Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 31. maj 2005 600 -2 Trafikudvalget har i brev af 20. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål 5 vedr. L 159, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer  . Spørgsmål 5: "Ministeren bedes tilsende udvalget en redegørelse for, hvordan dette lo v- forslag medfører et ”ikke ubetydeligt økonomisk løft til jernbanesektoren”, som det fremgår af den skriftlige fremsættelse, og herunder redegøre for, hvorfor der er valgt en så markant udmelding i den skriftlige fremsættelse, sammenholdt med den noget mere ydmyge ”et indirekte løft til jernbanen”, som anført i bemærkningerne til lovforslagets § 4. Endvidere bedes bekræ f- tet, at forhøjelsen af Banedanmarks betalinger til S und og Bælt medfører en tilsvarende forringelse af Banedanmarks muligheder for at vedligeholde andre dele af jernbanenettet." Svar: Som det fremgår af fremsættelsestalen og af bemærkningerne til lovforsl a- get, er der i Banedanmarks nuværende budgetter ikke   afsat midler til rein- vesteringer vedrørende jernbanedelen af den faste forbindelse over Stor e- bælt og de danske jernbanetilslutningsanlæg til den faste forbindelse over Øresund. Når udgifterne til  reinvesteringer i lovforslaget foreslås afholdt af Sund og Bælt, indebærer det, at Banedanmark friholdes for nogle fremtidige udgi f- ter, som Banedanmark ellers skulle have afholdt. Dette forhold er beskrevet i fremsættelsestalen og i bemærkningerne til lovforslaget, og der ligger i k- ke nogen indholdsmæssig forskel i   de valgte formuleringer i denne forbin- delse. Hvad angår  vedligeholdelse af de pågældende jernbaneanlæg foreslås u d- gifterne hertil ligeledes overført til Sund og Bælt. Samtidig forhøjes Ban e- danmarks årlige betaling til Sund og Bælt med et beløb svarende til de ud- gifter, som Banedanmark herved sparer til den pågældende vedligeholde   l- se. Denne æ  ndring vedrørende vedligeholdelse er således udgiftsneutral for
Side 2 af 2 Sund og Bælt og Banedanmark. Ændringen berører ikke Banedanmarks muligheder for at vedligeholde andre dele af jernbanenettet. Med venlig hilsen Flemming Hansen