Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
31. maj 2005
600
-2
Trafikudvalget har i brev af 20. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål 9
vedr. L 159, som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer .
Spørgsmål 9:
"Vil ministeren garantere, at § 16, stk. 3 ikke kan udmøntes på en sådan
måde, at jernbanetrafikken (person og gods) stilles ringere end biltrafikken
(bil/lastbil)?"
Svar:
Bestemmelsen i lovforslagets § 16, stk. 3, der alene vedrører vejdele n af
den faste forbindelse over Storebælt, giver, som det fremgår af bestemme l-
sens ordlyd, kun A/S Storebæltsforbindelsen mulighed for at ændre eller
indføre rabatter i det omfang, det ikke påvirker det af transport - og energi-
ministeren fastsatte betalingsniveau væsentligt. Dermed er der fastlagt fo r-
holdsvis snævre rammer for indførelsen af ændrede eller nye rabatter uden
politisk godkendelse.
Samtidig er jernbaneoperatørerne med den politiske aftale af 26. maj 2005
vedr. nedsættelse af Storebæltstakster m.
v. for såvel person - som godstog
sikret en nedsættelse på 20 pct. vedrørende betalingen for brug af Stor
e-
bæltsforbindelsens jernbanedel. Dermed er jernbanetrafikkens konkurre n-
ceevne i forhold til biltrafikken tilgodeset i betydeligt omfang.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen