfang.Foreningenanfører endvidere, atenordning medvirk-somhedspantantagesathave størstinteresseog effekt,omfattesaf etvirksomhedspant.
joflere
typerafaktiver,derkan
Finans og Leasing finder,atvirksomhedspantikkebøromfatte fbrdringer, daderalleredefindes envelfungerendepantsætningsmulighedfordisseeftergældsbrevslovensregler.Flvisfordringer kanomfattesafetvirksomhedspant,børdetværemuligtat udskille fbrdringer afpantetifølgeregelmæssigdrift,da detvilgivevirksomheden mulighedforat konverteresalgkredittilkontantsalgogopnåethøjereprovenu end ved belåningunderetvirksomhedspantellerfordringspant.Brancheforeningenanfører endvidere,atvirksomhedspantifordringerogfordringspant børkunnebegrænsestilf.eks.fordringerpå danske skyldnere.Somdetfremgåraflouþrslagets almindelige bemærkninger,afsnit 3.2.1, ervirksomhedspantetafgrænsetpositivtogudtømmende
tilatkunneomfatte
enrække nærmerebestemteaktivryper.
Enmeget væsentligdelafvirksomhedernesværdier ttdgøresnormaltaffordringer,varelagerogimmaterielleaktiver.Disse aktivryperharsåledesenvæsentligfinansieringsmæssigbetyd-ning ogbørderforomfattesafvirksomhedspant.
Der ervedudformningenendviderelagtvægtpå, atordningenikkebørmedtageaktiver,forhvilkeder allerede eksisterervelfungerendepantsætningsordninger. Endvidere børaktiverikkemedtages, hvisdetvilgive anledning
til
væsentlige
praktiskevanskeligheder.
denbaggrundforeslås det,at bl.a.værdipapirer,pengeindeståenderogbrugtebilerikkemedtagesi,denudtømmendeopregning af aktiver, der kanomfattesafvirksomhedspant.Aktiveromfauetaftinglysningslovens$37kanefterforslagetomfattesafetvirksomhedspant, medmin-dreaktiverneeromfattetafenpantereridenfasteejendom,jf.Iouþrslagers $1,nr.2(den
foreslåede $47c,stk.3,nr.4,ogstk.4,nr.bemærkninger,afsnit3.2.I-3.2.3.Somderfremgåraflouþrslagers$
I).Derhenvisestil
louþrslagetsalmindelige
c,stk.3,nr. I),foreslåsdet,atvirksomhedspantkanomfauevirksomhedenskundetilgodehavender.Detvilkunneforbedre$47virksomhedernesfi.nansieringsmuligheder,hvisetvirksomhedspantkanomfauekundetiLgodeha-vender.Det slgldes navnlig,cttpantikundetilgodehavencler ogpantivarelageretietvistom-
l,nr.2(denforeslåede
-'7
-
Jangvilkunnesupplerehinanrlen,tlo etvcertliJitlclipuntetivttrekryerct.fbrùrsuget uJ'suLguJJ'cerdigvarernormalt viIntotlsvuresttJ',atv(ur(lienaJ'puntetikundatilgotlahuvenclet'tilsvc�retuleforøges,nårfærdigvarernesælgesptikredit.
Afen virksomhedssamleclebeholdningafpengeþr'dringer reprßsenterersimpleJbrdringerhid-rørendefrasalgafvarer ogtjenesteydelser,clvs.fordringersriÍietvedkreditsalg,normaLtdenstØrsteøkonomiskeværdi, ogdisseJ'ordringerhar derfortypiskogsðt stotrstpraktiskbetyclningirelation tildenyepantsætningsregler.Derhenvisestillouþrshgetsolmindeligebemærkninger,
afsnit 3.2.2.2.Justitsministerietfinderendvidere,atcletikkevilgiveanledningtilvæsentligeproblemeripraksis,atvirksomhedspant,deromfauersimplefordringer,ogfordringspantfitngererside-ordnetmed gældsbrevslovenspantsætningsregler.Somdetfremgårovenfor, anfører FinansogLeasing,atfordringer,derervirksomhedspantsat,
børkunnetdskillestfølgeregelmæssigdrtfrafvirksomheden.
Det eretgrundlæggendepanteretligtprincip,atmedmindreandeter aftaltellerfølgerafsær-lige regler,kan pantsatteaktiver kunoverdragestiltredjemandmedforbeholdaf panthaverensret,og det bør derforefier Justitsministerietsopfanelse kræveen særlig begrundelse,hvisensådanudskillelseskal kunnetillades.Somdetfremgår aflouforslagetsalmindelige bemærkninger,afsnit3.2.1,erdetvæsentligt,at
atforetagealmindelige forretningsmæs-sigedispositioner, hvisvirksomhedspantskalværeetfleksibeltpantsætningsinstrument. Virk-
virksomhedenuansetpantsætningenharmulighed
for
somhedenbørkunne sælgesit varelager, udskiftesitdriftsmateriel mv.Detforeslås derforiIouþrslagers$ 1,nr.2(clenforeslåede$ 47c,stk.l),atdevírksomhedspantscttteaktiver,bortset
frafordringer,kan udskillesifølgeregelmæssigdrifiafvirksomheden.
Detforeslåsderimodikke,atfordringerkanudskilles.Fordringernevilhellerikkekunne ud-skilles,hvisde erpanrsatietfordringspant,jf.louþrslagets$I,nr.2(denforeslåedeg47d,stk.
I).
Baggrundenherfor er,atfordringerneviludgørevirksomhedensindtjeningved clrifien,
ogderbestår efterJustitsministeriets opfanelseikkenogensærligbegrundelseforattilladeudskillelseafpantetafdissefordringer-imodsætningtílf.eks.varelageret,somløbendescel-ges.
-8-
DetvildogaltidværentuligtJ'or virksontlrulspunthovereneller Jonlrings�;ctrtthtLveretr(Itraktk-serepanteretten,dvs.fiaskrivesigpunteretten,ivisseJ'ortlringer,J.eks.f.trtlringerpitcltutskaslqldnere.den mådevilclerkwuteopnðtsenvisJinansieringsmcyssigJ'leksibilitet.Derhenvi-ses
tillouþrslagets almindeligebemcerkninger,afsnit 3.2.2.2.nr. 2(denJbreslitede$47c,stk.3,nr.3, ogstk.4,nr.
Somdetfremgåraflouþrslagers$1,
4,itinglysningsloven),foreslitsdet,atfabriksnye bilerkanomfattesafetvirksomhedspant. Detforeslcisimidlertid ikke,atbrugtebilermedtagesundervirksomhedspanteordningen.Detsþl-desnavnlig,aten sådan wlvidelserejsermereprincipielle problemstillinger iforholdtilan-
øvrigtvelfungerendebilbog, derbl.a.hctrtilformcilatsikrealmindeligebilkøbereog andreaftaleerhververemodubehagelige overraskelser iform afskjultgældmv.Hertilkommer,atderikke underudvalgsarbejdeterpegetetpðttrængende behovforatmedtagebrugtebiler.Man børefier Justitsministerietsopfanelse afvente depraktiskeerfarin-germed den nyeordning,indendertagesstillingtileneventuel udvidelseafordningen.Dervendelsenafdenhenvises
i
tillouþrslagets almindeligebemærkninger,afsnitPantsætterensellerskyldnerensnærstående
3. 2.2.4.
4.4.
Kuratorforeningenanfører,atenudelukkelse afatanvendevirksomhedspantogfordringspanttilfordelfornærstående,jf.konkurslovens$2,ikkeer tilstrækkelig, idet derogsåerbehovforatudelukke tilfælcle,hvor derbeståretledelsesmæssigt sammenfaldmellemparterne. Toselskaber,der harsamme ledelseognære forretningsmæssigeforbindelser,er ikkenødvendig-visnærståendeikonkurslovensforstand,ogdetforekommerderfor efterkuratorforeningensopfattelseforholdsvislet atomgåforbuddet vedatkamuflereejerskabetter/skyldner ogsompanthaver.Somdetfremgåraflouþrslagers$
til
virksomhederne,pantsæt-
eller vedatflerekonkursryttere samarbejderomatfremståsomhenholdsvis
l,nr. 2(denforeslåede
$47 e,stk.
I,itinglysningsloven),
eretvirksomhedspanteller
etfordringspc�nt,
eller pantsætterensnærstående,
jf,
der stillestilfordelforden,der ersþldnerenskonkurslovens$2,uden retsvirkning.
Konkursrådethar
isitnotataf7.april2003omvirksomhedspant pegetpå,atmed henblik
at hindremisbrugbørnærståendeikke kunne opnåsikkerhediform afvirksomhedspant. Kon-kursrådetharikkeictenforbindelsepegetpå,aten anvendekeafnærståendebegrebetikon-kurslovens$2ikkevilværetilstrækkelig.LouþrslagetbyggerdettepunktKonkursrå.detsanbefaling.
-9-
EfierJustitsntinisterietsopJhttelseercler ikkepåvistetuntitlcle lhc�rtbelu�vJoruturlvideltegre-betnærståendeirelationti|brugenaJ'virksonthetls�tcLnt.SkuLIedar Jrtrekontntentisltt'ug elleromgåelse
afvirksomhedspanteordningen,vilclontstolene eJter
ornstturtdigheclernekunne griba
incl oganseetledelsesmæssigtsammenfald mellemparterneJ'oromJcutetafkonkLtrslovens $2,nr.4,somet"tilsvarende interessefællesskab",sålecles (ttpantsßtningenclermederuclen rets-virkning,4.5.
jf.
louþrsktgers$
I,nr. 2(denforeslåede
$47e,stk.1).
Detoffentligesudlægsadgang
Finansrådetfinder,at detoffentligesudlægsadgang indebærerbetydeligerisiciforpanthave-
renvedanvendelsenafvirksomhedspant,somikkefindes vedeksisterende pantsætningsfor-mer.Rådetanfører endvidere,atudlægsadgangenerbegrundetide særligeforhold,dergørsiggældendeforindpasningafvirksomhedspantidanskret,ogat derderforikke ergrundlagforatindførelignendeordningerforvidtangår andre pantsætningsformer.Advokatrådet finderdetbetænkeligt,at derforeslås gennemførten ordning,dersikrerdetoffentligeenfortrinsstillingtilatforetage udlægfremfordeøvrige k�editorer.Advokatrådetbemærkerendvidere,at dengenerelle lovgivningstendensgåriretning af ligestilling afoffent-ligeog privatekrav,ogRådetfinder ikke,at derertilstrækkeligtgrundlagforat tildeledetoffentligeen særstillingdette område.
Kuratorforeningenanfører,atsomfølgeafen ordningmed virksomhedspantvildertypiskikkeværefrieaktiver,somalmindeligek�editorerkangøre udlægi.Denne forværringafsitu-ationenforalmindeligekreditorerkunne forbedres,hvisk�avenetilatopnåskatte-ogmoms-fradragforuerholdeligefordringer blevlempet.Efterde gældendereglerskal almindeligekre-ditoreraftroldeudgiftertilerhvervelseafdomoggennemførelseaffogedforretning,førfra-dragsmuligheden opstår.Detforekom.merefterKuratorforeningens opfattelseikkerimeligtatpålæggealmindeligekreditorerdennebyrde,hvis der ikkeerfrieaktiver,der kangørestilgenstandforindividualforfølgning.ForeningenafPantefogederfinder, atudlægsadgangenbørgældeforalledetoffentligeskrav,der ertillagtudpantningsret. Foreningenfinderendvidere, at densærligeudlægsadgangfordet offentligeogsåbørgældeiforholdtilfordringspant, da detoffentligeellersvillideetprovenutab.
Forbrugerrådetanfører,atderogsåbørgældeen særligudlægsadgangforprivateskraverstatningforperson-ellertingsskadeudenforkontrakt ogforforbrugereskraverstatning
l0-
somfølgeafsaelgersmangelsansvar. Det skyldes, atprivate fìrrsåclannckravsvedktxllucnclesom detoffentligeforkravpå skatter ogalgifier
-
tlerikkesornlever�ur-dørermv.fritharlcunnetvælge deres aftalepartnere, vurclereclenf'orretningsmæssigerisikoogtage højdeherforvedfastlæggelseafdenærmereatialevilkår.Detfølgeraf louþrslagels$I,nr. 2(denforeslåede$47c,stk.5), atettinglystvirksomhecls-pantskalrespektere senereudlægJ'or offentligretligekrav,clerertillagtudpantningsret,hvisttdlægshaverensenest3hverdageefierudlæggetsforetttgelsehar givetmeddeLelsetiL virksom-hedspanthaveren om udlægget.Hvisslqtldnerenerklcereskonkurs pcigrundlag uîenkonkursbe-
-ertvangskreclit<-rlcr,
gæring, der er indgivetsenest3månederefterudlæggetsforetctgelse,vilTolctSkats udlægbort-faldeimedførafkonkurslovens$71,ogToldSkatvildermedikkehavenogenJ'ortrinsstilling.
Derersåledes meddenforeslåederegel ikketaleomatgenindJ'øreetkonkursprivilegiuntfordetoffentlige.Somdetfremgåraflouþrslagets almindeligebemærkninger,afsnit3.2.7, erdetoffentligesrestanceinddrivelseipraksis aftængigaf athaveenffiktivtrussel omatkunneforetagettd-
Iæg.ToldSkat anser såledestruslenomatforetager.dlæg somdetmest effektivemiddeloverforvirksomheder, somerbetalingsdygtige,men ikkebetaler.Detsþldes,at mulighedenforatforetageudlægif.eks.varelageretidag oftevilbevirkeen"frivillig"indbetaling.Det presdenne ucllægsadgang,vilipraksisforsvinde,hvis aktiverneerom-fattet afetvirksomhedspant.DetenesteffiktivealternativtiludlægsadgangenvilefierTold-Skatsvurderingværeatbegære vírksomhedenkonkursfordermedatstopperestancetilvæksten,virksomheden,der ligger
i
men envæsentligdelafdet offentligesudlægforetages hos virksomheder, dererbetalingsdyg-
tige,oghvorbetingelserneforatafsige konkursdekretderforikkeeropfyldt.Pantsætningenafet varelager efterdegældendereglernødvencliggØrententinglysningafpant
ihvertenkeltaktiv-hvilketeromkostningskrævende-eller
rådighedsberøvelseafdetpantsat-
te,f.eks.vedatpanthoverensomdenenesteharadgangtilvarelageret(nØglepant).Derforerdet efierde gældenderegler ikkeofteforekommende,atenvirksonthedharpantscttsitvarela-8er.ToldSkathardermediprctksis
i
dagoftest mulighedforatgøreudlæg
i
enkelteaktiver
i
vare-
lageretudenatblivemødtafenforanstciendepanteret, der skalrespekteres.En ordningmedvirksomhedspant vilfratageToldskatdennemtLlighedogpciføre det offentligeen tabsrisikoanslciet1,8 mia.kr.omciret,medmindreder tilvejebringesregleromdetoffentligesudlægsacl-gctng.Deterbttggntndenfordenforeslciederegel
i
$47
c,stk. 5
-ll-
Sonz detfi'entgcir,er
forslagetomenregel omrtat olJÞrttligasutllrcgsutlgcutgbcg,runrletilrcnsy-
nettilatundgàetvcesentligt provenLtt(tbJbrdetolfentLige.ForeningenafPanteþgederforeslår,atdet ollentLigeogscitillæggesensærLigudlægsattgangiforholdtil fordringspant,jf.Iouþrslagets$I,nr.2(denforesLåedeS47d).
EfterJttstitsministeriets opfattelseer derikkenoget behovhe('or.Detslqldesnavnlig,atfor-dringspanrefter $ 47díkke indebæreren mrilighedJ'orpantsætningofaktivgrupper,derikkeallerede
idag letkan pantsættes.Hertil
komnzer,atdetfølger aflouþrslagels $I,
nr. 2
(clen
foreslåede$ 47e,stk.2), atderintettidspunktkanværetinglystbåde virksomhedspantogfordringspantp(tntsætterensbladipersonbogen. Hvis pantsætterenharpantsatsinefor-
dringer
fordringspantefter$ 47d,erdetsåledesikke muligtsammetidatpantsættevarelageretietvirksomhedspant.Detsåledesantages,atdetfoftsatvilværemuligt(ttlore-et
i
tagerestanceinddrivelsevedudlæg
ivarelagermv.i,cttderikkeforeliggerafgørendegrunde
Justitsministerieterenigmedudvalget
tilatlade
et
tinglystvirksomhedspantvigeforandreudlæg, herundernavnligudlægforprivatekrav.Detsþldes bl.a., atforslagetomensærlig udlægsadgangfor det offentligeerenfravigelseafdetgrundlæggendeformueretligeprincipom,attinglyste panterettighedernyderbeslqtttelsemodsenereretsþrfølgendekreditorer.Selvomhensynettilatligestillekreditorernetalerforattillæggeprivatedensammesærligeudlægsadgang,kan dettehensyn efterJustitsministerietsopfauelseimidlertid ikkebegrundeenyderligerefravigelseafdetnævnteprinciptilskadefordeprivatevirksomheder,derharvirlcsomhedspant.Derhenvises endvideretillouþrslagetsalmindeligebemærkninger,afsnit3.2.7.
Medhensynttlforbrugerneskraverstatning hos virksomheder,derharvirksomhedspantsatderesaktiver,bemærkesdet, atderforså vidtangårperson-ogtingsskctdei praksisofieværeforsikringsdækning
for
erstatningskravene.Detgælderbl.a.kravvedrørendeprotluktansvar.
Medhensyntilde almindelige kreditorersmulighedforatopnåskatte-ogmomsfradragforuerholdeligefordringerbemærkesdet,atde nyeregler ombetalingspcTkrav,derblev indsatiretsplejelovenvedlovnr.450af9.juni2004,indebærer enenklere, hurtigereogbilligeremu-lighed
foratinddrive
ubestridtepengekrav.Betalingspåkravetkanbåde tjenesomgrundlag
for
tvangsfitldbyrdelseogiøvrigthavesammebindendevirkningsomendom ogderved lettekre-ditorernesadgangtilatopnå.skatte- og ntomsfradrag
for
enuerholdelig forctring.
12-
Louþrslagets$2,nr. 3(cleJ'oreslåecleregleri \27,stk.3 og4,ikonkursk�ven),viLenclvidaraktuzne gØredetlettereforalmindeligekretlitorerotirttlgivekonkursltegæring.Detnuisåleda.tantages,atreglerneipraksisvilmedJbra,otkortklLrsrekvirentenshæJtelse eJterdegældarule
reglerikonkLtrsloverzs$27,stk.Iog2, vilblivefastsctttilet lavere beløb,encldetertilfcekletidag,hvis envirksomhedspanthaver ligeledeshæJterfitrboomkostningerne,rneclminclre dettelaverebeløbisammenhceng medpanth(rverenshæftelseikkeskønnesotvßre tilstrækkeligtmeclhenblikat sikreenforsvarligbobehandlirtg.Derhenviseslagets almindelige bemcerkninger,afsnit 3.3.3.
til
aJsnit4.7nederf'oroglouþrs-
Detkanendelig oplyses,
c�r
Skatteministerietharnedsat enarbejdsgruppemedhenblikbl.a.
atoverveje, om skatte-ogmomsreglerneforJradragÍortabpticlebitorer kanharmoniseres.Arbejdsgruppenforventesatfærdiggøresitarbejdeiløbetafforåret2005.4.6.Rekonstruktionsmul igheder
Advokatrådetbemærker,atvirksomhedspantsandsynligvisvilmedføre,atantalletafinden-retlige rekonstruktionerreduceres,dadervilværefærrefriemidleriboerne,derkananvendes
iforbindelsemed enrekonstruktion.Rådet støtterdog forslagettilændringaf konkurslovens$158,stk.2,ff.1,hvorefter der kanforetagesen bindende opgørelseafvirksomhedspantetsværdiiforbindelse medåbning af tvangsakkordforhandling.
Kuratorforeningenbemærker,atunderenanmeldt betalingsstandsningvilnyeaktiver mv.,dererhvervesafskyldneren,bliveomfattetafvirksomhedspantet.Detvilefterforeningensopfattelsemedføre enringeremulighedforatrekonstruere insolvente, men levedygtigevirk-
vilhindre,atdererfriemidleriboet, derkananvendesienrekonstruktionssituation. Kuratorforeningen henviseriden forbindelsetilnyeEU-regler,hvor-efterLønmodtagernesGarantifond indenforvisserammerskalydedækningtillønk�avundersomheder,da virksomhedspant
enanmeldt betalingsstandsning.Dettepanthaveren
vilefterforeningensopfattelse
kommevirksomheds-
tilgode,dadenfortsatteproduktion under anmeldtbetalingsstandsning,der finan-sieresafLønmodtagernesGarantifond,vilmedføre, atproduktionen af aktiverogsalgetherafvilbliveomfattetafvirksomhedspantet.Detforslagom,atmindstedividendenitvangsakkordnedsættesfra25pct.til10pct.,derfortidenbehandlesiFolketinget,vilisoleretset være re-konstruktionsfremmende(lovforslagnr.Li0fremsatden23.februar 2005omændringafkonkursloven og konkursskatteloven (Revision af reglerneomgældssanering)).Mendeterdog
vilnogennævneværdi_geffekt,da virksomhedspantetvilomfattede væsentligsteaktiver,og derdertbr ikkevilkunne tilvejebringesendividendetildeøvrige k�editorer.ForeningenstØtterimidlertidforslagettilændringafkonkurslovens$foreningensopfattelse, at forslaget ikke
13-
158,stk.værdi
2,nr.1,hvorefter der kantbretagescnbindende
opgrrrclsc af'virksomhcclspantcts
i
fbrbindelse med åbningaftvangsakkordf'orlianclling. [ìoreningenfÌrresl�iriclcnfitrbin-
delse, at det overvejes,omforslagetbØrsupplercsmed, atsirvelskyldnelsomvirksomhecls-panthaveren kanbegærealternativ vurdering afpantetsværcli.Somdetfremgåraflouþrslagetsalmindelige bemcerkninger,ttJinit3.3.2, foreslås clervisseænclringerafreglerne omanmelclt betalingsstanclsningogaJ'reglerneomtvangsakkorclmedhenbLikatforbedrerekonstruktionsmulighederne aJ leveclygtige virksonthecler(louþrslagets$2,nr.2 ognr.9-10).
Detforeslåssåledes,atslqldnerenunder en anmeldtbetalingsstandsningivissetilfældekanafhændeaktiver omfattetafudlægeller panterettigheder, herundervirksomhedspanteLlerfor-
dringspant.Reglenvildog kunkunnefindeanvendelse,hvisudlceggetellerpanterettigheden eromstødeligitilfælcteafkonkurs.Etudlæg if.eks.varelager,der vilbortfalde,hvis betalings-standsningen afløsesbortsælges somet led
afen konkurs, børsåledesikkeværetilhinderfor,atvareLageret kan
i
rekonstruktionsbestræbelserneunderbetalingsstandsningen. Skifteretten
ogtilsynet skal samtykkeibortsalget.Derforeslåsherudover særligereglermedhenblikatbevaremulighedenfordenformforrekonstruktion,derbeståri,atvirksomhedenfortsættermed sammeejer.DerforeslåssåIedesvisseændringer
afkonkurslovenmed henblikpå,atakkordtillidsmændene
i
forbindelsemed
en
tvangsakkord værdiansættervirksomhedspantetsamlet medudgøngspunkt
i,atvirksomheden
videreþres.Efterforslagetkanskifteretten bestemme,atvurderingenerbindendeforpantha-veren, der dermedvilkunneindfriessomledirekonstruktionenafvirksomheden.Som detfremgår ovenfor,erKuratorforeningenafdenopfattelse,at etvirksomhedspantvilomfattenyeaktiver, dererhverves tmderenanmeldt betalingsstandsning.
Justitsministerietskalbemærkehertil, atefier louþrslagers $/,nr. 2(denforeslåede§47Í,stk.2),vilaktiver, dererhvervesafsþldneren efteranmeldelseafbetalingsstandsning,ikke
bliveomfauetafetvirksomhedspant ellerfordringspant,dererfiifî*indenanmeldelsen.Detberyder,ardisseaktivervilkunneindgðtirekonstruktionsbestræbelserneLmnseten tidligerestk.4,virksomhedspantsætning. Detfølgerendvidereafforslagettiltinglysningslovens§47atetvirksomhedspantellerfordringspcmt,dererstil-tetindenåbningafentvangsakkordfor-
f,
handling,somtdgangsprmktikke omfaneraktiver,dererhverves derefter.
l4
Detbemærkesenclvidere,
(Ltcle
økotnmiskekonsckven.\eruJ',utLumntltugarnesGurtuu(ottds
dcekningsomrcicleforventesat bliveuclvitletsomJ'ølgeaJ'nya EU-regLar,eromtaLt
i
Louþrs-
lagetsaLmincleligebemærkninger,afsnit4.
Efierlouþrslagets $2,nr.I0(denJ'oreslåede$1ó5,stk.2,nr.1,4.pkt.,ikonkursloven),skal aktiveromfattetaJ'etvirksomhedspant,jf.forslagettiltinglysningslovens$47c,stk.3,nr.2-7,angivesogværdiansættessærskilt. Denne vurcleringkctn-iLighedrneclakkorcltillids-mændenesvnrdering afdeøvrigeaktiver-ikkesærskiltappelleresellerorngøres.Efterlouþrs-Iagets$2,nr. 9(denforeslåede$158,stk.2,3.pkt.,ikonkursloven), harskifterettenimidler-tidsom noget særligtforvirksomhedspantmttlighedforatgøredennevttrderingafvirksom-hedspantetbindende.SkifierettensaÍgØrelseherom kanefterJbrslagetkæresefierde aLmindeli-geregler,jf.konkurslovens§ 248,stk.2.DererclerforefierJustitsministeriets opfattelseenbetryggende mulighed
for,atvurderingen
afpantetsværdi kan appelleres.
4.7.
Konkursretligespørgsmål
Finansrådet anfører,at reglenom, atvirksomhedspanthaverenhæfterforkonkursomkostnin-germed50.000kr.,indebærerbetydeligerisici forpanthaverenvedanvendelsenafvirksom-hedspant,somikkefindesvedeksisterendepantsætningsformer.Rådetanfører endvidere,athæftelsesreglenerbegrundetide særligeforhold, dergør siggældendeforindpasningafvirk-somhedspant
i
danskret,ogatderderfor ikke ergrundlagforatindfør§lignende ordninger
forvidtangår andre pantsætningsformer.
Advokatrådet finder,at 50.000kr.ikkeerentilstrækkelighæftelseforkonkursomkostninger,dadet anførte beløbnæppevilkunne dække gennemførelseafde undersøgelser,somvilværenødvendigeforatafdækkekompliceredeog navnligstrafbareforhold.Advokatrådethenviserblandtandettil,atbeløbetikkekun skaldækkekuratorsforhold,menogsåeventuellelønom-kostningertilvirksomhedens bogholder,som kuratordisponereroverienkortperiodeefterafsigelsenafkonkusdek�et. Endeliganførerrådet, at der errisikofor,at antalletafkonkursbo-er,dersluttesefterkonkurslovens$143,stk.Ieller2(tommeboer),vilstigebetragteligtsomfølgeaf indførelseafvirksomhedspant.
Kuratorforeningentilslutter sigAdvokatrådets bemærkningerforvidtangårhæftelsen50.000k�.Foreningen anfører endvidere,at dererrisikofor,atantalletafkonkursboer,dersluttesefterkonkurslovens$143,stk.Ieller2(tommeboer),vilstige betragteligt somfølgeafindførelseafvirksomhedspant, hvorvedrisikoenforkonkursrytteriviløges.Detskyldes,atitilfældeafvirksomhedens økonomiske sammenbrudvildetien rækketilfældeumiddelbart
15-
kunnekonstateres,atdcr ikkevilv�cre cliviclendevenogenmulighedforellernogetincitamentm�erkerforeningen,ath�efielsen
tilsimplc krcclitorcr,
somderfìr'ikke
vil
ha-
tilatfÌrrholcleneiboet unclersøgt.Endelig
bc-$
forboomkostninger,dcreficrt'orslagcttilkonkurslovens
27,stk.4påhvilerpanthavere,der haraflyst etvirksomhedspant,børværelængereenddetforeslåede(1år),dadervilkunne væretilfælde,hvor derfbrløbermereend1årfiapantetsaflysningtilet selskabtvangsopløses.Håndværksrådet og Dansk Handel
&
Servicestøtter fbrslaget ompanthaverens hæftelse
50.000k�.forkonkursomkostninger,somdogmedt'ører,atpantetskalhaveenvis værdi,f'ørvirksomhedspanterattraktivt, hvilket formentligafsk�erersmå virksomhederordningen.
fiaatanvende
i,atvirksomhedspanthavere,derharaflystetvirksomhedspantførfristdagen,børkunnehæfieforboomkostningerneimere endIårfraaflysningen afpantet.Justitsministerieterenig
fristdagførstetableres væsentligtsenere,f.eks.iforbindelsemedtvangsopløsningenafetselskab.Idetfremsattelouþrslagerfristenderforfastsattil2år,jf.Iouþrslagers $2,nr.3(denforeslåede ã27,stk.4,ikonkursloven).Deren
Detsþldes,at dervilværetilfælde,hvor
henvises endvidere
til
louforslagetsalmindeligebemærkninger,afsnit 3.3.3.
Somdetfremgårovenfor,harAdvokatrådetanført,atenhæftelsekr.forboomkostninger ikke ertilstrækkelig.
forpanthaveren50.000
Detfølgeraflouþrslaget,athvisderertinglystvirksomhedspantfristdagen,hæfterdenellerdissepanthavere solidarisk med50.000kr.forboomkostningerne,jf.louþrslagets $2,
nr.3(denforeslåede$27,stk.3,ikonkursloven).Etenigt udvalg
-
med deltagelseaf Advokatrådet
-
harskønnet,
ctt
panthaverenshæfielsepas-
îil50.000kr.Justitsministerieterenigmedudvalgeti,atenhæf-telse50.000kr.efterensamlet vurderingnormaltansesforpassendetdfrahensynettilatsikresende kanfastsættesen
forsvarligbehandlingafkonkursboer,idet detsamtidigtbemærkes,cttdensamlede sikker-hedsstillelse (inklusivkonkursrekvirentenssikkerhedsstillelse)hermedipraksisvilværedobbeltstorsomidag, hvorskifteretten somregelfastsætterensikkerhedsstillelse20-30.000 kr.Det erendvidereJustitsministeriets opfattelse,atrekvirentens sikkerhedsstillelsevilkunnefast-sættestiletlaverebeløb,enddetertilfældetidag,hvis envirksomhedspanthcwerligeledeshcefter
boomkostningerneefterdeforeslåedereglerig27,stk.3og4,meclmindredettelavere beløbisammenhæng medpanthaverens hæfielse ikkeskønnesatvceretilstrækkeligtmed
for
16-
henblikatsikreenforsvarligbobehandling.Detvilefter ntinisterietsopfanetse ogsâ gøredetlenereforalmindeligekreditorercttindgivekonkursbegæring.Somdetfremgårovenfor,erAdvokatrâdet afden opfattelse,atpanthaverenshæftelseefierfor-
slaget
konkurslovens$27,stk.3 og4,ogsåomfatterlønkravfra f.eks.den konkursramtevirksomhedsbogholderforarbejde, derudføres efter konkursdekretetsafsigelse.
til
Den foreslåedebestemmelseompanthcwerenshæftelseomfatterikkesådannelønkrav.Detsþldes,atbestemmelsen-ligesomdetertilfældetmed rekvirenthæftelsen erter gældenderet-
kunomfatterudgifier,der kanhenførestilkonkurslovens$ 93,nr.2,omomkostningervedboetsbehandling, ogatdepågældendelønkravefierretspraksisformentlig vilblivehenførttilkonkurslovens$93,nr.3,omgæld,derpådragesboet underdetsbehandling.Detfølgerimidlertidsom nævntalleredeafreglerneidag,atkonkursrekvirentenikkeskaldækkedenævnteudgifier,der kanhenførestilkonkurslovens$93,nr.3,jf.hæfielsesreglenikonkurslovens$ 27, stk.LIlysetafhøringsvaretfraAdvokatrådetkander imidlertidværeanledningtilatoverveje,om båderekvírentensogvirksomhedspanthaverens hæfielse burdeomfattekravefier konkurslovem$93,nr.3.JustítsministerietvilanmodeKonkursrådetomatoverveje dette mere generelle spørgsmå\, somliggerudenforrammerneforlouþrslaget.
Forså vidt angårspørgsmåletomdividendetabetfordeøvrige,usikredekreditorersomfølgeafindførelseafvirlcsomhedspant henvisestillouþrslagets almindeligebemærkninger, afsnit4.
l7-